گرانی مسکن به استرالیا هم رسید

گروه راهنما- استرالیا از نظر مساحت ششمین کشور بزرگ دنیا و سومین کشور انگلیسی زبان دنیا است. استرالیا جزو کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیای کبیر است و ملبورن، سیدنی، بریسیان، پرت و هوبارت از جمله شهرهای مهم آن محسوب می‌شوند.

قیمت روز افزون مسکن، توان خرید استرالیایی‌ها را به کمترین حد خود در سال‌های اخیر رسانده و قیمت مسکن در این کشور از قیمت مسکن در کشورهای اروپایی نیز پیشی گرفته است. شهرهای هوبارت و پرت به عنوان گران‌ترین بازارهای مسکن در ۱۵۹شهر استرالیا، آمریکا، نیوزلند، انگلستان، کانادا و ایرلند شناخته می‌شود.

تحقیقی که در زمینه مقایسه خرید مسکن در کشورهای بزرگ دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش ناگهانی قیمت مسکن در اوایل قرن حاضر در استرالیا بحران جدی برای ساکنین این کشور ایجاد کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد که ساکنان استرالیا برای خرید خانه مبلغی حدود ۶/۶برابر درآمد سالانه خانوار خود پرداخت می‌کنند. این رقم در نیوزلند معادل ۶، در ایرلند ۷/۵ و در انگلستان ۵/۵ است. در مطالعات بین‌المللی وقتی در کشوری، نسبت قیمت مسکن به درآمد ۱/۵یا بیشتر باشد، مردم آن کشور در دسته کم استطاعت خرید خانه قرار می‌گیرند.

در کانادا هزینه خانه‌دار شدن، با توجه به میزان درآمد، نصف هزینه خانه‌دار شدن در استرالیا است؛ در حالی که در آمریکا که ۱۴بازار مسکن آن در میان ۲۵بازار گران دنیا قرار دارد، توان خرید خانه توسط مردم به مراتب بسیار بهتر از استرالیا بوده و نسبت قیمت مسکن به درآمد سالانه خانوار در این کشور معادل ۷/۳ است. هفت بازار از هشت بازار مسکن کشور استرالیا در رده به شدت غیرقابل خرید یا نسبتا غیرقابل خرید قرار گرفته‌اند.

هوبارت، یکی دیگر از شهرهای استرالیا، در ردیف بیستم غیرقابل خریدترین بازار مسکن دنیا قرار گرفته است. با وجود این که این شهر دومین بازار مسکن ارزان در استرالیا محسوب می‌شود، ولی به دلیل پایین بودن میانگین درآمد خانوار، مردم توان کمی برای خرید مسکن در این کشور دارند.