قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و خشکسالی سطوح بیمه شده در سال زراعی جاری حدود ۵‌هزار میلیارد ریال است. محمد‌حسین صفرپورطاهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با تشریح وضعیت خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی، گفت: میانگین سالانه میزان خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در مدت ۱۰ سال اخیر بالغ‌بر ۱۰ تا ۱۵‌هزار میلیارد ریال بوده در حالی که در سال زراعی ۸۶-۸۵ این رقم به ۳۱‌هزار میلیارد ریال افزایش یافت که در نیمه دوم سال گذشته میزان خسارت‌ها به عدد ۳۱‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال رسیده است.

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیان کرد: درمدت ۵ تا ۶ ماهه پایانی سال گذشته، سهم خسارت‌های ناشی از سرما و یخبندان به میزان ۸۳‌درصد از کل غرامت پرداختی صندوق افزایش یافته و هم‌اکنون بخشی از غرامت برآورد شده به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شده و جبران خسارت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: برای جبران خسارت‌ها باید بالغ‌بر ۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال غرامت پرداخت شود، علاوه‌بر این، مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال برای جبران خسارت بخش دام، طیور و آبزیان باید تامین شود و پیش‌بینی می‌شود معادل ۱۵۰۰ تا ۲‌هزارمیلیارد ریال نیزبه جبران خسارت ناشی از خشکسالی تخصیص یابد.