پایان کار ناصح کامکاری

نگاه سوم - در اولین روز زمستان کانون ملی منتقدان تئاتر، در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران، دهمین دوره جشن‌های سالانه‌اش را برپا کرد. مراسمی که با حضور اهالی تئاتر و به قصد تجلیل از هنرمندان برگزیده این حوزه برگزار شده و در پایان مراسم هم سعیدپور صمیمی و پریزاد صیفی مراسم نمایشنامه خوانی «فاوست» را که توسط آقای حسین زاده بازنویسی شده بود اجرا کردند.

«برگزیدگان دهمین دوره»

کانون ملی منتقدان تئاتر که هر ساله از میان منتقدانی که عضو کانون نیستند، فردی را به عنوان منتقد برگزیده انتخاب می‌کند، امید روحانی را به عنوان منتقد برگزیده سال ۸۵ معرفی کرد و در این مراسم کریستف رضایی برای ساختن موسیقی «سمفونی درد»، سپیده نظری‌پور برای بازی در «آن که گفت آری؛ با آن که گفت نه!» پیام دهکردی برای بازی در «مرگ فروشنده» اکبر رادی برای نوشتن «پایین گذر سقاخانه» و مسعود دلخواه برای کارگردانی «جولیوس سزار» جوایزی از کانون دریافت کردند.

«خداحافظی ناصح کامکاری از طراحی صحنه»

ناصح کامکاری هم برای طراحی صحنه «گوشه‌نشینان» طراح صحنه برگزیده شناخته شد. سمیرا سینایی به علت غیبت برنده جایزه به صحنه آمد و نامه‌اش را قرائت کرد: من مفتخرم که با آرای مستقل نهادهای صنفی برگزیده شده‌ام، اما ناچارم این جایزه را نقطه ختامی برای فعالیتم در طراحی صحنه تئاتر بدانم و اعلام کنم در اعتراض به موقعیت نابسامان طراحی صحنه به ویژه بی‌توجهی در تخصیص سهم بودجه متناسب برای طراحی در تولید یک تئاتر، دستمزدهای نامتناسب و نازل، نزول شان و منزلت حرفه‌ای طراحی صحنه و در عین حال انکار لزوم فعالیت دستیاران توسط شورای ساخت و چندین و چند معضل بارها طرح شده و در عین حال بی‌پاسخ مانده قلم طراحی صحنه را زمین نهاده و تا بهبود شرایط از فعالیت در طراحی صحنه تئاتر کناره‌گیری می‌کنم.

نصرا... قادری رییس کانون در آغاز مراسم گزارشی از فعالیت‌های کانون ملی منتقدان تئاتر را به حاضران اعلام کرد: من از آمدن مترو به تئاتر شهر خوشحالم چون مترو تماشاگر می‌آورد اما از جشن سال گذشته تا امسال بخشی از فعالیتمان به خاطر تعطیلی تئاتر شهر تعطیل شد و جلسات نقد و بررسی ما که با اجرای نمایش‌ها همراه است دچار رکود شد.

قادری آمدن مترو در تئاتر شهر را به فال نیک گرفت و از برپایی سمینار بین‌المللی تئاتر در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: کانون کتاب مجموعه مقالات نقد را که تمامش معتبر است، منتشر خواهد کرد و برای اولین بار فعالیت‌های کانون را از زمان شکل‌گیری تا سال ۱۳۸۵ به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌کند.

کانون ملی منتقدان تئاتر امسال هم مثل سال گذشته تمامی نمایش‌های جشنواره را در بولتن نقد و همزمان با اختتامیه جشنواره منتشر خواهد کرد.

«ما را به چهار چرخ تدریس نبندید»

دکتر بهزاد قادری، مترجم پژوهشگر و استاد دانشگاه از نظر اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر پژوهشگر برگزیده سال شناخته شد.

قادری در حضور حاضران از وضع موجود گلایه کرده و به اعتراض گفت: «بسه! ماشین نمی‌خواهم؛ وقت می‌خواهم؛ عزت نفس می‌خواهم؛ کار می‌خواهم بکنم؛ از هیچ کس چیزی نمی‌خواهم؛ اما می‌خواهم با دانشجوهایم، با کلاسم و با زندگی ساده‌ام راحت باشم. نداریم!...

این راحتی را هم نداریم! از کسی طلبش نمی‌کنیم، ولی می گوییم ما را به چهار چرخ تدریس نبندید!»