شعرهایی با عنوان‌های متفاوت تفاوت چندانی ندارند

ایسنا- ضیاء موحد گفت: بسیاری از شعرهایی که با عنوان‌های متفاوت معرفی می‌شوند، تفاوت‌های چندانی ندارند. این شاعر عنوان کرد: تجربه‌ نام‌گذاری سبک‌ها در ادبیات کلاسیک ما بوده است و سبک‌هایی چون سبک هندی، عراقی و خراسانی داشته‌ایم و حتی مرحوم فروزانفر از سبک شیرازی هم اسم برده؛ هرچند چیزی در این‌باره ننوشته است. او افزود: از سویی در غرب هم از رهگذر تحولات ادبی و هنری، سبک‌های مختلفی تحت عنوان رئالیسم، سوررئالیسم و دیگر ایسم‌ها پدید آمده است. برخی از این ایسم‌ها دامنه وسیع‌تری دارند؛ مثل سمبولیسم و برخی دیگر دامنه‌های کوتاه‌تری دارند؛ مثل ایماژیسم، که به شعرهای در این سبک، شعر تصویری هم می‌گویند. موحد متذکر شد: در ادبیات معاصر هم نوعی نام‌گذاری برای شعرها تجربه شده است؛ مثلا شعرهایی تحت عنوان «شعر حجم» یا «شعر گفتار» یا «شعر تصویری» معرفی شده‌اند که هرکدام به نوعی مانیفست و بیانیه‌ای دارند که چرایی انتخاب این نام‌ها در آنها تشریح و تدوین شده است؛ اما اغلب این نام‌گذاری‌ها در ایران با بیانیه‌هایی که درباره‌ آنها منتشر شده، همخوانی ندارد و از سویی خیلی پیش آمده که شاعران در شعرهایشان بر خلاف مانیفست‌شان حرکت کرده و به آن وفادار نمانده‌اند. این شاعر و پژوهشگر فلسفه همچنین یادآور شد: بهتر است به جای استناد جستن به نام‌های انتخاب‌شده از سوی شاعران، مخاطب ببیند چه چیز متفاوت و نگاه متفاوتی را شاعر در شعرش عرضه کرده است. صرف نحوشکنی و طرز نوشتن شعر نمی‌تواند به عنوان اتفاق خیلی مهمی تلقی ‌شود.