انتظارات آیت‌الله لاریجانی از مدیران جدید

دنیای اقتصاد- رییس قوه قضائیه در معارفه حجت‌الاسلام گرکانی و محسنی اژه‌ای انتظارات خود را از دیوانعالی کشور و دادستانی کل کشور اعلام کرد. آیت‌الله صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه که دیروز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دیوانعالی کشور و دادستانی کل سخن می‌گفت، از ریاست جدید دیوان عالی کشور خواست نظارت بر اجرای صحیح قانون را انجام دهد. در ضمن به دادستان جدید یادآور شد که نظارت دادستانی کل بر دادستانی‌های کشور را اجرایی کند. وی با اشاره به نحوه انتخاب خود اظهار کرد: در انتخاب مدیران جدید از قضات کمک گرفته و رایزنی‌هایی را از قبل انجام دادیم تا این انتخاب‌ها صورت گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی ضمن تشکر از حجت‌الاسلام مفید و حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، روسای قدیم دیوانعالی و دادستانی کل افزود: در مجلس خبرگان رهبری از بیانات آیت‌الله گرکانی به‌رغم سن بالای ایشان استفاده کرده بودیم که به همین جهت مطمئن هستم که ایشان که نمایندگی مقام معظم رهبری را در اراک به عهده داشت، این نمایندگی را به خوبی انجام داده و در فقه و اصول تدریس مطلوبی داشته است.

رییس قوه قضائیه با اشاره به انتخاب محسنی اژه‌ای به سمت دادستان کل کشور تصریح کرد: سال‌ها است که با حجت‌الاسلام اژه‌ای آشنایی دارم و اخیرا در جلسات مشورتی از تفکر خوب و صحیح ایشان استفاده کردم.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به انتظارات خود از دیوانعالی کشور یادآور شد: گمان می‌کنم قانون اساسی برای دیوانعالی کشور نظارتی بس فراتر از نظارت کنونی داشته باشد که اصل ۱۶۱ آن نیز معطل مانده است.

وی ادامه داد: نظارت بر اجرای صحیح قانون را بنده به طور جدی از ریاست جدید دیوان می‌خواهم و انتظار دارم که در مسیر احیای این نظارت گام برداشته شود. من به تمام معنا در خدمت این هدف خواهم بود و گمان می‌کنم حرکت دیوانعالی کشور در این مسیر ضروری است. آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: انشاءالله مکانیزمی در دیوانعالی کشور احیا شود تا به حال اول خود بازگردد.

رییس قوه قضائیه با بیان انتظارات خود از رییس جدید دادستانی کل کشور تاکید کرد: فکر می‌کنم نظارت دادستانی کل بر دادستان‌های کل کشور ضروری است، البته این نیاز به سازوکارهایی دارد که باید این سازوکارها را نیز مهیا کرد تا نظارت کامل دادستانی کل در دادستان‌های کل اجرایی شود. وی افزود:‌ در حال حاضر نظارت دادستانی کل بر دادستان‌ها وجود ندارد که به نظر من این در شان دادستانی کل کشور نیست.

آیت‌الله گرکانی: امام خمینی در خواب به من فرمود که این کار شدنی است

در همین حال آیت‌الله محسنی گرکانی رییس جدید دیوان عالی کشور، با بیان اینکه باید به دو رکن فقاهت و عدالت توجه ویژه‌ای صورت بگیرد گفت: فقاهت و عدالت دو رکن اصلی برای قضات است. وی با بیان اینکه برای شکوفایی در دستگاه قضایی باید به دو نگاه توجه کنیم، اظهار کرد: باید برای شکوفایی دستگاه قضایی به دیوان عالی کشور نگاه عمومی و ویژه‌ای داشته باشیم، چون یک نهاد مهم در قوه قضائیه است. محسنی گرکانی ادامه داد: دیوان عالی کشور از ۱۶ شعبه تشکیل شده است که علما و حقوقدانان باید جذب دستگاه قضایی شوند. رییس جدید دیوان عالی کشور بیان داشت: در دوران گذشته از بنده دعوت شده بود تا در دیوان عالی کشور خدمت کنم اما چون آمادگی نداشتم این وظیفه را نپذیرفته‌ام اما بعد از مدتی حضرت امام خمینی (ره) را در خواب دیدم که ایشان به من فرمود که این کار شدنی است. محسنی گرکانی خاطر نشان کرد: زمانی که از سوی آیت‌الله لاریجانی پیشنهاد ریاست دیوان عالی کشور را دریافت کردم، این بحث را با آیت‌الله گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری در میان گذاشتم که ایشان بعد از مشورت با مقام معظم رهبری خطاب به من گفت: رهبری فرموده است که تقویت قوه قضائیه لازم است.

محسنی اژه‌ای: اجرای عدالت باید از قوه ‌قضائیه شروع شود

از سوی دیگر حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان جدید کل کشور با بیان اینکه برای اجرای عدالت باید آن را در مسائل فردی خودمان اجرایی کنیم، گفت: اجرای عدالت باید از خود قوه‌ قضائیه شروع شود. وی با بیان اینکه اجرای عدالت حائز اهمیت است و باید برای اجرای آن تلاش فراوانی انجام بدهیم، تصریح کرد: امروز همه سخن از عدالت می‌کنند که عدالت بر حق است، اما باید برای تحقق عدالت با محوریت قانون فراتر از سخن انجام دهیم و اقدام جدی کنیم.

دادستان جدید کل کشور با بیان اینکه باید عدالت را از خودمان شروع کنیم خطاب به آیت‌الله لاریجانی گفت: تقاضا می‌کنم اجرای عدالت را از قوه قضائیه شروع کنید تا بتوانید عدالت را به بیرون از قوه قضائیه نیز انتقال دهید. وی اضافه کرد: باید عدالت را از مسائل فردی خودمان شروع کرده و آن را اجرایی کنیم تا بتوانیم در حوزه کاری نیز عملی کنیم، چون لازمه عدالت این است که کسانی که سخن از آن می‌گویند، ابتدا خودشان به عدالت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما باید برای اجرای قانون دقیق باشیم و به همدیگر از باب امر به معروف توصیه کنیم تا قانون اجرایی شود، تاکید کرد: اجرای عدالت با محوریت قانون جزو الزامات در قوه قضائیه است.

دری نجف‌آبادی: هماهنگی دیوان‌عالی و دادستانی کل برای رفع مشکلات

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان سابق کل کشور نیز با اشاره به دوران تصدی خود بر دادستانی کل کشور اظهار کرد: لطف خداوند شامل حالم شد تا بتوانم در مدیریت خود در دادستانی کل کشور انجام وظیفه کنم. دادستان سابق کل کشور یادآور شد: برخی مشکلات و پرونده‌ها در دادستانی مربوط به حوزه بین‌المللی می‌شود و باید تلاش کنیم با مدیریت آیت‌الله لاریجانی و دیگر قضات این مشکلات و پرونده‌ها را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه دادستانی کل کشور و دیوان عالی کشور در طول سال‌های گذشته رابطه تناتنگ که با صداقت و اخلاق همراه بود با هم داشتند، ابراز داشت: در بسیاری پرونده‌ها نظر دادستانی و دیوان عالی کشور با همدیگر بررسی می‌شد و در نهایت با همکاری این دو نهاد مهم قضایی تصمیمی که براساس عدالت باشد، اتخاذ می‌شد.

دری نجف‌آبادی تاکید کرد: اخیرا نامه‌ای به مقام معظم رهبری در خصوص قانون مواد مخدر و لزوم اصلاح آن نوشته‌اند که امیدوارم در آینده آیت‌الله لاریجانی رییس قوه قضائیه درخصوص مواد مخدر که جرایم زیادی را به خود اختصاص داده، عنایت ویژه‌ای داشته باشد. دادستان سابق کل کشور با اشاره به عملکرد دادسراها در اغتشاشات اخیر یادآور شد: در اغتشاشات اخیر دادستانی کل کشور با همکاری حجت‌الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کشور و دستور آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی اقدامات موثری انجام داده است.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی بین دادستانی و دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: اگر دادسراهای کشور و دیوان عالی کشور که دو نهاد مهم قوه قضائیه هستند، بتوانند هماهنگی لازم را داشته باشند می‌توانند در مسیر خدمت‌رسانی و بخش کیفری و حقوقی موفق عمل کنند.

آیت‌‌الله مفید: گران فروشی در ماه رمضان برای مردم مشکلات زیادی فراهم می‌کند

آیت‌‌الله مفید رییس سابق دیوان عالی کشور نیز در این مراسم گفت: اعتقاد من نسبت به مقام قضا این است که قضاوت تامین‌کننده فلسفه نبوت انبیای الهی است و قضات برقرار کننده عدالت در جامعه هستند و اگر مساله قضا در زندگی انسان‌ها بی‌اهمیت دیده شود، زندگی حیوانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خدای بزرگ را شاکریم که در نظام جمهوری اسلامی که پایه‌های آن به دست امام راحل (ره) بنیان گذاشته شد، خدمتگزار کوچکی به انقلاب بوده‌ایم، افزود: مساله قضا یک تکلیف سنگینی است که اگر انسان نتواند از عهده انجام آن برآید، تصدی نکردن بهتر است و کسانی که احساس وظیفه می‌کنند باید در این زمینه اقدام کنند. مفید با اشاره به برخی مشکلات از جمله گرانفروشی بیان داشت: گران فروشی در ماه رمضان برای مردم مشکلات زیادی فراهم می‌کند و باید این مسایل مرتفع شود و مشکلات مردم در این خصوص بررسی شود.