سفر در طولانی‌ترین راه جهان

میترا یزدچی

جمهوری خلق چین که به طور خلاصه چین خوانده می‌شود، کشوری در شرق آسیا است. این کشور با بیش از یک‌میلیاردو۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. نام چین از نام خاندانی که با اشکانیان هم دوره بوده‌اند گرفته شده است.

دیوار چین، سمبل تمدن

دیوار چین یا دیوار بزرگ چین، بنایی عظیم است که امروزه سمبلی از تمدن چین و نماد این کشور در جهان به شمار می‌رود. علت ساخت آن مقابله با هجوم اقوام مهاجر عشایر، مانند مغول‌ها، ترک‌ها و هون‌ها بوده و ۱۴۰۰سال به طول انجامید. دیوار چین ۳۵۲ ۶ کیلومتر طول دارد، به این ترتیب از لحاظ جرم و حجم بزرگ‌ترین ساختمان جهان است، اما در طول زمان این دیوار دستخوش بادهای سخت و فرسایش شده و امروزه تنها حدود ۵۴۲ ۱کیلومتر آن باقی‌مانده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند کل این دیوار به مرور محو خواهد شد.

به این ترتیب، اگر شما قصد سفر به چین را دارید، خوب است بدانید، دیوار چین، نمادی قابل توجه از فرهنگ مردم چین به شمار می‌رود، چرا که در آن ترکیبی از سمبل‌‌های مردمی، اسطوره‌ها و افسانه‌های چین به چشم می‌خورد. مسلما سفر به چین بدون دیدن دیوار چین لذتی ندارد. بهترین نقطه شروع این بازدید نیز «سیماتای» است که در ۱۱۰کیلومتری شمال شرقی پکن قرار گرفته است، زیرا این منطقه از دیوار، هنوز هم فرم اصلی و واقعی خود را حفظ کرده است.

اژدهایی به طول ۳۵۲/۶کیلومتر

دیوار چین، شاهکاری عظیم و تاریخی است که در سال ۱۹۸۷ توسط یونسکو، جزو آثار جهانی به ثبت رسیده است. این دیوار در طول مسیری که طی کرده همانند اژدهایی است که از میان صحراها، چمنزار‌ها، کوه‌ها و فلات‌های چین از غرب تا شرق این کشور کشیده شده است. با توجه به اینکه اژدها از اسطوره‌های چین است در می‌یابیم که ساخت شاهکار عظیمی مانند دیوار چین نیز می‌تواند نشان‌دهنده رسوخ اسطوره‌های تمدن در تمام ابعاد زندگی این مردم باشد.

شهر ممنوعه نگین معماری باستان چین

در مرکز شهر «شین‌یان» پایتخت سلسله چینگ در شمال شرق چین، مجموعه معماری‌های باستانی درخشان و سحرآمیزی به نام شهر ممنوعه، چشم‌نوازی می‌کند، اثری دیگر از چین باستان که چون نگینی در عصر حاضر می‌درخشد.

شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی به دستور جودی، دومین امپراتور سلسله مینگ و در طی ۱۴ سال ساخته شد و تا سال ۱۹۱۱، سال نابودی سلسله جینگ ۲۴ امپراتور بر آن حکمرانی کردند و در آن اقامت داشتند. درون شهر ممنوعه سه قصر وجود دارد به نام‌های قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایو حه، که محل اعمال قدرت امپراتوران این شهر بوده است.

مجموعه معماری‌های شهر ممنوعه سمبل فرهنگ درخشان چین است. به عقیده معماران چینی و خارجی، طراحی و معماری شهر ممنوعه، آثار برجسته و بی‌همتا است و نشان‌دهنده فرهنگ و سنت دیرینه این کشور و دستاوردهای برجسته صنعتگران معماری در ۵۰۰سال پیش چین است. در سال ۱۹۸۷ شهر ممنوعه در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در‌حال‌حاضر یکی از پربیننده‌ترین نقاط دیدنی چین به شمار می‌آید.

چین، بزرگ‌ترین مقصد گردشگری

اما اگر شما چین را برای سفر انتخاب کردید، خوب است بدانید تا سال ۲۰۲۰، این کشور به بزرگ‌ترین مقصد گردشگری جهان تبدیل می‌شود. بنابر‌نظر سازمان جهانی گردشگری این کشور، در سال ۲۰۰۷ بیش از یک‌میلیارد یوان که ۱۰درصد بیشتر از درآمد جهانگردی آن در سال ۲۰۰۶ است، کسب خواهد کرد و حتی از کشورهای موفق گردشگری اروپا مانند فرانسه نیز پیشی خواهد گرفت.

همچنین با توجه به برگزاری المپیک ۲۰۰۸ در پکن، چین به یکی از مطرح‌ترین کشورهای جهان در صنعت گردشگری تبدیل خواهد شد. با این وجود چینی‌های چشم‌بادامی دست از تلاش برنداشته و با اجرای طرح‌های جدید گردشگری مانند «گردشگری سرخ» در پی جلب گردشگران جدید نیز هستند. در این طرح، چین حتی از قابلیت روستاهای دور‌افتاده استفاده می‌کند.

یکی از این روستاها، شائوشان در مرکز چین و محل مقبره مائو، بنیانگذار انقلاب سرخ چین است، که این طرح نیز به تاسی از آن، گردشگری سرخ نامیده می‌شود.

این بنای تاریخی در استان هونان چین، قرار دارد و در آینده نزدیک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری چین به جهانیان معرفی می‌شود. همچنین «خانه‌مائو» تبدیل به یک منطقه گردشگری خواهد شد. این خانه نیز در یکی دیگر از شهرهای استان هونان به نام «چانگشا» قرار دارد. این شهر زیباترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چین را در خود جای داده و طبق آخرین بررسی‌ها، ۸۰درصد درآمد مردم آن از طریق گردشگران تامین می‌شود.

مسوولان گردشگری این شهر امیدوارند با اجرای «طرح گردشگری سرخ» درآمد‌های مردم این شهر از محل جذب گردشگر خارجی، از مرز ۶۰۰میلیون یوآن بگذرد.