غربی به شرقی می‌چربد

مهدیس فرقانی

خیابان‌های زرتشت غربی و شرقی همانند دو بال به جهات شرق و غرب باز شده‌اند. با این تفاوت که طول زرتشت غربی چند متری بیشتر از زرتشت شرقی است. عکس: حمید جانی‌پور

زرتشت شرقی مملو از بانک‌های دولتی و خصوصی است که صادرات، سپه، پاسارگاد و موسسه‌ مالی و اعتباری مهر را در خود جای داده است.

بیمارستان مهر در اواسط ضلع غربی این خیابان واقع شده است و تونلی سبز رنگ که از دور دست به چشم می‌خورد، رابطی است بین بیمارستان مهر و ساختمانی در آن سوی خیابان که به عنوان پل هوایی برای بیمارستان مهر در نظر گرفته شده است.

انتهای خیابان به محافظ‌های نرده‌ای ختم می‌شود که دیواره شرقی سازمان آب و فاضلاب تهران است و فضای گسترده و سبز این سازمان سببی است برای آب و هوای خوب این خیابان.

زرتشت غربی مانند پازلی است که توسط کوچه، پس‌کوچه‌های عریضش کامل می‌شود. کوچه‌هایی با نشیب‌های سربالایی و سرپایینی با زاویه‌های زیاد که گاهی صدای نفس نفس زدن افرادی که این کوچه‌ها را بالا یا پایین می‌کنند، به گوش می‌خورد.

هر کدام از کوچه‌های زرتشت غربی آکنده از آپارتمان‌های مسکونی، آپارتمان‌هایی با عنوان‌های تجاری یا اداری هستند. در هر یک از کوچه‌ها به وضوح یک الی دو شرکت تجاری یا دفاتر اداری دیده می‌شوند. علاوه بر این کوچه‌های آرام و بی‌سروصدا که گاهی به جز صدای بوق ماشین‌ها صدای دیگری به گوش نمی‌رسد، مکانی مناسب برای خوابگاه دانشجویان محسوب می‌شود.

نوع بافت این خیابان و کوچه‌هایش هنوز مشخص نیست؛ چرا که تعداد آپارتمان‌های نوساز نسبت به چندسال ساخت زیاد نیستند ولی در حین قدم زدن در کوچه‌ها به آپارتمان های نیمه‌کاره‌ای در کنار آپارتمان‌هایی با قدمت‌های چندین ساله و با سبک‌های نسبتا قدیمی مواجه خواهید شد.

زرتشت غربی به عنوان مرکز خرید یا شعبه دیگری از خیابان مولوی شناخته‌شده‌است. زیرا در طول مسیر این خیابان با مغازه‌هایی که به فروش پارچه لباس‌های مجلسی و مهمانی و حتی پارچه‌های پرده‌ای مشغول هستند، برخورد می‌کنید. تمامی کوچه‌های این خیابان ماشین‌رو هستند و به علت وجود تعداد زیاد کوچه‌ها، این خیابان با ترافیک کمتری نسبت به خیابان‌های همسایه روبه‌رو است؛ چرا که همان‌طور که به سادگی می‌توان وارد یک کوچه فرعی شد، به همان راحتی می‌توان از کوچه دیگری خارج شد؛ زیرا گزینه برای ورود یا خروج ماشین‌ها زیاد و در نتیجه حق‌ انتخاب هم بالا است.

سوپرمارکت‌های کوچه‌های زرتشت‌ غربی مایحتاج روزانه ساکنان این خیابان را فراهم می‌سازد و وجود یک بازار میوه و تره‌بار کوچک خرید را برای آنها سریع و راحت کرده است.

به خصوص اینکه یک مرکز مربوط به شیلات در یکی از فرعی‌های این خیابان به فروش آبزیان مشغول است.

زرتشت غربی خیابانی است کامل و مجهز و همین‌طور گزینه‌ای مناسب برای یک زندگی.

اواسط خیابان زرتشت غربی با چهارراه زرتشت روبه‌رو خواهید شد که در یک ضلع چهارراه با یک فضای سبز کوچکی یک متری که در همین وسعت به این کوچکی با دو آدم سنگی که یکی از آنها سرتاپا قرمز و دیگری سرتاپا سفید و به شکل جالبی که یکی از این آدمک‌ها دست بر دوش دیگری نهاده است، رو در رو خواهید شد. اما در تقاطع زرتشت غربی و شرقی یعنی خیابان پر رمز و راز ولی‌عصر ساختمان عظیمی وجود دارد که روزگاری فروشگاه مرکزی کوروش خوانده می‌شد که با شعبات خود در نقاط مختلف شهر شهرت داشت. این فروشگاه بعد از انقلاب، قدس نامیده شد که متاسفانه چند سالی است که تعطیل شده است.

خیابان زرتشت شرقی اما به وسعت زرتشت غربی نیست؛ زیرا این خیابان فاقد کوچه است و مسافت این خیابان تقریبا برابر با نصف مسافت زرتشت غربی است. یک سمت خیابان زرتشت شرقی تا اواسط خیابان در اختیار مجتمع‌ بزرگ مسکونی بهجت‌آباد است که قدمت آن به اواخر دهه ۴۰ برمی‌گردد. یکی از مراکز دانشگاه علمی- کاربردی، یک رستوران مدرن و یک رستوران سنتی در اواسط این خیابان گرد یکدیگر آمده‌اند و در اواخر خیابان یک یا دو شرکت تجاری خودنمایی می‌کنند.

زرتشت شرقی به خیابان کریمخان زند و در نهایت به میدان ولیعصر منتهی می‌شود.