احتمال روزهای سخت‌ تورمی
دنیای اقتصاد- محمدرضا باهنر طی سخنانی در مخالفت با طرح تعدادی از نمایندگان برای برداشت میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی ضمن هشدار در خصوص آثار تورمی آن اعلام کرد: تورم یک واقعیت است که نمی‌توان آن را پنهان یا در مورد آن فرافکنی کرد. به گفته باهنر، اگر فکر اساسی برای تورم نشود، در دو سه ماه آینده روزهای سخت‌تری را شاهد خواهیم بود.

محمدرضا باهنر گفت: اگر اقدامات عاجلی برای مهار تورم صورت نگیرد، در پایان سال مردم باید تورم با درصد بالایی را تجربه کنند‌.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باهنر، در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که با موضوع «بررسی وضعیت مسکن و معضلات مربوط به آن» که با حضور محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در دفتر جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، افزود: مجلس و دولت تردید ندارند که در یک مجموعه با نام اصولگرایی تعریف می‌شوند و لذا نباید یکدیگر را تضعیف کنیم.
وی تاکید کرد‌: باید برای مهار تورم فکری جدی کرد. دبیر‌کل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد با مردم در خصوص موضوع تورم گفت: این مصاحبه دارای نکات مثبت و قابل تقدیر و همچنین دارای نکاتی بود که نقدهایی بر آن وارد است.
نماینده کرمان خاطرنشان کرد: در اظهارنظری که درباره سخنان رییس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس داشتم، عده‌ای انتقاد کردند که سخنان بنده در جهت حمایت از دولت بوده است‌. من این موضوع را انکار نمی‌کنم؛ چرا که معتقدم هنر مجلس و دولت این است که تلاش کنیم همگرایی را در کشورمان بیش از پیش تبلیغ کنیم و از واگرایی بپرهیزیم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین یکی از نکات مثبت این گفت‌وگوی تلویزیونی را در پذیرفتن اشتباهات دولت توسط رییس‌جمهوری خواند و گفت: این موضوع قابل تقدیر است؛ چرا که پس از پذیرفتن اشتباهات‌، دولت در‌صدد جبران اشتباهات خود برخواهد آمد. باهنر افزود: احمدی‌نژاد بالاترین سهم را در تورم موجود، افزایش نقدینگی اعلام کرد و گفت که این امر یکی از انتقادات ما از ابتدای امر به عملکرد دولت بوده است. دبیر‌کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: دولت معتقد بود، حساب ذخیره ارزی ما بالا است و باید آن را خرج کرد، اما ما معتقد بودیم که این امر نباید به رشد بی‌رویه نقدینگی مبدل شود و ما نگران این نوع هزینه‌های ناشی از فروش ارز بودیم و از این‌گونه اتفاقات در دو سال اخیر کم‌نیافتاده و بسیار هم بوده است.
وی همچنین با اشاره به موضوع بودجه‌های عمرانی خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مند به انجام کارهای عمرانی هستیم، اما معتقدیم بودجه عمرانی حساب و کتاب دارد و بودجه را باید به اندازه‌ای در کشور مصرف کرد که ظرفیت جذب آن وجود داشته باشد؛ چرا که در این صورت فعالیت‌ها گران‌تر انجام خواهد شد و این نقد را هنوز هم به عملکرد دولت وارد می‌دانیم.
باهنر در بخش دیگری از سخنانش دو برابر کردن بودجه‌های عمرانی برخی از استان‌ها را توسط دولت مورد نقد قرار داده و گفت: این امر به این معناست که بودجه عمرانی سایر استان‌ها کم شود؛ چرا که نمی‌توانیم بودجه‌های عمرانی تمامی استان‌ها را به دو برابر ارتقا دهیم.
وی با اشاره به این سخن رییس‌جمهوری که خطاب به کابینه خود گفته بود، من با سرعت 160 کیلومتر در جاده حرکت می‌کنم و بقیه نیز باید با همین سرعت پا به پای من حرکت کنند، گفت: کسی که با این سرعت می‌راند باید به همین نسبت هم در عملکرد خود دقت بیشتری داشته باشد؛ چون اگر راننده راه را نشناسد و ناهنجاری‌های آن را پیش‌بینی نکند، آنگاه تصادفات خیلی وحشتناک‌تر است.

باهنر نسبت به افزایش تورم در ماه‌های آینده هشدار داد
مخالفت مجلس با برداشت از حساب ذخیره برای فرهنگ
اعظم ویسمه
نمایندگان مجلس هفتم به دو فوریت و یک فوریت طرح تقویت و توسعه بخش فرهنگ (رفع مظلومیت از بخش فرهنگ) رای ندادند. این طرح روز گذشته در شرایطی مطرح شد که ۱۴۱ نماینده به عنوان موافق، این طرح را امضا کرده بودند؛ اما در صحن علنی مجلس با مخالفت چهره‌های شاخصی چون محمدرضا باهنر و عماد افروغ مواجه شد و رای نیاورد. براساس ماده واحده این طرح قرار بود، دوازده‌هزار و نهصد و ده‌میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت و برای تامین نیازهای فرهنگی کشور با اولویت مناطق محروم و روستاها به دستگاه‌های فرهنگی در سال ۱۳۸۷ تخصیص یابد. این مبلغ علاوه بر اعتبار مندرج در لایحه بودجه سال ۸۷ کل کشور و بر پایه بودجه بخش فرهنگ اضافه می‌شد. اظهارنظر موافقان و مخالفان این طرح در صحن علنی، محلی برای هشدار در مورد وضعیت تورم و گرانی‌ها در نتیجه برداشت‌های بی رویه از حساب ذخیره ارزی شد که طی ماه‌های اخیر و با توجه به افزایش موجودی حساب ذخیره در پی بالا رفتن قیمت نفت نمایندگان و دولت طرح و لوایح متعددی را به بهانه‌های مختلف برای برداشت از حساب ذخیره ارائه کردند. به نحوی که این برداشت‌ها انتقادات کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است، طراحان طرح رفع مظلومیت از بخش فرهنگ معتقد بودند تصویب این طرح در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت و تقویت و توسعه بخش فرهنگ و در جهت تحقق اهداف فرهنگی چشم‌انداز ۲۰ ساله و قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای مصوبات سفرهای استانی هیات دولت در حوزه فرهنگ با اولویت مناطق محروم ضروری است.
به گفته موافقان، در طول چهار برنامه توسعه هیچ‌گونه اقدام جدی در رابطه با فرهنگ صورت نگرفته و توجه به این بخش از ضروریات کشور است؛ اما مخالفان طرح که از چهره‌های شاخص مجلس بودند با این استدلال که برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی تورم را به شدت در جامعه افزایش داده و این طرح نیز صرفا مشکلی به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها می‌افزاید، معتقد بودند مشکل روستاها و مناطق محروم مسائل فرهنگی نیست، بلکه کشور از بحران سیاست و اقتصادزدگی رنج می‌برد.
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس که به خاطر دفاع از گزارش احمدی‌نژاد در مورد تورم و گرانی به علت آنکه رییس دولت نهم مجلس را مورد اتهام قرار داده بود، انتقاد نمایندگان را برانگیخته بود، روز گذشته در مخالفت با دو فوریت طرح رفع مظلومیت از بخش فرهنگ تاکید کرد: امروز دیگر مساله تورم چیزی نیست که کسی بخواهد آن را پنهان یا فرافکنی کند؛ یعنی تورم یک واقعیت است. به گفته رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم اگر برای تورم فکر اساسی نشود، چند ماه آینده باید روزهای سختی را در پیش داشته باشیم. باهنر با بیان اینکه امروز ۲ تا ۳ طرح آمده که همه تورم‌زا است که به هیچ وجه به مصلحت مجلس و دولت نیست، افزود: اگرچه این طرح به پایان سال نمی‌رسد، اما آثار تورمی خود را خواهد داشت؛ بنابراین می‌خواهم که دوستان براساس یک سری آرزوها طرح ندهند.
نایب رییس اول مجلس با بیان اینکه مخالفت کردن با این طرح سخت است، گفت: ما هم دوست داریم که کارهای فرهنگی انجام شود؛ اما این طرح مغایر برنامه است.
باهنر تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که برای فرهنگ کار اساسی صورت گیرد؛ اما معنای این فرمایش‌ها این نیست که یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده و تورم ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: نماینده دولت به من گفت که دولت نیز با چنین طرحی مخالف است و به عقیده من این مخالفت کار درستی است.
باهنر هشدار داد: برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کارهای فرهنگی تورم‌زا بوده و به مصلحت دولت و مجلس نیست.
در ادامه عماد افروغ در مخالفت با طرح گفت: مظلومیت فرهنگی مربوط به این دولت نیست؛ اما خطاب مقام معظم رهبری به این دولت بود که بودجه قابل توجهی را به فرهنگ اختصاص دهند که شنیده‌ها حاکی از آن است که این اتفاق افتاده و حدود ۴۰۰میلیارد تومان به آن افزون شده است؛ اما سوال این است که تاکنون با این بودجه‌ها چه کرده‌اند؟
به گفته افروغ مظلومیت فرهنگ در گرو نگرش راهبرد و برنامه است که فاقد آن هستیم.
افروغ که سه سال ریاست بر کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم را بر عهده داشت، با تاکید بر اینکه این طرح تورم را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: تاکنون کسی نشنیده که علت افزایش گرانی، دین و فرهنگ بوده است حالا با چه توجیهی به سازمان ملی جوانان ۱۱۰میلیارد تومان و سازمان میراث فرهنگی ۱۲۰میلیارد اضافه کردید؟! در حالی که بودجه سال ۸۷ در زمینه فرهنگ ۹برابر شده است.
افروغ ادامه داد: آیا واقعا مشکل روستاییان ما مشکل فرهنگ و اخلاق است؟ من به عنوان یک معلم فرهنگ می‌گویم که روستایی تا زمانی که در روستاها است، هیچ مشکل فرهنگی ندارد. افروغ گفت: چرا هر وقت می‌خواهیم طرح و لایحه‌ای تصویب کنیم، پای روستاها و مناطق محروم را پیش می‌کشیم؟!
اما ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان به عنوان موافق طرح گفت: ما چهار برنامه‌ توسعه پنج ساله نوشتیم و همه عنوان‌ها را توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گذاشته‌ایم؛ اما در برنامه‌ها وزن فرهنگ برابر با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده است؛ در حالی که ما با شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی روبه‌رو هستیم.
ندیمی ادامه داد: دوستان یک جوری حرف می‌زنند که انگار اگر ما از حساب برنداریم، دلارها می‌ماند. نه خیر خرجش می‌کنند.
وی تصریح کرد: اگر مجلس به این طرح رای ندهد در بیرون از مجلس می‌گویند: نمایندگان مخالف توجه به فرهنگ هستند.
جواد آرین‌منش، نماینده مشهد، نیز به عنوان موافق این طرح گفت: مجلس تلاش‌های زیادی در جهت تحقق رهنمودهای رهبری داشته است؛ ضمن آن‌که ایشان در دیدار با هیات دولت و مجلس به این مساله تاکید داشته‌اند.
وی افزود: چگونه است که ما برای رفع مشکل گاز، مسکن و بهداشت از حساب ذخیره ارزی برداشت داریم، اما وقتی به بحث فرهنگ می‌رسد می‌گویند «نان شب نیست» و این یکی از مشکلات ماست که فرهنگ را با نان شب مقایسه می‌کنند.
در نهایت این طرح که 141 امضای نمایندگان را داشت نتوانست حتی آرای نیمی از آنها را کسب کند و درنهایت با 50رای موافق، 94رای مخالف و 22رای ممتنع از مجموع 198نماینده حاضر با دو فوریت و پس از آن با یک فوریت آن مخالفت شد.