بازتاب صدور قطعنامه سوم
واکنش وزارت خارجه ایران
توجیهات چین و روسیه برای رای مثبت
بورس تهران مثبت باقی ماند
دنیای اقتصاد- سومین قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت علیه ایران با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید. اندونزی به قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت علیه ایران رای ممتنع داد.
سه عضو غیردائم شورای امنیت یعنی لیبی، ویتنام و آفریقای جنوبی هرچند پیشتر نگرانی‌هایی درباره پیش‌نویس قطعنامه ابراز کرده بودند، از قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردند.

احمدی‌نژاد در گفت‌و گو با «ال‌پائیس»:
همان‌کاری که با قطعنامه قبلی کردیم، با قطعنامه جدید هم می‌کنیم
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه قدرت‌های زورگو در آینده مجبور به همکاری با ایران می‌شوند، هشدار داد: هر قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شلیکی به شورای امنیت به عنوان بنیان سازمان ملل است و با این اقدام دیگر اعتباری برای شورای امنیت باقی نمی‌ماند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمود احمدی نژاد در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «ال پائیس» اسپانیا که در آستانه صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت انجام شد، با بیان اینکه بسیار روشن است که تصمیمات گذشته شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران براساس اطلاعات غلط بوده است، گفت: تکرار اشتباه و صدور قطعنامه جدید حیثیت شورا را از بین می‌برد و کسانی ضرر می‌کنند که تا امروز از وجود شورای امنیت سود برده و دارای امتیاز ویژه و حق وتو هستند و اینها باید دلشان برای شورای امنیت بسوزد.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز دشمنان ایران در بن بست هستند و ملت ایران برای دستیابی به تعالی و پیشرفت در مسیر قانونی خود حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران برای خروج از بن بست سه راه پیش رو دارند؛ راه اول راه عاقلانه است، یعنی بگویند اشتباه کرده‌ایم که به نفع همه است؛ راه دوم اینکه سکوت کنند که تقریبا مثل راه اول است؛ و اما راه سوم، اشتباه گذشته را با اشتباه دیگری جبران کنند. این به ضرر ملت ایران نیست، اما به ضرر آنها است و این انتخاب با خودشان خواهد بود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل چه کار می‌کنید؟» تصریح کرد: همان کاری که با قطعنامه قبلی کردیم، با قطعنامه جدید هم می‌کنیم. ما یاد گرفته‌ایم چگونه زندگی کنیم، اما برای آنها متاسف هستیم، چرا که با ملت ایران نمی‌توان این‌گونه مقابله کرد. ایرانیان هر روز پیشرفت می‌کنند و آنها در آینده مجبور می‌شوند با ایران همکاری کنند، اما آن روز شرایط ملت ایران با امروز متفاوت خواهد بود.
رییس‌جمهوری تاکید کرد: اگر قدرت‌های زورگو امروز شرایط ملت ایران را نپذیرند، در آینده دچار مشکل می‌شوند. وی با اشاره به اینکه شرایط ملت ایران در موضوع هسته‌ای بر اساس پیشرفت در فعالیت های هسته‌ای تغییر می‌کند، تصریح کرد: ۵/۲سال پیش در سازمان ملل به منظور تشکیل کنسرسیوم برای غنی سازی پیشنهادی دادیم، اما قدرت های زورگو استقبال نکردند که بعدها خودمان به آن دست یافتیم و امروز دیگر نیازی به آنها نداریم.
بهانه‌ای برای فشار به ملت ایران
رییس‌جمهوری در این مصاحبه موضوع هسته‌ای را دارای دو جنبه سیاسی و حقوقی برشمرد و با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرجع بررسی موضوع هسته‌ای از منظر حقوقی است، گفت: از نظر ما بحث حقوقی با گزارش اخیر آژانس تمام شده است، زیرا به صراحت اعلام کرده تمام مسائل ما با ایران حل شده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای مشاهده نشده است.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: آژانس همچنین اعلام کرده درباره ادعاهای آمریکا مدرکی پیدا نکرده است.
رییس‌جمهوری جنبه سیاسی موضوع هسته‌ای ایران را ناشی از دشمنی‌های برخی کشورهای غربی با ملت ایران دانست و تاکید کرد: ۳۰ سال است که از راه‌های مختلف با ما مخالفت می‌کنند که برای ما جدید نیست؛ قدرت‌های زورگو خوشحال نیستند که از نظر حقوقی موضوع ما با آژانس حل شده است. برای آنها دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مهم نیست، بلکه تنها بهانه است.
بعید است اجازه بدهند «اوباما» رییس جمهور شود
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اگر اوباما پیروز شود، اعلام کرده آمادگی دارد با ایران جلسه بگذارد و با شما دیدار کند. آیا از طرف شما هم آمادگی وجود دارد؟»، اظهار کرد: دو سال است که اعلام می‌کنم آمادگی دارم با بوش در نیویورک و در حضور خبرنگاران مناظره کنم. گفت‌و گو مشکلی ندارد، اما بعید می دانم اجازه دهند اوباما بیاید و رییس‌جمهور شود. مناسبات قدرت در آمریکا مشخص است. آنها در قدرت بسیار خشن عمل می‌کنند و رای مردم تضمین شده نیست.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کردند قطع رابطه با ایران نوعی مجازات است، گفت: ما از آن استقبال کردیم، زیرا به نفع ما شد و ایران پیشرفت و رشد کرد. احمدی نژاد با اشاره به علاقه‌مندی ایران به توسعه روابط با همه کشورها خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی رابطه داشته باشیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه ملت ایران در طول تاریخ همیشه خیرخواه سایر ملت‌ها بوده و هیچ نشانه‌ای از تجاوز ملت ایران به کشورها مشاهده نمی‌کنید، گفت: ملت ایران امروز هم همان ملت است و همه اقدامات ما دفاعی است و همیشه دفاع کرده‌ایم.


واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به قطعنامه شورای امنیت
سیدمحمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به صدور قطعنامه جدید شورای امنیت گفت: این قطعنامه مغایر با روح و مفاد مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و براساس انگیزه‌های سیاسی و رویکردهای مغرضانه صادر شده و فاقد ارزش و غیرقابل قبول و محکوم است. حسینی درخصوص واقعیت‌های نادیده‌انگاشته شده در قطعنامه اظهار داشت: شورای امنیت در حالی اقدام به صدور قطعنامه جدید نمود که موضوعات باقی‌مانده که هر یک از آنها در زمان خود از سوی آمریکا و برخی از کشورهای بدخواه ملت ایران به عنوان مساله‌ای عمده مطرح می‌شد، در پرتو همکاری‌های گسترده و فراتر از تعهدات کشورمان با آژانس بین‌المللی اتمی حل‌و‌فصل شدند. سخنگوی وزارت امور خاجه افزود: صدور این قطعنامه مغرضانه و ضدایرانی ضربه دیگری بر حیثیت و وجهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و موجب افزایش بی‌اعتباری شورای امنیت شده است. حسینی با تبیین عزم و اراده ملت ایران گفت: تداوم این روند، هیچ گونه تاثیری بر عزم و اراده راسخ ملت و دولت ایران برای استیفای حقوق مشروع و قانونی خود در ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب معاهده ان.پی.تی نخواهد داشت.