کار در معدن زغال‌سنگ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا

مترجم: شادی آذری

در زلزله معدن سارلند تعداد زیادی کشته نشدند، اما خود صنعت چون یک زلزله آسیب‌رسان شده است.

روز بیست‌و سوم فوریه زلزله‌ای با قدرت ۴ ریشتر سارلند آلمان را لرزاند. عامل زلزله فعالیت‌های معدنی در این منطقه گزارش شد.

لرزه‌ها باعث سقوط هرم بالای یک کلیسا شد و چند خانه نیز ترک خورد، اما خسارت واقعی بر صنعت زغال‌سنگ منطقه وارد آمد. به منظور بررسی دلایل، واقعه کار به حالت تعلیق درآمد. اگر پیتر مولر، رییس دولت محلی فدرال به حال خود گذاشته شود، توجیهی برای بستن معدن آن هم شش سال پیش از برنامه‌های زمانبندی شده، ارائه می‌دهد.

مناطق سار و روهر، دو منطقه معدنی تاریخی آلمان به شمار می‌روند و معدن‌کاری در سارلند به تاریخ ۱۴۲۹ بر می‌گردد، اما تولید آنها مدت‌های مدیدی غیررقابتی بود و سالانه حدود ۵/۲ میلیارد یورو(معادل ۷/۳ میلیارد دلار) یارانه را به خود اختصاص می‌داد. در سال ۲۰۰۷ این صنعت و دولت آلمان معامله‌ای با هم کردند. این معامله توافقی بود، مبنی بر اینکه معدن‌کاری تا سال ۲۰۱۴ یا حداکثر ۲۰۱۸ متوقف خواهد شد؛ مگر آنکه یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نشان دهد که اقتصاد مربوط به فعالیت‌های معدنی آلمان به ناگهان تغییر کرده و بهتر شده است. بنابراین به نظر می‌رسد معدنکاران منطقه‌سار از هم‌اکنون محکوم به فنا هستند. آنها در روزهای اوج خود در معدن انسدورف با تعداد ۶۰هزار نفر می‌توانستند ۱۷میلیون تن زغال‌سنگ در سال تولید کنند؛ اما این روزها در شرایطی که تعدادشان به تنها ۳۶۰۰نفر رسیده است، تنها ۶/۳میلیون تن زغال‌سنگ تولید می‌کنند. با وجود این تعطیلی ناگهانی معدن می‌تواند یک شوک برای آنها محسوب شود.

دتمار گسکنز، رییس محلی اتحادیه کارکنان بخش انرژی، آی‌جی‌بی‌سی‌ای، امیدوار است راهی امن برای حفظ بخش معدن در آلمان بیاید.

عملیات سارلند به بن‌بست رسیده است به سنگ‌های سخت و ترک‌ و شکاف و لرزه و تکان. شرکتی که اداره آن معدن را برعهده گرفته است و رگ دویچه استاینکول نام دارد، گزارش کرده است که در سال ۲۰۰۸ و پیش از این آخرین زلزله بزرگ، ۳۴ لرزه به ثبت رسیده بود و ۵۳ لرزه در سال ۲۰۰۷. تعطیلی معدن می‌تواند بر کل اقتصاد منطقه سارلند تاثیر گذارد.

این منطقه کوچکترین دولت محلی آلمان فدرال است و نرخ بیکاری در آن ۲/۸درصد است. عرضه‌کنندگان صنعت معدن، از قبل بخشی از کارکنان‌شان را پاره‌وقت کرده‌اند. کارکنان فرعی چون نظافتچی‌ها نیز کنار گذاشته می‌شوند.

ایستگاه انرژی منطقه باید خیلی زود تصمیم بگیرد که آیا کوره‌هایش را باید چنان تغییر دهد که زغال‌های وارداتی را بسوزاند یا خیر؟ همین دو ماه پیش،‌ روستاییان انسدورف عملیات یک غول انرژی به نام آردبلیویی را متوقف کردند. این عملیات در نزدیکی محل یک ایستگاه جدید انرژی زغال‌سوز ۱۶۰۰مگاولتی تاسیس می‌کرد. شاید این روستاییان می‌دانستند که پایان عصر زغال‌ در آلمان نزدیک شده است.