مو بور یا مو مشکی

می‌خواهید فرزندانتان چه شکلی باشد؟

گروه راهنما- خیلی زیباست وقتی ادیان الهی توصیه‌هایی می‌کنند و با گذشت زمان، علم آنها را به اثبات می‌رساند. تقریبا همه مسلمانان به ویژه آنها که با تعالیم الهی اسلام بیشتر مانوس‌اند، می‌دانند که مطابق سفارشات پیامبر، پوشاندن کودک در لفافی زرد رنگ مکروه است. البته نمی‌دانیم زمانی که حضرت محمد (ص) این توصیه را به پیروانش کرد، چگونه برای آنها دلیل قانع‌کننده آورده، اما امروز به خوبی می‌دانیم که رنگ زرد، کودک را مضطرب کرده و چهره‌اش را بیمارگون نشان می‌دهد.

شاید آن زمان هم که اسلام به زنان باردار توصیه کرد که برای زیبا شدن کودکانشان به تصاویر زیبا نگاه کنند و برای سالم بودن جنین میوه‌های بهشتی تناول کنند، کمتر کسی فکر می‌کرد که علم این مسائل را به اثبات برساند؛ اما با پیشرفت علوم، دیگر حتی‌از این قبیل در حد آرزو باقی نمی‌ماند.

در همین رابطه علوم زیست‌شناسی، روانشناسی و تغذیه برای تولد نوزاد دلخواهتان توصیه‌هایی را ارائه داده‌اند. بر این اساس ثابت شده است که رنگ پوست نوزاد بهترین معرف کبد و غدد داخلی مادر است.

بنابراین برای اینکه فرزندانتان رنگ و روی خوبی داشته باشند و کبدشان هم سلامت باشد، در دوران بارداری به سراغ روغن زیتون بروید. البته موادی چون روغن ماهی، کره، روغن‌های نباتی، خیار، کاهو، کاسنی، هویج، زرشک، عناب و نعنای دم کرده نیز بر خوش آب و رنگ شدن نوزاد فوق‌العاده موثر است. با این حال خوردن میوه و سبزی‌هایی که ویتامین ث دارند نیز در رنگ طفل موثر است و آنها را زیبا می‌کند. در مقابل خوردن غذاهایی مانده و فاسد به ویژه گوشتی که تولید مسمومیت می‌کند، رنگ نوزاد را تیره و مایل به زرد می‌کند. البته پرخوری، علاقه به خوردن غذاهای یکنواخت، استنشاق دود زغال و سیگار کشیدن، رنگ کودک را تیره، خفه و مایل به زرد می‌کند.

رنگ مو

برای مشکی شدن موی سر نوزاد ویتامین «د» لازم است. بنابراین استفاده از حرارت آفتاب در حد متعادل، خوراکی‌هایی که ویتامین «د» را می‌سازند و غذاهایی که مواد گوگردی دارند، می‌تواند در مشکی شدن مو اثر بگذارد.

پیاز، سفیده تخم‌مرغ، کلم، خیار، ترب و شنبلیله مقدار زیادی گوگرد دارند. از سوی دیگر وقتی مادر ویتامین به قدر کافی داشته باشد و از ویتامین «آ» به مقدار زیاد استفاده کند، موی نوزادش خرمایی می‌شود. اما برای اینکه نوزاد سرخ مو شود نباید به سر و بدن مادر زیاد آفتاب برسد و مصرف ویتامین‌ها به خصوص ویتامین «د» هم باید کم شود. جالب است اگر بدانید وقتی ویتامین «د» به جنین نرسد، موی کودک بور می‌شود.