یلدای تخم‌مرغ
حسین منصوری- تخم‌مرغ در هفته منتهی به شب یلدا باز هم گران شد. با آنکه تصور می‌شد شب یلدا، نتیجه بازی گرانی‌ها را به نفع گروه میوه‌های تازه (هندوانه، انار، خربزه و...) تمام کند، اما تخم‌مرغ باز هم گران‌ترین کالا در هفته گذشته بود.

در گزارش هفتگی ارائه شده توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۳۰آذر ماه سال‌جاری و در آستانه شب یلدا، تخم‌مرغ با ۶/۱درصد تغییر نسبت به هفته قبل از تاریخ یادشده، از ۳هزار و ۱۰۷تومان به ۳هزار و ۱۵۸تومان در هر شانه افزایش یافت. هر شانه تخم‌مرغ حدود ۲کیلوگرم محاسبه شده است.
آمارگیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی هر هفته، قیمت‌های مواد خوراکی را در مناطق مختلف سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده و به صورت میانگین در جدول‌های هفتگی ارائه می‌دهند.با توجه به زمان آمارگیری، اقلام متفاوت و موجود در بازار، قیمت‌گیری می‌شود. به عنوان نمونه در گروه میوه‌های تازه در هفته گذشته قیمت‌های سیب قرمز و زرد، پرتقال درجه یک و دو، نارنگی، لیموشیرین، انار، انگور، خربزه و هندوانه موجود در بازار مورد بررسی قرار گرفته است.
در عین حال قیمت‌های میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز درج می‌شود تا مقایسه‌ای بین قیمت‌های این میادین و بازار آزاد ارائه شود. در هفته گذشته نیز گروه حبوب با ۷ /۰، گوشت قرمز با ۱/۰، چای با ۱/۰ و روغن‌نباتی با ۵/۰درصد افزایش قیمت مواجه بودند.
لبنیات، میوه‌های تازه و قند شکر هیچ تغییر قیمتی نداشتند و برنج با 1/0، سبزی‌های تازه با 8/1، گوشت مرغ با 9/0درصد کاهش قیمت مواجه شدند. به این ترتیب بیشترین کاهش مربوط به گروه سبزی‌های تازه (خیار، گوجه‌فرنگی، بادنجان، کدوسبز، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیاسبز و سبزی‌های برگی) است.
هر کیلو هندوانه، میوه شب یلدا در هفته گذشته به طور متوسط ۴۴۱تومان در بازار آزاد و ۱۸۰تومان در میادین شهرداری فروخته شد که ۱/۱درصد افزایش در یک هفته را رقم زد.
هر کیلو انار نیز با 2/5درصد افزایش قیمت یک‌هزار و 93تومان در بازار آزاد و بین 500 تا 650تومان در میادین شهرداری به فروش رفت.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست و پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل نوسان اندکی داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای ۲۹۰۰۰ الی ۳۴۰۰۰ ریال فروش می‌رفت. قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمت سایر انواع برنج نوسان اندکی یافت. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی و لوبیا قرمز ثابت بود. بهای لوبیا سفید کاهش جزیی و قیمت سایر اقلام این گروه افزایش یافت. خواربار فروشی‌های مستقر در میادین زیرنظر شهرداری اقلام حبوب را حدودا کیلویی ۲۷۸۰ تا ۴۶۵۰ریال پایین‌تر از قیمت انواع مشابه در فروشگاه‌های سطح شهر می‌فروختند.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران، انگور و خربزه عرضه نمی‌گردید و لوبیا سبز عرضه کمتری داشت، ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشت به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌فروختند. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای خربزه، انار، انگور، هندوانه و سیب زرد و قرمز تخم لبنان افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت لوبیا سبز، کدو سبز و سیب‌زمینی افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در این هفته، قیمت گوشت گاو و گوساله ثابت بود، ولی بهای گوشت گوسفند افزایش اندکی داشت و قیمت گوشت مرغ کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی، قیمت قند ثابت بود و بهای شکر اندکی کاهش یافت. قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی افزایش جزئی یافت.
«گروه‌های موادخوراکی»لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش، بهای ماست غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۷/۰درصد کاهش داشت. قیمت پنیر غیرپاستوریزه ۴/۰درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ۶/۱درصد بالا رفت.
برنج و حبوب
در هفته مورد بررسی قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱/۰درصد و ۲/۰درصد کاهش ولی برنج وارداتی تایلندی ۴/۰درصد افزایش داشت. در گروه حبوب بهای لوبیاچیتی و لوبیاقرمز بدون تغییر بود. بهای لپه، نخود عدس و نخود به ترتیب معادل ۷/۱درصد، ۱/۱درصد و ۶/۰درصد افزایش ولی لوبیا سفید ۱/۰درصد کاهش داشت.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در گروه میوه‌های تازه قیمت خربزه ۰/۸درصد، انار ۲/۵درصد، انگور ۳/۴درصد و هندوانه ۱/۱درصد بالا رفت، در حالی که قیمت پرتقال درجه یک و نارنگی به ترتیب معادل ۹/۵درصد و ۵/۰درصد و بهای پرتقال درجه دو و لیمو شیرین هریک معادل ۲/۰درصد کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی کاهش قابل ملاحظه‌ای معادل ۵/۱۳درصد داشت و بهای خیار، سبزی‌های برگی، پیاز و بادنجان نیز بین ۲/۰ تا ۵/۰درصد کاهش یافت. قیمت کدوسبز، لوبیاسبز و سیب‌زمینی به ترتیب معادل ۹/۱درصد، ۰/۲درصد و ۴/۰درصد افزایش یافت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در این هفته، قیمت گوشت گاو و گوساله ثابت بود. بهای گوشت گوسفند ۱/۰درصد بالا رفت، ولی قیمت گوشت مرغ ۹/۰درصد کاهش داشت.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در هفته مورد گزارش، بهای قند ثابت بود و قیمت شکر ۲/۰درصد کاهش داشت. بهای چای خارجی ۱/۰درصد بالا رفت. قیمت روغن نباتی جامد و مایع هریک معادل ۵/۰درصد افزایش داشت.