آثار اسماءالحسنی، خط‌ نگاره است نه تایپوگرافی

فارس - قباد شیوا معتقد است‌ آثاری که در پنجمین نمایشگاه حروف نگاری اسماءالحسنی به نمایش درآمده است، خط نگاره‌اند نه تایپوگرافی.« قباد شیوا» داور پنجمین نمایشگاه حروف‌نگاری اسماءالحسنی درباره آثار پنجمین نمایشگاه اسماءالحسنی گفت: آثار بسیار زیبایی از هنرمندان ایرانی و خارجی به پنجمین نمایشگاه اسماءالحسنی ارسال شده بود که هر فردی با توجه به اعتقاداتش،‌ آثار بسیار زیبایی را آفریده بود، اما هیچ یک از آنها تایپوگرافی نبودند.

وی افزود: چند سالی است که نمایشگاه‌های مختلفی با عنوان تایپوگرافی بسم‌الله، مولانا و ... برگزار می‌شود که هیچ یک از آنها اصلا تایپوگرافی نیستند. شیوا معتقد است: آن چه امروز از آن به عنوان تایپوگرافی در کشور نام برده می‌شود و حتی از استادان گرافیک نیز شنیده می‌شود، تایپوگرافی نیست؛ چرا که معنی لغوی تایپوگرافی که یک واژه غربی است کار با حروف چاپی است.

شیوا با بیان اینکه لغت تایپوگرافی از سوی استادان گرافیک بد معنی شده، تصریح کرد: تایپوگرافی، کالیگرافی و هندلترینگ سه هنری است که با استفاده از حروف انجام می‌شود، تایپوگرافی کار با حروف چاپی است، کالیگرافی همان چیزی است که از آن با عنوان خطاطی یاد می‌کنیم و هند لترینگ هم حروفی است که با دست نوشته می‌شود و خوشنویسی نیست؛ اما از هر سه هنر به اسم تایپوگرافی یاد می‌شود.