شبهایی که همچنان تاریک می‌ماند

علیرضا مجمع

امروز قرار است مجلس به وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد رای اعتماد بدهد. سوای اینکه در اینجا بخواهیم تصور کنیم که آیا محمد حسینی‌ به عنوان وزیر فرهنگ دولت دهم اعتماد لازم را از مجلس کسب می‌کند یا نه، بد نیست چالش‌های پیش روی وزیر ارشاد آینده را تا حد امکان بازگو کنیم. یکی‌ از این چالش‌ها حضور نهادهای غیر مرتبط با مساله فرهنگ در مسائل فرهنگی‌ است. در این راستا و در کنار موارد بی‌شمار این دخالت‌ها مثل توقیف فیلم‌هایی مثل به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی‌کیا) یا سنتوری (داریوش مهرجویی)،شاهد از غیب رسید و طرح اکران افطار تا سحر سینمای ایران موسوم به «اذان تا اذان» که داشت خوب پیش می‌رفت و صاحبان سینماها از استقبال مردم راضی‌ بودند و سالن‌های سینماهای شهر داشت نفسی می‌کشید و داغ ننگ بی‌رونقی از پیشانی‌اش پاک می‌شد، در نطفه خفه شد و از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی‌ از ادامه اکران فیلم‌ها در این سینماها جلوگیری به عمل آمد.

بر پایه این گزارش، نامه‌ای از طرف معاون نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی مبنی بر نظر منفی خود در مورد نمایش فیلم‌های سینمایی تا سحر (اکران اذان تا اذان) مطرح شد که نامه به خانه سینما ارجاع داده شد تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

مهدی کرم‌پور رییس شورای صنفی نمایش در این زمینه می‌گوید: شورای صنفی درمورد سینماهایی که در طرح اذان تا اذان به صورت نیم‌بها اقدام به فروش بلیت نکرده‌اند، رسیدگی و به اداره کل نظارت ارزشیابی ارجاع داد. کارشناس حوزه توزیع و فروش هم از نیروی انتظامی درخواست کرد برای بیان دلایل خود درباره مخالفت با طرح ویژه اکران ماه رمضان جلسه‌ای با سینماگران برگزار کند.

حسین علم الهدی درباره مخالفت نیروی انتظامی با طرح ویژه اکران ماه رمضان اما تاکید می‌کند: این طرح در حال حاضر ادامه پیدا می‌کند. همکاران در وزارت ارشاد و خانه سینما با نیروی انتظامی در حال پیگیری این موضوع هستند تا در جریان دلایل آنها برای مخالفت با این طرح قرار گیرند تا پس از آن برای این موضوع تصمیم‌گیری کنیم.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر با اجرای این طرح خانواده وقت خود را با تفریح سالم می‌گذراند. درصورت مخالفت و منتفی شدن طرح مشخص نیست قرار است خانواده‌ها برای تفریح به کجا بروند، حداقل اماکنی مانند سالن‌های سینمایی تحت نظارت هستند. ما درخواست داریم نیروی انتظامی نظر فعالان سینمایی را بشنوند.

علم‌الهدی در ادامه عنوان کرد: من درباره دلایل مخالفت نیروی انتظامی با این طرح تا این لحظه توضیحی نشنیده‌ام. حوزه فرهنگ و هنر حوزه تعامل است. اگر دوستان ما در نیروی انتظامی در جلسه‌ای دلایل خود را مطرح کنند ما می‌توانیم حداقل به نتایج مطلوب برسیم.

وی با اشاره به استقبال از این طرح در روزهای گذشته افزود: مردم به تفریح سالم نیاز دارند و خوشبختانه با اجرای این طرح از هفته گذشته ما با استقبال خیلی خوب از طرف خانواده‌ها روبه‌رو بودیم. در شرایط فعلی نیروی انتظامی می‌تواند برای تلطیف فضا با ادامه این طرح موافقت کند. بعضی مواقع این مخالفت‌ها می‌تواند تبعات بدی داشته باشد.

این کارشناس حوزه توزیع و فروش آثار سینمایی تاکید کرد: فیلم‌های روی پرده با موافقت وزارت ارشاد در سالن‌های نمایش داده می‌شود که شهرداری بر اساس نیاز فرهنگی جامعه ساخته است. جالب است، چرا در این شرایط ارگانی دیگر با این طرح مخالفت می‌کند؟ وی با اشاره به نمایش فیلم «اخراجی‌ها۲» افزود: فیلم «اخراجی‌ها۲» در زمان اکران حتی تا ساعت چهار بامداد به نمایش در می‌آمد، اما در آن شرایط مخالفتی وجود نداشت. بهتر است دوستان ما در نیروی انتظامی یک بررسی کارشناسانه روی این طرح انجام دهند. در خواست می‌کنیم با حوزه فرهنگ و هنر رفتار فرهنگی داشته باشند؛ اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که پلیس معاونت نظارت بر اماکن عمومی ناجا که در نامه‌ای به خانه سینما، نظر منفی خود را درباره طرح نمایش فیلم‌های سینمایی تا سحر(اذان تا اذان)، اعلام کرده است گفته است اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی اذعان می‌کند که پلیس اماکن هنوز به جمع‌بندی نهایی

نرسیده است.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی درباره علت این مخالفت اعلام کرد: پلیس اماکن هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره مثبت یا منفی بودن این طرح نرسیده است. پلیس اماکن در ابتدای ماه رمضان و همزمان با اجرای این طرح، مخالفتی با آن نکرده بود.

اما امروز در نامه‌ای به خانه سینما مخالفت خود را با نمایش رایگان فیلم از اذان مغرب تا اذان صبح اعلام کرد. دلیل این مخالفت اعلام نشده و طبق آنچه که مرکز اطلاع‌رسانی ناجا عنوان می‌کند، اماکن هنوز به جمع‌بندی نهایی هم نرسیده است.

بر اساس طرح نمایش فیلم‌های سینمایی تا سحر، سینماهای ممتاز و پردیس‌های سینمایی بعد از اذان مغرب و تا سحر فیلم‌های در حال اکران را به صورت نیم بها نمایش می‌دهند. این طرح از آغاز ماه مبارک رمضان در حال اجرا است و با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان مواجه شده است و تاثیر مثبتی در افزایش فروش فیلم‌ها داشته است.

می‌بینید چه اوضاع غریبی است؟ در این اوضاع و احوال قرار است سکان فرهنگ این مملکت امروز به یک مدیر جدید سپرده شود. آیا او مصلحت را بر قانون مقدم می‌شمارد؟ با این حساب از من اگر می‌پرسید می‌گویم شب‌های سینمای ایران همچنان تاریک خواهد ماند، کورسوی روشنایی دیده نمی‌شود!