معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «روش کهنه به‌کارگیری هویج و چماق سپری شده» تاکید کرد که ایران قصد ماجراجویی در مناقشه هسته‌ای را ندارد. به گزارش ایسنا، جواد وعیدی در حاشیه همایش بین‌المللی «برنامه و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران: مدالیته همکاری با آژانس» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره با اروپا گفت: در این خصوص یک اصل مشخص وجود دارد و آن این است که به‌کارگیری همزمان تهدید و مجازات در کنار مذاکرات اثر و خللی در پیگیری روند کارهای هسته‌ای ایران ندارد.

وی تاکید کرد: روش تهدید و همزمانی آن با مذاکرات هیچ وقت جواب نداده است و اگر واقعا به دنبال مذاکرات واقعی هستند، در شرایط برابر و با توجه به منافع دو طرف باید اول از همه دست از تهدید بردارند.

وعیدی در مورد ادامه همکاری‌ها با آژانس پس از صدور قطعنامه ۱۸۰۳ نیز خاطرنشان کرد: همکاری ما با آژانس بعد از تمام شدن برنامه کاری (مدالیته) در چارچوب مقررات ان.پی.تی و آژانس و پادمان ادامه خواهد یافت.وی افزود: مهمترین اصل و نکته ما در سیاست‌های اعمالی، ادامه همکاری‌ها با آژانس در این چارچوب‌های ذکر شده است.خبرنگار دیگری از وعیدی در مورد بحث مذاکره با سولانا پرسید که وی در پاسخ گفت: اجازه بدهید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد. آن چیزی که همیشه ما به آن معتقد بوده‌ایم، اصل انجام همکاری‌های متقابل براساس منافع و احترام متقابل بوده است.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم بپذیریم که با ایران براساس رویه‌ و وضعیت استثنایی برخورد کنند. ما برخورد استثنایی با ایران را نمی‌پذیریم.

وعیدی یادآور شد: طرف مقابل باید دست از گفتمان تهدید و به‌کارگیری چماق بردارد و بعد مشخص شود که آیا این رویکردها بر اساس دوستی است یا خیر. در آن صورت مذاکرات با لحاظ منافع دو طرف می‌تواند ادامه پیدا کند. در غیر این صورت خیر.

وی ادامه داد: فضای کار به خصوص در ارتباط با فعالیت‌های ایران و آژانس عادی شده است و ما اعتقاد داریم اگر مسائل به صورت عادی برقرار شود، فرصت بیشتری داریم که تجربه خود را در عرصه‌های دیگر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهادهای چهارگانه دبیر شورای عالی امنیت ملی و عدم جوابگویی سولانا و اروپایی‌ها به این پیشنهادها گفت: آنها (اروپایی‌ها) در حال محاسبه‌ این هستند که آیا با این حرف منطقی چگونه جلو بیایند. ایران همواره اصول خودش را گفته است و ما آماده همکاری هستیم.

به گفته وی، ایران حتی در موضوع هسته‌ای خلع سلاح و عدم اشاعه و نیز دسترسی همه کشورها به حقوق مسلم بین‌المللی برای دستیابی به انرژی هسته‌ای آماده همکاری است.

جلیلی در گفت‌وگو با سولانا، ایده «پارادایم همکاری همه‌جانبه و فراگیر» را مطرح کرده بود که بنا بر آن جمهوری اسلامی‌ایران آمادگی دارد مذاکرات فراگیری را بر چهار پایه آغاز کند:۱ـ روند تحکیم صلح و ثبات و دموکراسی در منطقه ۲ـ تحکیم امنیت در منطقه ۳ـ تامین امنیت پایدار انرژی ۴ـ همکاری گسترده و متقابل اقتصادی. جلیلی همچنین در بخش دیگری از ایده جدید خود به سولانا خاطرنشان کرده است که جمهوری اسلامی‌ایران در باب مسائل هسته‌ای آماده است روند همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را برای تحقق این اهداف ادامه دهد:۱ـ خلع سلاح منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای ۲ـ همکاری مشترک برای اشاعه ندادن۳ـ همکاری مشترک برای دستیابی و بهره‌گیری از فن‌آوری انرژی هسته‌ای.

وعیدی گفت: اینکه چرا آنها (اروپایی‌ها) به این پیشنهادها جواب نمی‌دهند، باید از خودشان پرسید.

وی با تاکید بر اینکه عادی شدن موضوع هسته‌ی ایران تنها موضوع ایران نیست؛ بلکه گروه عدم تعهد نیز آن را تائید می‌کند، در پاسخ به این سوال که چرا آژانس اعلام نمی‌کند که پرونده ایران عادی شده است، گفت:‌ همه معتقدند که موضوعات باقیمانده در گذشته حل شده است، ضمنا وضعیت جاری نیز تحت نظارت آژانس است؛ بنابراین موضوع ایران در چارچوب فنی و پادمانی عادی شده است.

وعیدی نماد این مساله را عدم توفیق چند کشور معدود در صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام همزمان با قطعنامه شورای امنیت دانست و گفت: آمریکا و یکی دو کشور غربی می‌خواستند همزمان با کار در نیویورک در وین نیز کاری انجام دهند که موفق نشدند. وی تاکید کرد: اساسا کاری که در نیویورک انجام شد، علیه فضای موجود در وین بود.خبرنگار دیگری از معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد موضوع آژانس در قبال قطعنامه سوم شورای امنیت پرسید که وی در پاسخ گفت: موضع وین در یک چنین مساله‌ای کاملا آشکار و روشن است و وین با اتخاذ قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالف است.

وعیدی در مورد موضع جمهوری اسلامی‌ایران درخصوص قطعنامه سوم نیز گفت: مواضع کشور در ارتباط با قطعنامه روشن است و نیازی به تصریح نیست. دو موضع روشن داریم: یک با قطعنامه به عنوان اهرم تهدید، ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیزمان را متوقف نمی‌کنیم. دوم اینکه همکاری خودمان را با آژانس ادامه می‌دهیم.

وعیدی تصریح کرد: داستان هسته‌ای، هماوردی ایالات متحده آمریکا با اراده یک ملت است. اصل حرف آنها این است که شما بدون ما هرگز نمی‌توانید. آنها پیشرفت و حتی نفس کشیدن ما را مساله‌ای مربوط به خود می‌دانند که بدون آنها امکان‌پذیر نیست، اما ایران دست از حقوقش در غنی‌سازی بر نمی‌دارد و بر این مساله پایداری می‌کند. آنها معتقدند حکومت ایران که ادعای استقلال دارد، باید به دست خود این بساط را برچیند تا معلوم شود که این دولت ضعیف است.

وی ادامه داد: طبق NPT و اساسنامه آژانس و موافقت پادمان جامع و از آنجایی که ایران قصد ماجراجویی ندارد، در آژانس هستیم و به NPT متعهدیم و با کارهایی از قبیل صدور قطعنامه تحریک نمی‌شویم. از سویی ایران فعالیت‌هایش را در راستای برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام می‌دهد، چون به این شکل می‌خواهیم استوار بمانیم. ما به «نه» ای که مخل پیشرفت مردم است «نه» می‌گوییم.