مصرف‌کنندگان محصولات سایپا راحت باشند
آنچه که خریداران خودروهای تولیدی سایپا باید بدانند مسائلی است که از بابت گارانتی خودرو از طریق این شرکت اعلام شده است و شما باید حتما از مفاد آن مطلع باشید.

بنابراین کلیه مراحل گارانتی شرکت تولیدی خودروی سایپا را به آن متعهد است، در این گزارش آورده‌ایم؛ آن را تا آخر بخوانید:
مقدمه
سرویس اولیه یعنی چه؟
نخستین مرحله از خدمات پس از فروش خودرویی که خریده‌اید سرویس اولیه است که به صورت رایگان و شامل بهای مواد مصرفی مانند روغن موتور، روغن گیربکس، فیلتر روغن و ... ارائه می‌شود. لذا لازم است تا مشتری در زمان و‌کیلومتر مشخص شده در دفترچه خودرو، جهت انجام سرویس اولیه مراجعه کند.
خدمات گارانتی به چه معنا است؟
به معنای برطرف کردن عیب‌های خودروی شما در زمان و یا ‌کیلومتر اعلام شده به صورت رایگان است. به شرطی که عیب‌های خودرو بر اثر استفاده نامناسب از خودرو به وجود نیامده باشد.
گارانتی مجموعه تعهدات شرکت سایپا در برابر هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب احتمالی محصولات این گروه است. رفع ایرادهای مزبور را شرکت سایپا یدک از طریق نمایندگی‌های مجاز به سه صورت انجام می‌دهد:
- تعمیر خودرو
- تعویض قطعات معیوب خودرو
- بازنگری خودرو در شرایط استثنایی طبق ضوابط شرکت سایپا
تعهدات گارانتی شامل چه مواردی است؟
شامل اجرت تعویض یا تعمیر قطعه و همچنین قیمت قطعات تعویضی طبق ضوابط اعلام شده و تایید کارشناسان فنی که در نمایندگی‌های مجاز سایپا حضور دارند، است.
آیا قطعات مصرفی هم مشمول گارانتی می‌شوند؟
بله قطعات مصرفی در شرایط ذیل مشمول گارانتی می‌شوند.
فیلترهای روغن (موتور، گیربکس) و چسب‌های مصرفی در سرویس اولیه مشمول گارانتی می‌شوند.
مایعات مصرفی (مانند آب باتری) نیز در سرویس اولیه خودرو به مدت سه ماه یا 6000‌کیلومتر (هر کدام زودتر فرا رسد) مشمول گارانتی است.
لاستیک و باتری در صورت وجود نقص فنی و با تایید کارشناس فنی نمایندگی تا یکسال یا ۲۴۰۰۰‌کیلومتر (هر کدام زودتر فرا رسد) گارانتی است. استهلاک لاستیک که ناشی از استفاده از خودرو باشد مشمول شرایط گارانتی نخواهد بود.
چنانچه صافی بنزین دچار مشکل عملکردی (غیر از کثیفی ناشی از کیفیت بنزین مصرفی) باشد به تشخیص کارشناس فنی نمایندگی تا پایان دوره گارانتی خودرو مشمول گارانتی خواهد بود.
مدت زمان گارانتی شمع خودرو و تسمه‌های دینام و کولر مطابق با مدت گارانتی خودرو است.
بهای مواد مصرفی (مانند روغن‌ها 9 در صورت تعمیرات گارانتی رایگان است.
دیسک و صفحه کلاچ یا لنت ترمز چنانچه به تشخیص گارانتی رایگان است دچار مشکل عملکردی باشند دیسک و بلبرینگ کلاچ تا یکسال یا ۲۴۰۰۰‌کیلومتر (هر کدام زودتر فرا رسد) و صفحه کلاچ و لنت‌های ترمز ۲ ماه یا ۶۰۰۰‌کیلومتر (هر کدام زودتر فرا رسد) مشمول گارانتی نخواهد بود. مصرف شدن صفحه کلاچ و لنت‌ها که به دلیل استفاده از خودرو باشد مشمول شرایط گارانتی نخواهد بود.
چه مواردی شامل گارانتی نیستند؟
هر گونه عیب و ایراد که ناشی از عواملی غیر از کیفیت نامطلوب مواد ساخت و مونتاژ قطعات خودرو باشد مانند:
- استفاده نادرست از خودرو
- اعمال بار بیش از حد مجاز به خودرو یا هر یک از قطعات آن (تحمیل دور بالا به موتور برای مدت طولانی، استارت زدن بیش از حد و ...)
- شرایط نامناسب نگهداری خودرو
- بی‌توجهی به علایم هشداردهنده خودرو
- هرگونه دستکاری و یا تغییر در قطعات خودرو که موجب تغییر شرایط کار و اعمال بار اضافی به خودرو شود (مانند نصب رینگ و یا لاستیک با اندازه‌های غیر استاندارد)
- هر گونه تعمیرات در مراکز تعمیر غیر از نمایندگی‌های مجاز سایپا
تصادف‌ها و حوادث و بلاهای طبیعی و هرگونه تخریب با عوامل بیرونی
- دستکاری سیستم‌کیلومتر شمار خودرو
چگونه می‌توان از کیفیت قطعات یدکی به هنگام خرید آنها مطمئن بود؟
شرکت سایپا یدک برای این منظور، اقدام به عرضه قطعات یدکی با نشان سایپا کرده است که از طریق تمامی نمایندگی‌های مجاز و عاملان تعمیراتی و فروش قطعات یدکی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. از این رو به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف و تقلب، به هنگام خرید قطعات یدکی به بسته‌بندی شرکت سایپا و برچسب اطمینان (هالوگرام) این شرکت توجه کنید و از خرید قطعات بدون بسته‌بندی و برچسب اطمینان مخصوص سایپا جدا خودداری فرمایید.
چگونه می‌توانیم نظرها، سوال‌ها و انتقادها و پیشنهادها و شکایت‌هایمان را به آگاهی مسوولان شرکت‌های سایپا و سایپا یدک برسانیم؟
مشتریان می‌توانند در صورتی که از اجرت، قیمت، کیفیت قطعه، نوع خدمات، رفتار نمایندگی‌ها و ... شکایت دارند به روش‌های زیر اقدام کنند:
اداره امور مشتریان از طریق شماره تلفن‌های 1817 ویژه تهران و 9677 ویژه شهرستان‌ها به صورت شبانه روزی.
تکمیل پرسشنامه و فرم‌های نظرسنجی از خریداران محصولات سایپا در نمایندگی‌های مجاز سایپا.
مکاتبه با امور مشتریان
- ارسال پیشنهادات و شکایات از طریق SMS با شماره ۱۰۰۰۲۰۲
- صندوق ارتباط مستقیم با مدیرعامل مستقر در نمایندگی‌های سراسر کشور
پست الکترونیک ارسال پیشنهادها و شکایات مربوط به نمایندگی‌ها: customer@saipayadak.org
پست الکترونیک ارسال پیشنهادها و شکایات به شرکت خودرو سایپا info@saipacorp.com
اگر خودرو به دلیلی در راه بماند و در خیابان و جاده متوقف شود، چه باید کرد؟
شرکت امدادخودرو سایپا در اختیار داشتن گروه‌های ثابت و سیار امدادرسان در سراسر کشور، در هر ساعت از شبانه روز از طریق شماره تلفن 88797935(021) و 88885858(021) آماده ارائه خدمات به مشتریان سایپا است.
چنانچه در فاصله زمانی تحویل خودرو تا انجام سرویس اولیه، عیب‌هایی در خودرو به وجود آید که موجب عدم کارآیی یا توقف آن شود، تکلیف چیست؟
با استفاده از خدمات گارانتی، عیب‌های یاد شده را می‌توان برطرف کرد.
آیا برای استفاده از خدمات گارانتی می‌توان به تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه و هزینه آن را از سایپا یدک دریافت کرد؟
خیر. هرگونه عملیات تحت عنوان گارانتی باید توسط نمایندگی‌های مجاز سایپا صورت گیرد.
همچنین تعویض یا تعمیر قطعات تحت عنوان گارانتی، موجب تمدید دوره گارانتی خودرو نمی‌شود.
لیست نمایندگی‌های مجاز سایپا و رتبه‌بندی آنها در وب سایت سایپا یدک و وب سایت شرکت سایپا قابل مشاهده است.
مدت زمان گارانتی پراید چقدر است؟
گارانتی خودروهای پراید 18 ماه یا 36000‌کیلومتر (هر کدام زودتر فرا رسد) است.
آیا رنگ خودرو نیز گارانتی دارد؟
بله رنگ خودرو دارای 3‌سال گارانتی است.
بازدیدها و تنظیماتی که باید به طور مرتب توسط مالک خودرو انجام گیرد، شامل چه مواردی است؟
شامل بازدید و تنظیم روغن موتور، مایع خنک‌کننده موتور، روغن ترمز و مایع شیشه شوی با توجه به شرایط محیطی است.
آیا در بازدیدهای سرویس دوره‌ای روغن خاصب توصیه می‌شود؟
بله ضروری است در هنگام تعویض روغن بخصوص در زمان سرویس اولیه از روغن موتور و روغن گیربکس بهران- سایپا استفاده شود.
تعهدات نمایندگی‌های مجاز در قبال مشتریان چه مواردی هستند؟
نمایندگی‌های مجاز موظفند صورتحساب هزینه را به صورت فاکتور کامپیوتری و ممهور به مهر نمایندگی به مشتری ارائه دهند.
نمایندگی موظف به پیش‌بینی تامین قطعات مورد نیاز بوده، به نحوی که خودروی مشتری حداقل زمان توقف را در نمایندگی داشته باشد و نمایندگی در مقابل توقف بی مورد مسوول است.
نمایندگی‌های مجاز موظفند در دوران گارانتی تعمیرات را فقط بر اساس موارد ذکر شده در برگ‌های پذیرش انجام داده و از تعمیرات مازاد بر آن خودداری کنند مگر موارد ایمنی که در حین تعمیرات مشاهده شود.
آنها باید قبل از انجام هرگونه تعمیرات هزینه تقریبی آن را به اطلاع مشتری رسانده و در صورت تایید مشتری نسبت به انجام تعمیرات اقدام کنند.
در صورت توقف بیش از 48 ساعت خودرو (علاوه‌بر زمان استاندارد تعمیر) در نمایندگی هزینه خواب خودرو و مطابق دستورالعمل شرکت پرداخت می‌شود.
برای توضیحات بیشتر به دفترچه راهنمای خدمات گارانتی مراجعه شود.
نکته قابل توجه
شرکت سایپا یدک به منظور تامین و توزیع قطعات و لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت و قیمت مناسب، اقدام به عرضه قطعات یدکی با نشان سایپا در کلیه نمایندگی‌های مجاز و عاملان تعمیراتی و فروش قطعات یدکی کرده است. بنابراین به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف و تقلب در هنگام خرید قطعات یدکی به بسته‌بندی و برچسب اطمینان (هالوگرام) شرکت توجه کرده و از خرید قطعات بدون بسته‌بندی و برچسب اطمینان مخصوص شرکت جدا خودداری کنید.
جبران خسارت مشتریان به علت بروز نقص فنی در دوران گارانتی
ماده۱: محدوده اعتبار این آیین‌نامه در مورد خودروهای خسارت دیده یا معیوبی است که شرایط زیر را داشته باشند:
- خودروی فروخته شده توسط شرکت سایپا، در دوران گارانتی یا مشمول وارانتی باشد.
- نقص فنی و خسارت حادث شده بیش از شمول خدمات گارانتی خودرو باشد.
- مشتری خودروی خسارت دیده، ادعای خسارت کرده باشد.
- خسارت وارده به خودرو یا (و) مشتری (به تبع آن شخص ثالث)، به دلیل وجود نقص فنی در خودرو باشد.
- نقص فنی خودرو توسط کارشناسان امر، محرز شده باشد و جهت تشخیص منشا نقص و تامین مالی خسارت نیاز به تصمیم‌گیری اعضای کمیته جبران خسارت مشتریان به‌علت نقص فنی خودروی تحت گارانتی باشد.
- نقص فنی و خرابی‌هایی که در دوران گارانتی خودرو‌ها مشاهده می‌شود و از طریق مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز مرتفع می‌گردند، شامل این آیین‌نامه نبوده و مطابق معمول عمل می‌شود.
تعاریف
ماده ۲: کمیته جبران خسارت مشتریان به‌علت نقص فنی خودروی تحت گارانتی: گروهی متشکل از کارشناسان متخصص که به‌منظور بررسی ادعای مالک خودرو مبنی‌بر بروز خسارت به علت نقص فنی و تصمیم‌گیری درباره صحت ادعای مشتری و جنبه‌های مالی جبران خسارت تشکیل می‌شود. این کمیته در چارچوب این آیین‌نامه عمل می‌کند.
ماده 3: اعضای کمیته جبران خسارت مشتریان عبارتند از نمایندگان : تضمین کیفیت (رییس و دبیر کمیته)، مهندسی، حقوقی، مالی، تولید، فروش و حسابرسی داخلی (به عنوان ناظر) از شرکت سایپا و نمایندگان شرکت‌های طرف قرار داد شامل سایپا یدک (بازرس ویژه سایپا یدک و نماینده فنی و مهندسی سایپا یدک)، مگا موتور، سازه‌گستر و حسب مورد از نمایندگان سایر شرکت‌های مرتبط نیز دعوت به‌عمل خواهد آمد.
ماده ۴: ریاست کمیته جبران خسارت مشتریان، با معاونت تضمین کیفیت است.
ماده 5: خودروی تحت گارانتی: خودرویی که پس از تحویل به مشتری، رفع نقص احتمالی بعضی از قطعات و مجموعه‌های آن طی مدت زمان معین یا مقدار مسافت پیموده شده مشخص (پس از بررسی‌های کارشناسی)، از طرف سایپا ضمانت شده باشد.
ماده ۶: شرکت طرف قرارداد: شرکت‌های داخلی هستند که مسوولیت تامین و ساخت قطعات و مجموعه‌های خودروهای تولیدی شرکت را به‌عهده دارند یا محصول نهایی با نظارت سایپا تولید می‌نمایند نظیر شرکت‌های سازه‌گستر، مگاموتور...
فصل سوم - ماموریت و تصمیمات کمیته جبران خسارت مشتریان
ماده ۷: ماموریت کمیته جبران خسارت مشتریان: بررسی و ارزیابی ادعای مالک خودرو و کارشناسی نقص فنی (با تشکیل تیم) و خسارت دیدگی خودروی تحت گارانتی یا وارانتی، تصمیم‌گیری راجع به میزان خسارت وارده و تعیین سهم مقصر یا مقصرین و اخذ تصمیم اجرایی مبنی‌بر نحوه جبران مالی و فیزیکی خسارت دیدگی است.
تبصره 1- زمان بررسی و اعلام نتیجه کمیته با توجه به نوع حادثه و محل وقوع حادثه بین یک تا سه روز پس از دریافت مدارک توسط دبیرخانه کمیته به‌شرح زیر است:
- خودروهایی که در استان تهران دچار نقص فنی شده‌اند ظرف یک روز.
- خودروهایی که در شهرستان دچار نقص فنی شده‌اند حداکثر ظرف سه روز.
ماده ۸: چنانچه نقص فنی مورد تایید کمیته جبران خسارت و مشتریان قرار گرفت کلیه هزینه‌های مربوط به جبران خسارت مشتری سایپا تامین می‌گردد تا جهت جبران خسارت و جلب رضایت مشتری اقدام شود.ماده ۹: در صورت تشخیص و موافقت مسوولان یک دستگاه خودرو به‌صورت امانی طی مدت زمان معین در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.
ماده 10: در صورتی که به تشخیص کمیته نیاز به تعویض خودرو بود، تصمیم کمیته جبران خسارت مشتریان با تایید مسوولان به واحدهای مالی، فروش و حقوقی سایپا ابلاغ می‌شود تا خودروی مربوطه توسط مدیریت فروش ظرف حداکثر دو روز کاری جایگزین شود و خودروی حادثه دیده، به‌نام شرکت سایپا شود.در صورت تشخیص کمیته، کلیه هزینه‌های مترتب از جمله هزینه نقل و انتقال قانونی مالکیت خودروی حادثه دیده (از نام مالک خودرو به نام شرکت سایپا)، خودروی جایگزین شده و تمام یا بخشی از هزینه‌های درمانی و پزشکی ناشی از حادثه برای سرنشینان خودرو حادثه دیده یا خودروهای دیگری که در این رابطه دچار خسارت شده‌اند و تقبل کلیه هزینه‌ها و خسارات و ضرر و زیان‌های ناشی از خسارت بوجود آمده که توسط مراجع صلاحیتدار قضایی در قالب احکام قطعی صادر شده، به عهده سایپا است که نهایتا توسط سایپا به حساب شرکت مقصر منظور خواهد شد.
ماده ۱۱: در صورتی که به بازسازی یا تعویض اتاق خودرو، تعویض موتور یا گیربکس یا اکسل و ملحقات قوای محرکه خودرو و تامین قطعات و نصب آن بر روی خودروی خسارت دیده نیاز باشد یا هزینه‌های جانبی از این بابت برای خودروی مربوطه متصور بود، تصمیم کمیته جبران خسارت مشتریان با تایید رییس کمیته جبران خسارت مشتریان به شرکت سایپا یدک جهت اجرا ابلاغ می‌شود و سایپا یدک موظف است باتوجه به حجم عملیات اصلاح و بازسازی، بین یک روز تا حداکثر یک هفته کاری خودرو را اصلاح و تحویل مشتری کند.ماده ۱۲: در صورت تایید نشدن ادعای مشتری، پس از تشکیل جلسه و بررسی گزارش کارشناسی ظرف یک روز کاری با گرد آوری مدارک مثبت گزارش فنی مربوط به رد ادعا برای اطلاع مدیرعامل محترم و شرکت سایپا یدک و همچنین برای دفاعیه حقوقی (توسط واحد حقوقی و در صورت لزوم انجام اقدامات لازم در جهت دفاع از نظریه کمیته در محاکم قانونی)، ارسال و مساله از نظر شرکت سایپا خاتمه یافته تلقی می‌شود.

فهرست عملیات سرویس اولیه و سرویس‌های دوره‌ای خودرو پراید