پول خرج‌کن تا عروسک‌شوی

ندا گنجی

«بذار دکتر بینی و گونه‌هاتو جراحی کنه، قول می‌دم عروسک بشی.» این بازارگرمی منشی مطبی در شمال شهر است که از سر آیند و روند دختران جوان به وجد آمده. یکی می‌گوید که بینی‌اش هیچ مشکلی ندارد فقط یک قوز کوچولو را باید از بین ببرد. آن یکی از ترس سخن می‌گوید و اینکه مردد است و دیگری نیز برای ریختن آب بر آتش دلهره بغل دستی‌اش زیر لب زمزمه می‌کند: «دیگر خونت که از خون من رنگی‌تر نیست این سومین باریه که اومدم برای ترمیم.»

البته ناگفته نماند که تعداد مردانی که برای مشاوره به این مطب آمد و شد دارند،نیز چشمگیر است.در همین حال، ناگهان در باز می‌شود و دختری با یک دسته گل وارد می‌شود، از منشی اجازه می‌خواهد برای چند لحظه وارد اتاق شود و دسته‌گل را تقدیم دکتر کند؛ او شگفت‌زده است و با هیجان خاصی از بینی زیبایی که با هزینه‌ای ناچیز (۳ میلیون تومان ناقابل) برایش ساخته‌اند، سخن می‌گوید....

سخن گفتن از جراحی‌های زیبایی به دلیل همه‌گیر شدن آن کمی سخت می‌نمایاند. چرا که در گذشته جراحی‌های زیبایی تنها مختص قشر متمول جامعه بود.

اما حالا قاعده گذشته به‌هم ریخته و متقاضیان این جراحی‌ها حتی سختی گرفتن وام را هم به جان می‌خرند تا بینی زیباتری برای خود دست و پا کنند.همین امر موجب می‌شود تا با صراحت بگوییم جراحی‌های زیبایی در ایران اپیدمی شده و از آنجا که ۷۰ درصد جراحی‌های زیبایی در ایران مربوط به جراحی بینی است، افتخاری را نصیب کشورمان کرده که به عنوان یکی از مراکز رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) شناخته شود.

از سوی دیگر در حالی که بیشترین متقاضیان جراحی‌های زیبایی زنان هستند اما در سال‌های اخیر ۳۰درصد مردان نیز به این جرگه پیوسته‌اند و خواهان ظریف‌تر شدن بینی خود شده‌اند.

اگر بینی‌تان مشکل خاصی ندارد و بر سر دو راهی مانده‌اید سری به دادگاهی که به جرائم پزشکی رسیدگی می‌کند بزنید و آثار جرم پزشکانی که بر خلاف تخصص خود، اقدام به جراحی کرده‌اند را ببینید، مطمئنا منصرف خواهید شد. دکتر امیلی کولیز، روانشناس مشهور آمریکایی معتقد است که ۸۵درصد دختران جوان از ظاهر خود رضایت ندارند و رسانه‌ها نیز به این امر دامن می‌زنند؛ به طوری که با تبلیغات گسترده پیرامون جذابیت‌های ظاهری، روزبه‌روز، افراد بیشتری را به این احساس دچار می‌کنند که بدقیافه هستند در حالی که واقعیت، این نیست.

او آرزو می‌کند که در نهایت یک روز به جای تبلیغ برای زیبایی، برای سلامتی جسم و روح مردم تبلیغ شود و شادمانی افراد به خاطر دستیابی به تندرستی باشد و نه رسیدن به ظاهری زیبا.

البته اکثر قریب به اتفاق متخصصان علوم اجتماعی نیز معتقدند اغلب کسانی که به دنبال جراحی‌های زیبایی هستند بیشتر از آنکه از ظاهر خود رنج ببرند از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند.

البته شیوع این نوع جراحی‌ها در میان بازیگران زن یا مردی که در صفحه تلویزیون یا پرده سینما ظاهر می‌شوند، در اپیدمی شدن این پدیده در میان اقشار مختلف جامعه بی‌تاثیر نیست. به طوری که شنیده می‌شود برخی از کارگردانان ایرانی به افرادی که می‌‌خواهند نقشی در فیلم‌ها ایفا کنند، توصیه می‌کنند در صورت خود دست ببرند یا تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

ایرج قادری در یک تماس کوتاه تلفنی به دنیای اقتصاد می‌گوید: «چهره بازیگر برایش بسیار پراهمیت است» البته این به معنای آن نیست که او بازیگرانش را به جراحی توصیه کند. شاه حسینی نیز معتقد است: «به طور کلی صورت هر شخص نشان‌دهنده کاراکتر و شخصیت درونی اوست و هر نوع جراحی، این کاراکتر را تغییر می‌دهد. او می‌افزاید: «بازیگری را می‌شناسیم که پیش از جراحی بینی بزرگی داشت که با همین ظاهر نیز بسیار پرکار بود، اما از زمانی که بینی او تبدیل به یک بینی فانتزی و عجیب شده کارگردانان دیگر با اکراه به سراغ او می‌روند و نقش‌های کمتری به او پیشنهاد می‌شود.»

جراحی نفس‌گیر

به گفته متخصصان این رشته، عمل جراحی زیبایی بینی در میان ایرانی‌ها به دلیل ساختار آن به مراتب دشوارتر می‌نمایاند. بنابراین می‌توان گفت یکی از جراحی‌هایی است که در عین حال که به تجربه جراح نیازمند است دقت زیادی را نیز می‌طلبد.از همین رو با زیاد و کم شدن هر یک از این مولفه‌ها عوارض بسیاری بروز خواهد کرد.

گرفتگی بینی، تغییر حس بویایی، کم یا حتی از بین رفتن حس بویایی از عوارض شایع جراحی‌های زیبایی بینی است. اما شایع‌ترین عارضه این گونه جراحی‌ها جنبه روحی دارد که معمولا بیماران رضایت کاملی از عمل جراحی کسب نمی‌کنند.

اما اگر اصرار دارید به هر نحوی خود را به این گونه جراحی‌ها بسپارید، ابتدا پزشکی را انتخاب کنید که دیپلم تخصصی او با این نوع جراحی‌ها مرتبط باشد و البته به توصیه‌هایی که دکتر رزم‌پا متخصص گوش و حلق و بینی در وبلاگ شخصی خود گوشزد می‌کند، توجه کنید: «به بهتر شدن فکر کنید نه به ایده‌آل شدن. اگر به دنبال این هستید که فردای جراحیتان در کوچه و خیابان شما را با فلان سوپراستار اشتباه بگیرند مطمئن باشید از جراحی و جراحتان راضی نخواهید شد، ضمن اینکه احتمال خالی شدن جیبتان هم در مواردی وجود دارد، احتمال بروز این عارضه وقتی شدت می‌گیرد که پای وعده‌های آنچنانی نیز در میان باشد.

به جیب خود و خانواده‌تان بیندیشید؛ جراحی‌های زیبایی تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. خود جراحی و دوران نقاهت هم وقت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، البته بسته به نوع جراحی، برگشتن به محیط کار نیز بین چندروز تا یک‌ماه طول می‌کشد. در عین حال، این را بپذیرید که جراحی‌های زیبایی هم مانند هر جراحی دیگری به سلامتی لطمه وارد می‌کند.

زیبا شدن به چه قیمتی

از آنجایی که معمولا هزینه‌های خدمات پزشکی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی ارزان‌تر است، جراحی‌های زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولا بین یک تا ۳میلیون تومان هزینه دربردارد.

از دیگرسو، به دلیل افزایش تقاضا نیز بهترین جراحان این رشته در ایران مستقر کرده است؛ از همین رو است که حتی از کشورهای توسعه یافته نیز برای اعمال جراحی زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند. تا جایی که در اروپا و آمریکا باید تا ۳برابر هزینه‌ای که در ایران پرداخت می‌شود برای جراحی بینی هزینه ‌کرد، به طوری که در آلمان و هلند بین ۵ تا ۷میلیون تومان برای جراحی‌های زیبایی پرداخت می‌شود و گاهی نیز این رقم در برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ۱۶میلیون تومان هم می‌رسد.اما در ایران معمولا برای بینی‌های استخوانی در نهایت تا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان باید پرداخت شود اما جراحی بینی‌های گوشتی از یک‌میلیون و دویست بالاتر می‌رود. پروتز گونه نیز معمولا تا یک‌میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان هزینه دربر دارد و جراحی گوش نیز۸۵۰هزار تومان.البته گاهی در برخی مراکز نیز هزینه جراحی بینی تا ۳میلیون تومان افزایش دارد.