وعیدی:ایران قصد ماجراجویی ندارد
دنیای اقتصاد- به گفته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در نگاه اولیه، اقدام شورای امنیت هیچ انطباقی با قضاوت افکار عمومی جهان و گزارش البرادعی ندارد و این دلیل محکمی بر سیاسی بودن و انگیزه‌های سیاسی تهیه‌کنندگان پیش‌نویس این قطعنامه است.

دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران از آمادگی کشورش برای ادامه دادن به مذاکرات در همه موضوعات با اتحادیه اروپایی خبر داد.
چهارشنبه گذشته رییس‌جمهوری اسلامی ایران قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان را قطعنامه‌ای فاقد اعتبار حقوقی و فنی خواند و تاکید کرد که دیگر زمان مذاکرات هسته‌ای خارج از چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذشته است. محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد که ایران از این پس خارج از چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هیچ کشوری درباره موضوع هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.
با این وجود متکی روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره با 1+5، گفت: ما همواره از مذاکراتی هدفمند، دارای برنامه و نتیجه‌بخش با تمامی طرف‌ها حمایت کرده‌ایم و از این به بعد نیز هر پیشنهادی را در چارچوب هدفمند بودن، برنامه داشتن و نتیجه‌بخش بودن در همه‌ زمینه‌های همکاری از جمله درباره مسائل جاری جهان از قبیل مشکلات جهانی مبتنی بر توسعه‌طلبی، تجاوز و اشغال که امروز از سرفصل‌های مشکلات در محیط بین‌المللی است، می‌پذیریم و ایران در همه‌ این موضوعات آمادگی لازم را برای گفت‌وگو دارد. وی گفت: مواضع ما در موضوع مذاکرات روشن است. ما مسیر قانونی‌مان را در زمینه احقاق حقوق خود ادامه می‌دهیم. مسائل ما با آژانس حل شده است و حاضریم پیرامون مسائل مختلف دیگر در جهان از جمله اشغال، نظام ناعادلانه، خلع سلاح و عدم اشاعه با جامعه بین‌الملل و طرف‌های موثر گفت‌وگو کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس‌نیوز، گفت: فعالیت‌های قانونی و طبیعی ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد و دلیلی برای توقف هیچ فعالیت قانونی ایران نمی‌بینیم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زمینه‌ای برای همکاری ایران و آمریکا در مسائل مختلف وجود دارد، گفت: ما هیچ نشانه‌ای از همکاری قابل توجه از سوی آمریکا مشاهده نکرده‌ایم.
متکی با تاکید بر اینکه مذاکره‌ای با آمریکا در دستور کار ایران قرار ندارد، گفت: آنچه که گفت‌وگوهای بین ایران و آمریکا بوده درباره وضعیت عراق، کمک به مردم این کشور، تثبیت و حمایت از دولت قانونی این کشور با حضور و مشارکت نمایندگان عراقی بوده است.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان سپس در مورد ارزیابی دولت ایران از قطعنامه‌ اخیر شورای امنیت علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، خاطر نشان کرد: ارزیابی‌مان را نسبت به قطعنامه‌ صادره از سوی شورای امنیت طی یکی - دو روز آینده به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.
وی ادامه داد: در نگاه اولیه همان‌گونه باید گفت اقدام شورای امنیت هیچ انطباقی با قضاوت افکار عمومی جهان و گزارش البرادعی ندارد و این دلیل محکمی بر سیاسی بودن و انگیزه‌های سیاسی تهیه‌کنندگان پیش‌نویس این قطعنامه است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: معتقدیم همه‌ آنهایی که به قطعنامه رای داده‌اند، در تخریب جایگاه شورای امنیت شریک هستند و با آن دسته از کشورهای عضو غیردائم که تحت فشارهای بسیار گسترده طی یکی - دو ماه گذشته مجبور شده‌اند به آن رای بدهند و ما در جریان ریز این فشارهای غیرمنطقی بوده‌ایم، ابراز همدردی می‌کنیم.به گزارش ایسنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با یادآوری اینکه آنچه که در مدالیته و برنامه‌ کاری همکاری با آژانس داشتیم و موضوعات مطرح شده، همه را پاسخ داده‌‌ایم، گفت: بین ما و آژانس هیچ موضوع حل نشده‌ای باقی نمانده است. ادعاهای کشورها پس از این در یک روال معقول و طبق چارچوب کار آژانس با آن برخورد می‌شود. وی ادامه داد: همان‌گونه که ایران نیز ادعاهایی را نسبت به برخی از اعضای دیگر دارد.