مردم تهران این روزها منتظر خبر ویژه رییس‌جمهوری برای مسکن پایتخت هستند

آیا بین آن وعده واین خبر رابطه‌ای است؟

دنیای‌اقتصاد- محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی از افتتاح مجدد پرونده انتقال پایتخت در دولت نهم خبر داد و اعلام کرد که این مساله در دستور کار شورای مسکن قرار گرفته است

جهرمی با بیان اینکه شخص وی از گذشته دور تا حال حاضر اعتقاد به انتقال پایتخت و صنایع وابسته از تهران به سایر استان‌ها داشته است، اضافه کرده است که علت به نتیجه نرسیدن مطالعات اولیه انتقال پایتخت در سال‌های گذشته، پیگیری‌های بیش از حد شهرداری در آن زمان بوده است، اما وی توضیح بیشتری در این خصوص که این پیگیری‌ها به چه دلیل مانع پیشرفت کار در این زمینه شده، ارائه نکرده است. در مباحث پیشین مربوط به انتقال پایتخت، این نظریه به عنوان راهکاری برای حل مشکلات تهران به ویژه از زاویه مربوط به عدم تعادل در بازار مسکن این شهر و آثار موج‌ساز آن بر قیمت مسکن در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته بود. مساله کمبود مسکن در تهران از سال‌های پیش از انقلاب مطرح بود و اولین شوک جدی بازار مسکن در تهران به سال‌های رونق نفتی ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ مربوط می‌شود که به دلیل بی‌توجهی به شرایط وقوع بیماری هلندی به وقوع پیوست. در عین حال، چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقل برخی شایعات از مقامات مرتبط با حوزه مسکن مبنی بر اینکه در تهران برای همه خانه هست، باعث افزایش موج مهاجرت به تهران شده و عدم تعادل در این بازار را حادتر کردند.

برخی گمانه‌زنی‌ها

آیا دولت نهم، بحث انتقال پایتخت را به عنوان دارویی برای بحران اخیر بازار مسکن در دستور کار قرار داده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید مدتی به انتظار نشست تا جزئیات بیشتری از این طرح اعلام شود، اما بی‌تردید می‌توان گفت که بحث انتقال پایتخت از دو طریق می‌تواند بر حوزه مسکن تاثیرگذار باشد: اثر روانی و اثر واقعی.به نظر می‌رسد در صورت جدی شدن طرح، با توجه به حجم بسیار بزرگ دولت در ایران و وابستگی بالای اقتصاد به دولت، شوک روانی حاصل از آن بر بازار به دلیل افزایش انتظار برای کاهش تقاضای مسکن در آینده قابل‌ملاحظه باشد؛ اما اینکه اثر واقعی آن بر بازار مسکن چه می‌تواند باشد، نیاز به گذشت زمان و نیز نحوه تحول نقش دولت در اقتصاد در آینده دارد.

در عین حال، مردم تهران این روزها در انتظار خبر ویژه احمدی‌نژاد برای مسکن پایتخت هستند که در جریان ارائه گزارش اقتصادی رییس‌جمهوری وعده آن داده شد. آیا بین خبر انتقال پایتخت و وعده رییس‌جمهوری رابطه‌ای است؟