کریسمس مبارک
ملیحه‌سادات حسینی
کریسمس روشن‌ترین شب سال
او هر ساله در این روزها از پشت کوه‌های برف گرفته به شهرها می آید و آرزوهای کودکان را برآورده می‌کند.

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور
با لباس سرتاسر قرمز و ریشی سفید و بلند و صورتی خندان و کیسه‌ای پر از هدایا با سورتمه‌ای که دو گوزن تنومند آن را می‌کشند از خیابان‌های شهر عبور می‌کند. کودکان با دیدن بابانوئل بیش از همه خوشحال می‌شوند و با کادویی که از او می‌گیرند سر از پا نمی‌شناسند.
دانه‌های درشت برف همه جا را سفیدپوش کرده است. حالا دیگر همه جا یک رنگ است؛ اما در بعضی از نقاط جهان، هرگز در زمستان‌ها برف نمی‌بارد که سپیدی‌اش فاصله‌ها را از میان بردارد. مردم این شهر‌ها برای اینکه شهرشان حال و هوای خاص این روزها را داشته باشد، خانه‌ها و درختان را با چراغ‌های رنگارنگ تزئین می‌کنند.
افسانه درخت کریسمس
افسانه‌های بسیاری درباره پیدایش درخت کریسمس وجود دارد. یکی از آنها می‌گوید که مارتین لوتر Martin Luther، بنیان‌گذار مکتب پروتستان، در شب کریسمس از میان جنگلی می‌گذشت. او در حین راه رفتن محو زیبایی هزاران ستاره که از میان شاخه‌های درختان همیشه سبز جنگل می‌درخشیدند شده بود و آنچنان تحت تاثیر این زیبایی قرار گرفته بود که درخت کوچکی را برید و برای خانواده‌اش برد. در آنجا برای به وجود آوردن منظره جنگل، درخت را با شمع‌های کوچکی بر تمام شاخه‌ها، آراست. جشن نوئل (کریسمس) یک فرصت ویژه و مناسب برای جمع شدن تمام اعضای خانواده است.
این جشن موجب می‌شود تا اعضای خانواده خاطره‌های مشترکی را از این شب داشته باشند و عواطف خانوادگی میان آنها عمیق‌تر شود. این جشن به ویژه مورد علاقه کودکان است و آنها در این ایام کانون توجه بزرگ‌ترهای خانواده هستند. هر کشور و هر قومی شیوه‌های خود را برای برگزاری هر چه شادتر جشن نوئل دارد. البته برخی از سنت‌ها مانند نصب درخت نوئل در داخل خانه که با هدایای کوچک، لامپ‌های رنگی و دیگر وسایل تزیین شده است، صرف شام دسته‌جمعی خانوادگی و حکایت داستان‌های بابا نوئل و افسانه‌های دیگر در شب جشن نوئل در اغلب کشورها مشابه است.
اینجا آلمان است و شهر، شهر‌فرنگ. اینجا شهردارها بعد قرن‌ها شهرنشینی همچنان برای فرهنگ ساعت نه تبلیغ نمی‌کنند و به جایش برای جلوگیری از اسراف در مصرف برق تنها مرکز شهر که بهCenter شهرت دارد و چند خیابان اطرافش را چراغانی می‌کنند (قابل توجه خبرنگاران واحد انرژی!) و هزینه این آذین‌بندی از هزینه سالانه خود شهر‌داری پرداخت می‌شود. در مرکز شهر بازاری بر پا است که به بازار کریسمس شهرت دارد. در این بازار‌ لوازم و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ویژه کریسمس فروخته می‌شود. در نزدیکی آن هم پیست پاتیناژی در فضایی باز راه‌اندازی شده تا هر آدم خموده‌ای را هم به جنب و جوش و تقلا وادار کند. نمایشی زیبا با تیغه‌های درخشان و روی قطعه یخی بزرگ و صیقلی که حتی گاهی اوقات کفش‌های عاج‌دار و پهن هم حریفش نمی‌شود.


بزرگ‌ترین درخت کریسمس
این درخت که معرف حضور همه دوستان است و نیازی به توضیح ندارد، اما نکته قابل توجه، رقابت اروپا و امریکاست برای تزیین بلند‌ترین درخت کریسمس. چندی پیش نیویورک از بزرگ‌ترین درخت کریسمس تزیین شده پرده‌برداری کرد، چند روز بعد نیز اروپا چراغ‌های بزرگ‌ترین درخت کریسمس که در فرانسه (شهر استراسبورگ) تزیین شده بود را روشن کرد. در تزیین این درخت از تعداد بیشماری چراغ کوچک و فانوس‌های گازی استفاده شده که عکس کودکان غمگین و فقیر آفریقایی، آسیایی با چشم‌های منتظر و همچنین فرشته‌ای بور، با مو‌های مجعد و دو بال کوچک را در خود جای داده است.
در این فانوس‌ها جای کودکان چشم آبی خالی است و شاید هم آن فرشته‌های کوچک نمادی از کودکان چشم آبی اروپایی وامریکایی است که به لطف دولتمردان خود در صلح و آرامش زندگی می‌کنند. این هم بی گمان کنایه‌ای پنهان درپوششی هر چه تمام‌تر تا هم فخری باشد برایشان و هم به گوشه قبای کسی بر نخورد که چشم آبی‌ها همیشه خونشان سرخ‌تر از خون ما و بچه‌های ماست...!
قورباغه کریسمسی
قورباغه دیوانه (Crazy Frog) که چند سال بیشتر از عمرش نمی‌گذرد حسابی معروف شده، این قورباغه معروف هر ساله به مناسبت فرارسیدن کریسمس آهنگ قدیمی و مخصوص کریسمس «طنین زنگ» (Jingle Bells) را اجرا می‌کند. گفته می‌شود که این قورباغه در طول سال ۲۰۰۵ میلادی نزدیک به ده میلیون پوند سودآور بوده، ولی شرکتی که صاحب امتیاز این قورباغه است هفته پیش بر اساس شکایت تعدادی از مشتریان ناراضی مجبور شد که مبلغ پرداختی این افراد برای زنگ‌های تلفن همراه این قورباغه را پس دهد.
کریسمس در تهران
عید کریسمس مثل عید نوروز، مثل هنوکا سال نو چینی‌ها و مثل هر جشن شادی‌آور و زیبای دیگر برای همه مردم دنیا با هر فکر و مذهب و ایده‌ای جالب هست.
در تهران تنها با عبور از خیابان‌های میرزای شیرازی، مطهری، مجیدیه جنوبی و قاسم آباد تهران‌نو می‌توان پی برد که کریسمس نزدیک است. در این روزها این خیابان‌ها حال و هوای دیگری دارند. کاج‌های سبز، گوی‌های رنگارنگ، زنگوله‌های کوچک و بزرگ، شمع‌ها، ستاره‌ها و بابانوئل‌های کوچک و بزرگ از جمله اقلامی هستند که در برخی از مغازه‌های این خیابان‌ها به وفور یافت می‌شوند. همچنین، در این نواحی تعدادی از فروشندگان حتی در کنار خیابان به عرضه انواع درخت کاج طبیعی با قیمت‌هایی از 10 تا بیش از 50هزار تومان مشغول هستند. لذت تماشای خیابان‌های ارمنی‌نشین تهران با چراغ‌های نورانی و آذین بسته برای کریسمس حس خوبی به هر بیننده‌ای می‌دهد. رشته‌های لاجوردی، نقره‌ای و طلایی چراغ‌های خردی که بر شاخه‌های لخت درخت‌ها، بر‌اندام تنومند ساختمان‌ها و گاه دور قاب پنجره‌ای کوچک به ظرافت و زیبایی پیچیده شده و رخت سیاه شب را از عزا درآورده‌اند.


در دو طرف در ورودی برخی از مغازه‌ها، دو کاج نه چندان بالا بلند به قرینه یکدیگر با تزئینی ساده که یک رشته چراغ‌های ریز است حضور نزدیک کریسمس را یادآوری می‌کنند.
فروشندگان درختان کاج از دو هفته قبل به تدریج در محلاتی که مسیحیان سکونت دارند، آفتابی می‌شوند.
در روزهای اول قیمت درخت‌ها گران‌تر است، اما با نزدیک شدن شب عید به تدریج قیمت‌ها می‌شکند.
نکته قابل تامل این که به گفته برخی از این فروشندگان، «قیمت کاج‌های طبیعی با نزدیک شدن به کریسمس کاهش یافته و قیمت‌ها در این بازار شکسته می‌شود.
اما در چند سال اخیر مردم بیشتر تمایل به خرید کاج‌های مصنوعی پیدا کرده‌اند.
برخی مغازه‌های تهران با نزدیک شدن سال نو میلادی و روزهای کریسمس، علاوه بر درخت کریسمس، تزئینات آن را که معمولا رنگی و پر نقش و نگار، و مرکب از بابانوئل، ستاره و فرشته و... است به مشتریان خود می‌فروشند. از قرار این‌گونه جشن‌ها در ایران دیگر فقط مختص مسیحیان نیست.
تزئین درخت کریسمس
این روزها، با ورود به هر مغازه‌ای، با انواع تزیینات درخت کریسمس، با جنس‌ها، قیمت‌ها و شکل‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم. انواع آجیل، میوه، شیرینی و کاغذ‌های رنگی معمول‌ترین لوازم آرایش درخت بوده‌اند.
در تزئین درخت‌های کریسمس اولیه، به جای مجسمه فرشته در نوک درخت، از فیگورهای پری‌های کوچک، به نشانه ارواح مهربان یا زنگوله و شیپور که برای ترسانیدن ارواح شیطانی به کار می‌رفت، استفاده می‌شد.
قیمت درخت کریسمس
تزئین درخت کریسمس که زمانی یک رسم ساده خانوادگی بوده، اکنون به صنعتی چندین میلیارد دلاری تبدیل شده است. درخت کریسمس انواع مختلف با شکل‌های متفاوت دارد. این روزها، شاید به علت نبود درخت مناسب طبیعی برای تزئین، از نوعی کاج مصنوعی نیز استفاده می‌شود. نوع جدید این درختان حتی تزئیناتی را نیز روی خود دارند و فقط کافی است در گوشه اتاق قرار داده و دو شاخه‌اش را به پریز برق بزنند.
آرتین عابدیان یکی از فروشندگان وسایل تزئینی درخت کریسمس می‌گوید: «بیشتر درخت‌های طبیعی نامرتب هستند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، اما برای پیدا کردن درخت مصنوعی با قیمت و کیفیت مناسب با مشکلی مواجه نیستیم. علاوه بر این درخت‌های مصنوعی دارای پایه هستند و به راحتی می‌توان آن را کنار اتاق گذاشت، اما درختان طبیعی پایه ندارند و قرار دادن آنها در اتاق سخت است.
محصولات کریسمس به درخت کاج خلاصه نمی‌شود. گونه‌های زیادی از دکوراسیون، زنگ، لامپ، شمع، مجسمه و سایر متعلقات درخت کریسمس هم هستند که در سال گذشته این وسایل در کشوری مانند بلژیک به ارزش 220میلیون یورو وارد شد.