آزار دیدگان به مجلس معرفی می‌شوند

دنیای‌اقتصاد- برخی از اعضای کمیته ویژه بررسی بازداشتی‌های اخیر به همراه سه نفر از نمایندگان از جمله مهدی سنایی، علی مطهری و امیدوار‌رضایی به دیدار مهدی کروبی رفتند تا درباره نامه‌ها و اظهارات اخیر وی مبنی بر آزار جنسی در برخی بازداشت‌گاه‌ها صحبت کنند. در این جلسه که ۳ ساعت به طول انجامیده است برخی از اعضای حاضر در جلسه مذکور به مهدی کروبی خرده گرفته‌اند که چرا پیش از رسانه‌ای کردن موضوع اطلاعات خود را با نمایندگان مجلس درمیان نگذاشته است. به گفته کاظم جلالی ، سخنگوی کمیته مهدی کروبی از ۴ نفر نام می‌برد که اطلاعاتی در رابطه با آزار جنسی به وی منتقل کرده‌اند. اما به گفته فرهاد تجری از اعضای کمیته، تلاش مهدی کروبی برای برقراری تماس با برخی از این افراد که اطلاعاتی را به وی داده بودند بی نتیجه مانده است. کروبی هم به گفته جلالی خواستار امنیت برای افرادی شده است که اطلاعات و مستنداتی از این دست دارند، اما به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانند آنها را ابراز کنند.

کاظم جلالی اما در تشریح این دیدار عنوان کرد: این جلسه به مدت سه ساعت با آقای کروبی برگزار شد که ایشان ابتدا مباحثی در خصوص مسائل مربوط به بازداشتی‌های اخیر و دغدغه‌هایی را که در این زمینه دارند مطرح کرد و نسبت به برخی برخوردها نگران بود. کاظم جلالی گفت: متقابلا جمعی از اعضای کمیته در این جلسه حضور داشتند که گزارشی از پیگیری‌های خود را به ایشان ارائه کردند و به آقای کروبی گفته شد که بسیاری از موارد مدنظر ایشان در دستور کار کمیته است.

وی با اشاره به طرح بحث نامه اخیر کروبی خطاب به آیت‌‌ا... هاشمی در این جلسه، گفت: در این نامه آقای کروبی برخی آزارها و شکنجه‌های جنسی را مطرح کرده بود و در جلسه‌ از ایشان پرسیده شد که چند نفر به شما مراجعه کرده‌اند که ایشان عنوان کرد تاکنون چهار نفر در این زمینه به بنده مراجعه کرده‌اند.

سخنگوی کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر بعد از انتخابات، عنوان کرد که اعضای کمیته از آقای کروبی پرسیدند که خود ایشان در خصوص این چهار نفر به قطعیت رسیده‌اند یا خیر؟ که ایشان به این سوال پاسخ منفی داد و عنوان کرد که اتفاقا در نامه‌ای که به آقای هاشمی نوشته است ذکر شده این موارد قطعی نیست، اما چون مساله مهمی است باید پیگیری شود. جلالی با اشاره به این بخش از گفته کروبی که خود را از نظام می‌داند و آبروی نظام برایش در اولویت است، گفت: آقای کروبی در آن نامه درخواست کرده بود که این موارد در مرجعی رسیدگی شود تا عملا صحت و سقم آن مشخص شود.

کروبی: یک مورد از آزارها را به دستگاه قضایی معرفی کردم که با آن برخورد مناسبی صورت نگرفته است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: اعضای کمیته این مورد را هم با آقای کروبی مطرح کردند که ای کاش در ابتدا آقای کروبی این نامه را به کمیته مجلس و مراجع قضایی ارایه می‌کرد و دستگاه قضایی را در جریان قرار می‌داد که ایشان عنوان کرد برخی از این افراد اعتماد نمی‌کنند و احساس امنیت ندارند و حتی ایشان عنوان کرد که یکی از این موارد را به دستگاه قضایی معرفی کرده که با آن برخورد مناسبی صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر بعد از انتخابات، با بیان این‌که جلسه با کروبی با یک جمع‌بندی مناسب به اتمام رسید، ادامه داد: گزارش این جلسه نیز به رییس مجلس ارائه شد، اما ما درصددیم که در آینده‌ای نزدیک با رییس قوه قضاییه نیز ملاقاتی داشته باشیم. ما پیشنهاداتی داریم که امیدواریم با طرح آنها با رییس قوه قضاییه به یک جمع‌بندی مناسبی برسیم. وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد که کروبی هنوز افراد ذکر شده را به این کمیته معرفی نکرده است، گفت: قرار بر این شد که پس از مقدمات کار، این افراد معرفی شوند و مطالب خود را بیان کنند.

سنایی: نباید اعضای کمیته پیش از بررسی، چیزی را تکذیب کنند

همچنین مهدی سنایی از دیگر نمایندگانی که در این جلسه حضور داشت این نشست را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «آقای کروبی با گشاده‌رویی از اعضای کمیته، استقبال کرد و این کمیته نیز گزارشی در خصوص حوادث بعد از انتخابات ارائه کرد.»

وی با اشاره به اینکه کروبی در این جلسه مستندات خود و دلایلی را که موجب نامه‌نگاریش به هاشمی رفسنجانی شده است، توضیح داد، گفت:« آقای کروبی در این دیدار به مراجعاتی که تاکنون به او شده است و دغدغه‌هایی را که درباره نظام دارد مطرح و عنوان کرد که خود را بخشی از نظام می‌داند و مایل است که همه‌ مسائل به خوبی مورد توجه قرار گیرد.»

وی ادامه داد: کروبی توضیح داد که مراجعاتی تاکنون به او شده است، اما آقای کروبی عنوان کرد در نامه‌ای که به آقای هاشمی نوشته است، عنوان نکرده بود که یقین دارد که این اتفاقات افتاده است و البته اظهار امیدواری هم کرده بود که این اتفاقات نیفتاده باشد، هر چند که تاکید کرده بود باید موارد مورد بررسی قرار گیرد.» سنایی گفت: «انتظار می‌رود کمیته ویژه در مقابل این موارد به شکلی اظهارنظر کند که به حل و فصل مسائل کمک کند تا میدانی برای بررسی مسائل باز شود.» عضو کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر تاکید کرد که نباید اعضای این کمیته پیش از بررسی چیزی را تکذیب کنند.