یک بلیت و بیست مقصد اروپایی
راهنمای روز- در هفته گذشته با بخشی از مزایای سفرهای اروپایی با قطار آشنا شدیم و این هفته در ادامه به سایر امکانات و خدمات ریلی در اروپا نگاه می‌کنیم.

شما با تهیه یک Global Pass که در ۲۰ کشور اروپایی معتبر است، می‌توانید از سیستم این کشورها به صورت رایگان یا با تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای در تعداد روزهای معین استفاده کنید. این پاس دارای ۱۰، ۱۵ و ۲۱ روز یا ۱، ۲ یا ۳ ماه اعتبار است.
کشورهای تحت پوشش Global Pass عبارتند از: اتریش، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری ایرلند، اسلوونی، بلژیک، پرتغال، دانمارک، رومانی، سوئد، سوئیس، مجارستان، کروواسی، لوکزامبورگ، فنلاند، فرانسه، هلند، نروژ و یونان.
توجه: لیختن اشتاین در قسمتی از اتریش و موناکو نیز در محدوده فرانسه قرار دارد.
بی‌نهایت سفر با یک پاس
Rigiona Pass، پاس دیگری است که فقط در دو کشور همسایه معتبر است. با داشتن این پاس شما می‌توانید در تعداد روزهای معین میان ۲ کشور، بی‌نهایت سفر داشته باشید. کشورهای همسایه‌ای که شما می‌توانید با این پاس به آنها سفر کنید، عبارتند از: اتریش و جمهوری چک- اتریش و آلمان- اتریش و مجارستان- اتریش و سوئیس- کشورهای بنلوکس (بلژیک، هلند، لوکزامبورگ) و فرانسه، بنلوکس و آلمان- دانمارک و آلمان- فرانسه و آلمان- فرانسه و ایتالیا- فرانسه و اسپانیا- فرانسه و سوئیس- آلمان و سوئیس- یونان و ایتالیا- مجارستان و رمانی- ایتالیا و اسپانیا- پرتغال و اسپانیا- کروواسی و مجارستان- اتریش و کروواسی.
اما اگر شما می‌خواهید در داخل یک کشور سفرهای نامحدود داشته باشید، می‌توانید از National pass استفاده کنید. این پاس در کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس، انگلستان، فنلاند، لهستان، مجارستان، یونان، نروژ، رومانی، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، پرتغال، اسکاندیناوی، اسلوونی، کروواسی، بنلوکس، سوئد و نروژ.
بلغارستان، یونان، ترکیه، رومانی، مونتنگرو، صربستان و ماسدونی، کشورهای حوزه بالکان هستند و شما می‌توانید با Balkan Pass در این کشورها سفرهای نامحدود داشته باشید.
کشورهای لهستان، جمهوری چک، اتریش، رومانی و اسلوونی همگی در شرق اروپا هستند باEuropean East Pass شما می‌توانید پاسی با اعتبار 5روزه برای سفرهای غیرمتوالی تهیه کنید.
بازپرداخت در تمام پاس‌ها یکسان وشامل شرایط زیر است:
*در صورت درخواست بازپرداخت، اصل بلیت‌های مصرف‌شده باید ارائه شوند.
*مسافران می‌توانند تا یک‌سال پس از تاریخ صدور پاس در صورت عدم استفاده، پاس خود را پس دهند. در این صورت ۸۵درصد مبلغ قابل بازپرداخت است.
*در صورت دزدیده شدن یا گم شدن پاس، بازپرداخت امکان‌پذیر نیست.
خطوط کشتیرانی تحت پوشش
حدود 13خط کشتیرانی اروپایی در کنار سیستم ریلی به مسافران و توریست‌ها خدمات می‌دهند.
مسافران می‌توانند با قطار به شهرهای بندری بروند از آنجا سوار کشتی شوند و سفرهای دریایی را تجربه کنند. این کشتی‌ها بسیار لوکس و مجلل و امکانات رفاهی عالی دارند و برخی از آنها حتی برای مسیرهای طولانی و شب‌‌پیما هستند و شما می‌توانید از امکاناتی برای استراحت استفاده کنید.
فنلاند، سوئد، نروژ، انگلستان، ایرلند، دانمارک، هلند، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، یونان، آلمان، اسپانیا و تونس، کشورهایی هستند که شما می‌توانید از خدمات توامان قطار و کشتی در آنها استفاده کنید.
خطوط کشتیرانی فعال
خط‌های کشتیرانی متعدد هستند و ما شما را با 3 نمونه از آنها آشنا می‌کنیم:
خط Ferries Grimaldi
مســــیرهــــای تحت پوشـــــش:
Civitavecchia(italy) Barcelona)Spain) در حدود ۱۹ساعت
(Salerno(Italy)-Tunis(Tunista سفر 18 تا 22 ساعت
Tunis (Tunisia)-(Italy) civitave cchia در حدود ۱۳ ساعت
(Palermo (italy)، Tunis (tunisia در حدود 9 ساعت
Civitavecchia (italy)- Toulon (France)e در حدود ۱۴ ساعت
خط Minoan
(Venice (italy)- patras (Greece در حدود ۲۹ ساعت
Venice (italy)- lgoumenitsa (Greece)e در حدود 21 ساعت
(Venice (italy)- Corfu (Greece در حدود ۲۲ ساعت
(Ancona (italy)- Patras (Greece در حدود 21 ساعت
Ancona (italy)- lgoumenitsa (Greece)e در حدود ۱۵ ساعت
Heraklion (Greece)- Piraeus (Greece)e در حدود 8 ساعت و 30دقیقه
(Corfu (Greece)- Patras (Greeceدر حدود ۷ ساعت
خطF(Ferries superfast ferries and blue star)r
مسیر تحت پوشش:
(Patras(Greece)-Ancoda(Italy) درحدود 21 ساعت
Igoume nitsg(Greece)-Ancoda(Italy)y در حدود ۱۵ ساعت
(Patras(Greece)- Bari(Italy) در حدود 15 ساعت و 30دقیقه
(Corfu(Greece)-Bari(Italy در حدود ۸ ساعت
(Igoumenitsa(Greece) )-Bari(Italy در حدود 9 ساعت و 30دقیقه