بفرمایید، زردآلو کیلویی 7000تومان
میرمحمد طجوزی
چه کسی فکر می‌کرد روزی برسد که در چله زمستان میوه‌هایی نظیر زردآلو و شلیل را بتوان دید. واقعا زمانی فرا‌رسیده است که دیگر هرکسی و در هر زمانی که هوس میوه را به دل داشته باشد، می‌تواند با مراجعه به بازارهای فروش میوه‌های لوکس یک دل سیر از آن میوه تماشا کند ولی فقط چند عدد از آن را می‌تواند خریداری کند.

عکس ها : دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور
همه‌ساله رسم بر این است که وقتی نزدیک به ایام عید نوروز می‌شویم ناز و کرشمه میوه‌ها نیز بیشتر شده و ریز و درشت و رنگ و وارنگ به بحث داغ محافل و مجالس تبدیل می‌شوند. در‌حال‌حاضر نیز با توجه به پشت‌سر گذاشتن ماه‌های پایانی سال و با نزدیک شدن به ایام شب عید بازار میوه نیز حال و هوای دیگری دارد و کم‌کم رو به سوی پرحرارتی و گرمای پررونقی قدم بر می‌دارد. دیگر مثل آنکه گرانی میوه‌های شب عیدی هم جزو آیین و رسوم ایرانیان درآمده و هر سال با گران‌تر شدن قیمت انواع میوه‌ها این مدعی تثبیت می‌شود.
درست است که میوه‌ها به خاطر پاره‌ای از مشکلات هر از گاهی قیمتشان کم و زیاد می‌شود، اما جالب آنجا است که چطور و از کجا در فصل سرد سال میوه‌ای که نوبر فصل گرما است، حضور پیدا می‌کند و رقیب سرسخت تمام میوه‌های گران قیمت این فصل می‌شود. لطفا به آرامی این قسمت را بخوانید تا خدای نکرده دچار قلب درد نشوید، چه کسی فکر می‌کرد روزی در یک هوای کاملا سرد، گرمای گرانی یک کیلو زردآلو مشتری از همه جا بی‌خبر را چنان گرم کند که رنگ رخسارش سرخ شود.
مگر می‌شود؟ یا مگر هستند کسانی که توان خرید یک کیلو‌ زردآلوی هفت‌هزار تومانی را داشته باشند.؟!
رحمت خورشیدی، از قدیمی‌های بازار میوه بهجت‌آباد است که به گفته خود حدود سی‌سال از عمرش را در همین بازار سپری کرده است. او در ارتباط با گرانی قیمت برخی میوه‌ها و اینکه چطور می‌شود میوه‌های فصل‌های مختلف را همیشه در اختیار داشت، می‌گوید: «آنقدرها هم فکر نمی‌کنم موضوع حائز اهمیتی باشد چرا که در اکثر کشورها اوضاع چنین است یعنی در هر موقع از سال هر میوه‌ای را که بخواهند می‌توانند در اختیار داشته باشند، حال چندسالی است که ایران هم به جمع این کشورها پیوسته است و مراکزی در نقاط مختلف آن برپا شده است که با مراجعه به آن می‌توانید هر میوه‌ای را که می‌خواهید، تهیه کنید. اما از آنجایی که اصولا این میوه‌ها جزو میوه‌های وارداتی است، هزینه واردات و سایر مقولات سبب می‌شود تا این میوه‌ها با قیمت‌های نجومی به فروش برسند. البته اکثر مشتریان هم راضی هستند و با روی گشاده از چنین میوه‌هایی استقبال می‌کنند که ما را به فروش این میوه‌ها راغب‌تر می‌کند.»نیمی از میوه‌هایی که در زمانی غیر از فصل خودشان در بازارها عرضه می‌شوند از گلخانه‌هایی می‌آیند که به تولید و پرورش میوه می‌پردازند؛ اما نیم دیگر از آن سوی آب‌ها می‌آیند و برند وارداتی دارند. وارداتی که از کشورهای شیلی، مصر و ترکیه به داخل صورت می‌گیرد. البته دوستی می‌گوید قیمت‌های تمام شده برای واردکنندگان آن قدر زیاد نیست که سبب می‌شود تا به این گرانی، آنها محصولاتشان را به فروش برسانند، ولی خب آنها نان معروفیت بازارشان را می‌خورند. چرا که چیزی حدود چهل و پنج سال است که بازار میوه‌وتره‌بار بهجت‌آباد که در خیابان عضدی فعلی واقع شده است مشغول به ارائه این‌گونه محصولات هستند و از همان ایام این بازار محل خرید اعیان و اشراف بوده و تا به امروز هم که شاهد هستیم اکثر قریب به اتفاق مشتریان این بازار همان حدود سه درصد اقشار مرفه جامعه هستند چرا که آن کارمندی که حقوق آنچنانی دریافت نمی‌کند هرگز در خواب هم توان خرید برخی میوه‌های این بازار را ندارد. به طور مثال کارمند ساده‌ای که ماهیانه حقوقی حدود دویست‌وپنجاه هزار تا 300هزار تومان دریافت می‌کند بعد از پرداخت هزینه‌هایی از قبیل کرایه منزل، هزینه پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن، هزینه شارژ ساختمان، هزینه خرید مایحتاج و کالاهای اساسی منزل دیگر توان خرید زردآلوی هفت هزار تومانی یا شلیل کیلویی 5500تومانی را ندارد درنتیجه شاید بتواند در خواب این میوه‌ها را خریداری کند و همان موقع هم از طعم نه چندان خوشمزه آن لذت کافی را ببرد.
مسوولان ذی‌ربط به واقع چه زمانی می‌خواهند این نابسامانی موجود در بازارهای میوه را ساماندهی کنند و چه کسی مسوولیت جلوگیری از گران‌فروشی آنها را دارد؟
یکی از فروشندگان بازار بهجت‌آباد در جواب خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر چگونگی کیفیت فعالیت آنها در این بازار‌، می‌گوید: چند وقتی است که دیگر بازار بهجت‌آباد ابهت سابق خود را از دست داده است و رونق و گرمی بازار آن زمان‌‌ها را فقط در خاطرات خود تداعی می‌کند.
فروشندگان این محل معتقدند که دیگر فعالیت در این بازار خیلی هم سودآور نیست چرا که چنین مراکزی در حال رشد و توسعه هستند و بازارهایی مثل بازار قزل‌قلعه، بازار تجریش، بازار امام‌زاده صالح و میادین میوه‌و تره‌بار گسترده در شهر، رقبای بسیار سرسختی برای کسب‌و‌کار ما شده‌اند و تنها طیف خاص مشتری‌های دائمی بهجت‌آباد است که این بازار را همچنان سرپا نگه داشته و توانسته به فعالیت صنفی خود ادامه دهد.
چیدمان و بسته‌بندی مناسب
اگر روزی وارد بازار میوه و تره‌بار بهجت‌آباد که به تازگی نیمی از فروشگاه‌هایش مبدل به مراکز پخش محصولات پروتئینی گوشتی شده است، شدید، سعی کنید که قبلا آن قدر میوه خورده باشید که به هیچ عنوان میلی به خوردن هیچ نوع میوه‌ای از خود نشان ندهید؛ چرا که چیدمان و بسته‌بندی و نورپردازی فروشگاه‌های این مکان آن قدر حرفه‌ای و جذاب است وچنان نمایی به میوه‌ها بخشیده است که هر کسی هوس خوردن یکی از آنها را می کند و کافی است که فقط مدت زمان خیلی کوتاهی جلوی یکی از این فروشگاه‌ها تامل کنید و همان زمان کافی است تا یکی از فروشندگان آن فروشگاه به سراغتان بیاید و چنان با بازی با کلمات شما را تحت‌تاثیر قرار ‌دهد که شاید از همراهانتان پولی به عنوان قرض تهیه کنید و اقدام به خرید از آنها بکنید.
از حق نگذریم که هنر چیدن و نورپردازی این میوه‌فروش‌ها واقعا در برخی مواقع از بسیاری از استادکاران نورپرداز هنر فیلمبرداری هم بالاتر است؛ حال این هنر را از کجا آورده‌اند، خودشان هم نمی‌دانند و شاید این بوی پول‌ها و اسکناس‌ها است که سبب این همه هنر و خوش‌سلیقگی شده است.
آن روی سکه
تا به حال هر آنچه به آن اشاره شد مربوط به قشر کم‌درآمد و وضعیت استقبال آنها از بازار بهجت‌آباد بود؛ ولی همان طوری که گروهی از مشتریان و فروشندگان این بازار معتقدند اکثر خریداران اصلی این بازار اقشار مرفه جامعه هستند البته نباید فراموش کنیم که این بازار پذیرای میهمانان خارجی کشورمان نیز هست و به گفته برخی از کسبه این محل، اکثر سفرا و نمایندگان کشورهایی که در کشورمان حضور دارند از این بازار بازدید و خرید می‌کنند و چنانچه دقت کنید؛ برای این‌گونه افراد خیلی هم قیمت کالا مهم نیست و بیشتر به ظاهر زیبای میوه توجه می‌کنند تا قیمت آن.
یکی از خریداران بازار بهجت‌آباد درباره نحوه خرید خود از این بازار می‌گوید:‌ من حداقل طی هفته دو مرتبه به این بازار مراجعه می‌کنم و مایحتاج خود را تهیه می‌کنم. البته در نزدیکی محل سکونتمان نیز میادین فروش میوه‌های لوکس وجود دارد؛ اما هرگز نمی‌توان محصولات آنها را با میوه‌های تازه و خوش طعم این بازار مقایسه کرد؛ البته قیمت‌ها هم در این بازار مقداری از جاهای دیگر گران‌تر است؛ اما خیلی برای ما تفاوت نمی‌کند؛ چرا که کیفیت میوه‌ها آن‌قدر در این بازار بالا است که ما هیچ‌توجهی به قیمت‌ها نمی‌کنیم.
ناکجا آباد
اما به طور کلی هیچ دلیل خاصی برای گرانی میوه‌های این بازار از سوی فروشندگان ارائه نشد و آنها سعی می‌کردند که تمام تقصیرها را بر گردن میوه‌های وارداتی بیاندازند؛ ولی فروشندگان بازار بهجت‌آباد میوه‌های فصل را هم از سایر فروشگاه‌ها گران‌تر ارائه می‌کنند و دلیل آن را هم ما می‌توانیم طیف خاص مشتری‌هایشان عنوان کنیم؛ چرا که زمانی که مشتری یک فروشگاه هیچ توجهی به قیمت آن نکند و تنها کیفیت کالا برایش حایز اهمیت باشد؛ در نتیجه فروشنده هم با دست چین کردن میوه‌هایش و تنها با یک دستمال کشیدن و چیدمان درست و حسابی و در آخر هم یک نورپردازی مناسب هر قیمتی را که دلش بخواهد از مشتریان دریافت می‌کند.
جدی بگیرید
اگر روزی هوس خرید یک نوع از میوه‌های غیرفصل را کردید، می‌توانید سری به بازار عرضه انواع میوه و سبزیجات بهجت‌آباد بزنید.
در این بازار تمامی مغازه‌های آن گرد هم آمده‌اند تا بتوانند جوابگوی هوس‌های اشرافی شما باشند؛ اما باید بدانید که حتی‌المقدور سعی کنید کمتر هوس چنین میوه‌هایی را بکنید یا اگر هوس کردید از بسته‌های کوچک آن خریداری کنید تا لااقل در پایان ماه بتوانید جوابگوی هزینه‌های وعده‌های اصلی غذایی‌تان باشید.