اجرای مدالیته پایان یافته است

دنیای اقتصاد- در حالی که از امروز مذاکرات اولی‌ هاینونن، معاون مدیرکل آژانس انرژی اتمی با مقامات کشورمان به مدت دو روز در تهران آغاز می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این که محور این مذاکرات، مطالعات ادعایی خواهد بود را تایید نکرد.چند ماه پیش هاینونن در نشست توجیهی شورای حکام مجموعه‌ای اسلاید و اسناد (موسوم به مطالعات ادعایی) را ارائه کرد. او در این نشست مدعی شد که ایران اجازه گفت‌و‌گو با فردی به نام «محسن فخری‌زاده» را نداده است و همچنین مانع از بازدید از مراکزی شده است که آزمایش‌ها در آنها صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: سفر هاینونن به تهران در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس صورت می‌گیرد و سفری عادی است. ضمن اینکه ما در چارچوب طرح مدالیته پاسخ‌های ابهامات آژانس را داده‌ایم و این مسائل کاملا حل و فصل شده است.سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مطالعات ادعایی نیز گفت: ایران در این خصوص ارزیابی خود را به آژانس اعلام کرده اما به هرحال اطلاعات مورد نظر آژانس را در این باره خواهیم شنید؛ ولی محور اصلی مذاکرات با هاینونن همکاری‌های ایران و آژانس خواهد بود.حسینی در واکنش به جوسازی برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه سفر هاینونن به تهران با هدف پیگیری فعالیت‌های سری هسته‌ای کشورمان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ‌ایران هیچگونه فعالیت هسته‌ای محرمانه و سری ندارد و تمام آنچه ما در این خصوص انجام می‌دهیم زیر نظر آژانس قرار دارد.

مواضع بوش و براون

حسینی مواضع اخیر روسای دولت‌های آمریکا و انگلیس را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیرواقعی دانست و گفت: این مواضع منطبق بر هیچ یک از واقعیات مربوط به فعالیت‌های ایران و گزارش‌های فنی و حقوقی آژانس نیست و از این رو صرفا اتهاماتی بی پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تا زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران مسالمت آمیز باشد هیچ قانونی کشور ما را از تداوم این فعالیت‌ها منع نکرده و به همین دلیل چیزی که مبنای حقوقی و فنی ندارد برای ما قابل اعتنا نیست.سه‌روز پیش، رییس‌جمهوری آمریکا گفته بود: حتی اگر فعالیت هسته‌‌‌ای ایران صلح‌آمیز هم باشد، باید متوقف شود.

حرف‌های تکراری رایس

سخنگوی وزارت خارجه همچنین مواضع اخیر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا علیه کشورمان را نیز تکراری توصیف کرد و گفت: طبیعی است که این افراد همواره سیاست «ایران هراسی» را دنبال می‌کنند و سعی دارند تمام آنچه که در عراق رخ داد و نتیجه سیاست‌های غلط آنها است به دیگران نسبت دهند.

وی تاکید کرد: به‌رغم تلاش‌های بسیاری که برای ایران هراسی در منطقه انجام می‌شود ارزیابی ما از دیدارهایی که با مسوولان کشورهای مختلف داشته‌ایم، عدم توفیق آمریکایی‌ها در اهدافشان است.حسینی یادآور شد: ما معتقدیم مشکل اصلی عراق تروریسم و اشغالگری است و آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که گروه‌های تروریستی این کشور چگونه تشکیل شده و مورد حمایت چه کسانی قرار دارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره، برنامه ایران برای پیشگیری از شکل‌گیری فضای ضد ایرانی در اجلاس کویت با توجه به حضور کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: باید توجه داشت که همواره در نشست‌های همسایگان عراق فضای ضد ایرانی وجود نداشته و علاوه بر این در حاشیه این نشست‌ها ملاقات‌های بسیاری با مقامات کشورهای عربی و غیر عربی انجام شده است.

حسینی ادامه داد: اغلب این کشورها نیز در ملاقات‌های مذکور بر نقش موثر و سازنده ایران در عراق تاکید داشته اند و هرچند که برخی کشورها همواره در تلاش هستند تا ایران را به برخی اتهامات بی اساس متهم کنند، اما بدون شک آنها در اجلاس کویت نیز موفق به تحقق اهدافشان نخواهند شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین یادآور شد: ما همواره در جلساتی که با همسایگان عراق داشته‌ایم آنها را به فعالیت موثرتر درخصوص تحولات عراق ترغیب کرده‌ایم و به آنها ازسرگیری روابط سطح بالا و حمایت از فرایند سیاسی عراق را نیز توصیه کرده‌ایم، همواره نیز از پیشنهاداتی که ایران در خصوص امنیت وثبات عراق مطرح کرده است استقبال می‌شده است.

پرونده ایران عادی شده است

سخنگوی وزارت خارجه بر ارزیابی نشست اخیر کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در اجلاس شانگهای نیز اظهار کرد: بر اساس اظهارنظراتی که مقامات این کشورها داشتند این نشست نتایج عینی خاصی نداشته و تداوم گفت‌و‌گوها و استفاده از راه‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع و اتخاذ تصمیمات لازم با توجه به واقعیات موجود چیزی است که از مواضع مقامات چینی بر می‌آید.

حسینی ادامه داد: آنچه که ما همواره به این کشورها توصیه کرده‌ایم، تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته و حال بوده که به تایید آژانس نیز رسیده است و این فعالیت‌های صلح آمیز زیر نظر آژانس و مطابق با مقررات این نهاد بین المللی از جمله ان پی تی ادامه خواهد یافت.

وی درباره موضع قطعی تهران در خصوص مذاکره با گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ افزود: ما پیش از این نیز تاکید کرده و همچنان اعلام می‌کنیم که آنچه مربوط به موضوع هسته‌ای ایران بود در چارچوب مدالیته با آژانس پایان یافته و روند عادی خود را پیدا کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در مورد مسائل و محورهای مختلف نیز معتقدیم فرصت‌های خوبی برای ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد تا با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند؛ به اعتقاد ما در این زمینه از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده و روابط دو طرف می‌تواند بهتر از شرایط فعلی ساماندهی شود.

ایمنی کامل در تاسیسات هسته‌ای

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به درخواست برخی کشورهای اروپایی از ایران برای پیوستن به کنوانسیون ایمنی هسته‌ای اظهار کرد: تمامی‌فعالیت‌هایی که ایران در خصوص نیروگاه اتمی‌بوشهر انجام داده زیرنظر مستقیم آژانس بوده و به لحاظ ایمنی هم تمام مسائلی که مورد توجه آژانس قرار داشته در حد عالی از ایمنی لازم برخوردار است.

حسینی تاکید کرد: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به لحاظ ایمنی هیچ گونه مشکلی ندارد.

بسته فعلا بسته بماند

وی در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر منوچهرمتکی وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه جزئیات بسته جدید ایران برای مدیریت مسائل جهانی به زودی اعلام می‌شود، گفت: در این خصوص بیشتر از آنچه که آقای متکی توضیح داده‌اند، چیز جدیدی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه بسته جدیدی که قرار است ایران طراحی کند، به آژانس ارائه می‌شود یا ۱+۵ ؟ گفت: اجازه دهید تا بسته فعلا بسته بماند ودر موقع خود توضیحات مربوط به آن را خدمتتان عرض خواهیم کرد.

قطع رابطه نمی‌کنیم

حسینی در واکنش به روند رو به رشد مواضع ضد ایرانی مقامات انگلیسی تاکید کرد: بنای دستگاه دیپلماسی کشور بر قطع روابط نیست، بلکه تلاش ما همواره برای تصحیح رویکرد سیاسی این کشورها است.

با توجه به اهمیت عقلانیت و واقع گرایی امیدواریم کشورها سیاست‌ها، و رویکردهای مناسب را در مواجه با یکدیگر اتخاذ کنند. حسینی همچنین اتهامات اخیرایمن الظواهری مرد شماره دو القاعده به ایران را تا زمان روشن شدن منبع آن غیرقابل اعتنا دانست.

حوادث ۱۱ سپتامبر مشکوک است

حسینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص موضع ایران نسبت به حوادث ۱۱ سپتامبر با توجه به سخنان اخیر دکتر احمدی نژاد گفت: این واقعه تا زمانی که تمام ابعاد آن آشکار نشود به اعتقاد ما یک حادثه مشکوک است.

وی افزود: بسیاری از صاحب نظران و تحلیل گران نیز معتقدند همچنان ابعادی از این قضیه پنهان و مبهم مانده است، که تا زمان روشن شدن آن در خصوص این موضوع اظهار نظر قطعی نمی‌کنیم.

موافقت ایران با ادامه مذاکرات سه‌جانبه

یک مقام مسوول در مورد دور آتی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق، گفت: ایران موافقت خود را با این مذاکرات اعلام کرده است اما هنوز تاریخ دقیق آن تعیین نشده است.

این مقام مسوول در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات دور چهارم ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق، اظهار کرد: فعلا این بحث تا حدودی راکد مانده تا اجلاس کویت (همسایگان عراق) برگزار شود.

وی افزود: این اجلاس یک گام رو به جلوست و تا حدود زیادی تکلیف مذاکرات دور چهارم را مشخص می‌کند.

این مقام مسوول همچنین تصریح کرد: در اجلاس کویت منوچهر متکی وزیر خارجه، شیخ عطار، قائم مقام وزارت امور خارجه، باقری معاون عربی - آفریقایی، فیروزنیا، مدیرکل خلیج فارس و کمالی، رییس ستاد ویژه عراق وزارت خارجه حضور می‌یابند.

به گفته وی، ایران در این اجلاس همانند اجلاس استانبول طرح جدیدی ندارد و بحث‌های گذشته و خواسته‌های مطرح شده را پیگیری می‌کند.

وی یادآور شد: بسیاری از کشورها به خواسته‌های ایران تمکین و آنها را اجرا کرده‌اند، تنها برخی خواسته‌ها باقی مانده که ایران بر روی آنها تاکید خواهد کرد.