دنیای اقتصاد- رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه گزارش البرادعی ادعای ایران در بعد فنی را ثابت کرد، گفت: اما مطمئن نیستیم فشار غرب برای سیاسی کردن پرونده ایران از بین برود، بنابراین باید مذاکرات کاملا جدی گرفته شود.

احمدتوکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به انتشار گزارش البرادعی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران با بیان اینکه پرونده ما دارای یک بعد فنی و یک بعد سیاسی است، اظهار کرد: ما از ابتدا نیز اصرار داشتیم که اقدامات ما در موضوع انرژی هسته‌ای هم از جهت حقوقی و هم از جهت بازرسی قابل دفاع است. وی افزود: اما کشورهای غربی به لحاظ خوی سلطه طلبی و استکباری خود پرونده را سیاسی کردند.

توکلی خاطرنشان کرد: واقع بینانه نباید از جنبه‌های سیاسی غافل شویم چون از لحاظ سیاسی فشار و برخورد غرب با ما جدی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در عرصه سیاسی باید مذاکرات کاملا جدی گرفته شود و مذاکرات با سولانا ادامه یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در باره احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران نیز گفت: صدور قطعنامه سوم به ترفند‌های غرب و تلاش دیپلماتیک ایران بستگی دارد، دولت باید استراتژی قوی و روشنی داشته باشد و نگذارد قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود.

توکلی صدور قطعنامه جدید علیه ایران را دارای هزینه بسیار برای ملت خواند و خاطرنشان کرد: اگر چه ملت مقاومت بالایی در برابر فشارها دارد اما نباید استیفای حق با هزینه همراه باشد.

در همین رابطه اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده بجنورد گفت: باید از گزارش مثبت البرادعی به آژانس نهایت بهره را ببریم و از آن حداقل در راستای جلوگیری از تحریم‌های بعدی علیه ایران استفاده کنیم.

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: موضوع اصلی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ارائه یک گزارش حقوقی، فنی و به حق است و حق کشور ما را در انجام فعالیت در قالب و چارچوب معاهدهNPT تایید کرده است؛ اما اگر قسمت‌هایی از آن با مشکل مواجه شده به دلیل برخی مشکلات فنی است که آنها خود به خوبی این مساله را می‌دانند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: این روند قانونی که با توجه به گزارش‌های اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد مورد تایید آژانس و شخص البرادعی است، یک طرف موضوع هسته ای ایران است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس، بخش دیگر پرونده هسته‌ای ایران را مربوط به کشورهایی دانست که با دستیابی ایران به انرژی اتمی ‌مخالفند و توانسته‌اند بر این اساس در دوره دولت نهم یک بیانیه و دو قطعنامه در شورای امنیت بر علیه ایران صادر کنند.

گرامی‌مقدم تاکید کرد: حال که با توجه به گزارش مثبت آژانس فضای مثبتی برای ادامه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به وجود آمده است، باید دولت و مسوولان اقداماتی انجام دهند تا بتوانیم از این فضای مثبت نهایت بهره را برای حفظ منافع کشور ببرده و روند صدور قطعنامه علیه ایران را متوقف کنیم.