پرواز احمد بورقانی به ابدیت

مرتضی ناعمه

هیچ خبری برای مطبوعات‌چی‌ها در شنبه سرد برفی نمی‌توانست به این اندازه شوک‌آور باشد. «احمد بورقانی در گذشت». عکس: آکو سالمی

این جمله کوتاه دیروز به طور مداوم بین اهالی مطبوعات می‌چرخید. تلفن‌همراه روزنامه‌نگاران مدام در حال ارسال و دریافت پیام کوتاه بود. «احمد بورقانی پدر مهربان مطبوعاتی‌ها و چهره مورد اعتماد و احترام همه گروه‌های اصلاح‌طلب جان به جان آفرین تسلیم کرد». این متداول‌ترین پیام کوتاه شب سیاه شنبه مطبوعات بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در کابینه اول خاتمی که از عارضه قلبی نیز رنج می‌برد، بعدازظهر شنبه در دفتر کارش بر اثر ایست قلبی درگذشت. بورقانی از جمله شخصیت های اصلاح‌طلب بود که تلاش‌های زیادی را برای تحقق آرمان‌هایش از خود نشان داد. قائم‌مقام ستاد تبلیغات جنگ، مسوول دفتر ایرنا در نیویورک، مدیر خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از جمله مسوولیت‌های دیگر بورقانی در دوره حیات ارزنده‌اش بود.

بورقانی در مقام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد سرمنشا تحولات عظیمی در عرصه مطبوعات و اطلاع‌رسانی شد. اهالی مطبوعات دوران اوج مطبوعاتی در دهه ۷۰ را حاصل زحمات بورقانی می‌دانند.

وی که در دوران نمایندگی مجلس از دریافت هرگونه امکاناتی خودداری می‌کرد، در این باره می‌گفت: «هر چه بگیری بعد باید چند برابر به مردم پاسخش را بدهی، می‌ترسم که توان پاسخگویی نداشته باشم».

مرد همیشه خندان مطبوعات که کمتر کسی است که خاطره‌ای نیک از او نداشته باشد، همیشه از ارکان اصلی برطرف کردن درگیری‌های مطبوعاتی و راه‌اندازی مطبوعات بود.

به گواه تمام کسانی که بورقانی را می‌شناسند، بورقانی انسانی وارسته و اخلاق‌گرا بود و همیشه حقیقت را بر مصلحت ترجیح می‌داد. بورقانی در سال‌های اخیر با نثر شیوا و گیرای خود به نقد رمان‌های ادبی می‌پرداخت. بورقانی از چهره‌های محبوب و متواضع فرهنگی و از پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری بود که در این رهگذر نامی نیک از خود به جا گذاشت.

بدون شک فقدان احمد بورقانی برای اهالی مطبوعات بسیار سخت است، اما برای کسانی که از نزدیک با او در ارتباط بودند، این ضایعه سنگین‌تر است، بورقانی همیشه از ایده‌های نو و جوان استقبال می‌کرد و سعی می‌کرد راهی را برای نفوذ آن ایده‌ها در مطبوعات پیدا کند.

دنیای اقتصاد درگذشت حامی مطبوعات و مرد فعال عرصه روزنامه‌نگاری را به جامعه رسانه‌ای کشور تسلیت می‌گوید.