شهرداری باید نگاه بهتری نسبت به هنر  داشته باشد

نوع نگرش شهرداری نسبت به آثار هنری کارشناسانه نیست و فعالیت شهرداری تنها به فرهنگ‌سراها و سازمان زیباسازی و خانه‌های فرهنگی محدود می‌شود. استاد مهدی کاوش گرافیست و از شاگردان مرحوم استاد ممیز گفت: به نظر می‌رسد که شهرداری باید نگاه کارشناسانه‌تری نسبت به بخش هنر و زیباسازی داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه جایگاه هنر در بخش‌هایی از جامعه در نظر گرفته نمی‌شود، تا جایی که فارغ‌التحصیلان بازرگانی به جای تحصیل‌کردگان هنر مجوز کانون تبلیغاتی می‌گیرند.

کاوش توضیح داد: آثار هنری هم بخشی از معماری داخلی محسوب می‌شوند و می‌توانند عناصر سازنده فضا در معماری داخلی و دکوراسیون باشند، همان طوری که زیبایی عناصر داخلی یک سالن پذیرایی یا نشیمن در دیزاین کلی و هارمونی رنگ‌ها تاثیرگذار است؛ در نتیجه ضرورت پیدا می‌کند، یک اثر هنری در مجموعه‌ای منسجم و بزرگ در نقطه‌ای خاص ارائه و به فروش برسد که به وجود آمدن این مجموعه منسجم و هنری به وارد شدن آثار هنری در متن جامعه و زندگی همه افراد جامعه می‌انجامد و لازمه انسجام و تشکیل یک گروه مجموعه بزرگ بورس آثار هنری در زمینه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی استفاده از کارشناسان رشته‌های مختلف هنری شامل گرافیک، نقاشی و ... است.

مهدی کاوش در پاسخ به این پرسش که آیا هنر قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت را دارد، گفت: بخشی از هنرهای تجسمی قابلیت تبدیل به هنرهای کاربردی را دارند، در این میان گرافیک و مجسمه‌سازی و در بخشی از موارد نقاشی قابلیت تیراژ بالا را دارند و اگر منظور ما از صنعت، تیراژ زیاد و صنعت چاپ باشد.

هنرهای تجسمی قابلیت تبدیل به صنعت را نیز دارند، اما اگر ما از هنر به مفهوم خاص آن و این که یک اثر را هنری یاد کنیم، در نقاشی و آثار تجسمی کار اصلی و اورژینال دارای ارزش واقعی است، نه کاری که از دوری آن تکثیر شده است.