واکنش ایران به تحرکات مداخله‌جویانه آلمان و فرانسه علیه ایران

عکس:AFP تهدید دوباره آلمان و فرانسه علیه ایران

سارکوزی و مرکل: تحریم‌‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات باید تشدید شود

دنیای‌اقتصاد- مقام‌های فرانسه و آلمان در آستانه برگزاری اجلاس‌گروه بیست، برای دومین بار طی دو هفته گذشته از آمادگی خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند. به گفته مرکل و سارکوزی تحریم‌ها باید ماهیت گسترده‌تری به خود بگیرد و فقط به برنامه هسته‌ای ایران منحصر نشود. از همین رو، به باور تحلیل‌گران، تکرار چنین سخنانی برای فشار بیشتر مقام‌های تهران به منظور ‌پذیرش مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌اش و در پی آن تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که در صورت عدم جدیت این کشور در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، پاریس تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال می‌کند. در این گزارش آمده است که دولت فرانسه به‌شدت نگران گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این‌باره گفت: در گزارش آژانس بار دیگر تاکید می‌شود که ایران به جمع‌آوری اورانیوم غنی‌شده ادامه می‌دهد و تعداد بیشتری سانتریفیوژ نصب کرده است. ما به ایران درباره برگزاری مذاکرات پیشنهادهایی ارائه کرده‌ایم و چنانچه این پیشنهادها پذیرفته نشود، مجبور خواهیم شد تا تحریم‌ها را تا حد محسوسی تشدید کنیم. از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه خواستار اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران شدند.

سارکوزی و مرکل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در برلین تاکید کردند که تحریم‌ها باید ماهیت گسترده‌تری به خود بگیرد و فقط به برنامه هسته‌ای ایران منحصر نشود. سارکوزی در این‌باره گفت: امیدواریم که تحریم‌ها تشدید شوند؛ چرا که زمانی می‌توانیم به تاثیر آنها باور داشته باشیم که این محدودیت‌ها توسط تمامی‌کشورها رعایت شوند. می‌دانیم که چه زمان و کجا از تحریم استفاده کنیم، مهم آن است که همه آنها را رعایت کنند.

سارکوزی همچنین پس از گفت‌وگو با مرکل گفت: ما از دستی که باراک اوباما (رییس‌جمهور آمریکا) به سمت مقامات ایرانی دراز کرده است حمایت می‌کنیم، اما این دست نمی‌تواند تا ابد به سمت کسانی که واکنشی نشان نمی‌دهند دراز شده باقی بماند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سارکوزی افزود: در ماه سپتامبر ابتکاراتی باید اتخاذ شود که عزم ایران برای همکاری یا خلاف آن را در نظر بگیرد. وی افزود: در صورتی که ایران همکاری نکند آلمان با فرانسه متحد با یکدیگر خواستار تشدید تحریم‌ها خواهند شد. رییس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که توافق بین‌المللی درباره تحریم‌های بیشتر مهم است. مرکل نیز پس از دیدار با سارکوزی گفت: ایران باید بداند که ما در این زمینه کاملا جدی هستیم.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مرکل با اشاره به تحریم‌های احتمالی گفت که این تحریم‌ها بسیار گسترده بوده و شامل بخش انرژی نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدر اعظم آلمان گفت: مهم است که یک اظهارنظر صریح از جانب ایران درباره این که آیا به مذاکرات علاقه‌ای دارند یا خیر و آیا پیشنهادات جامعه بین‌المللی را قبول می‌کنند یا خیر، ارائه شود. مرکل افزود: در صورتی که این اتفاق نیفتد آنگاه ما مجبور خواهیم شد در ماه سپتامبر و از جمله در نشست‌گروه ۲۰ در پیتزبورگ درباره تحریم‌های بیشتر گفت‌وگو کنیم. وی تاکید کرد: فرانسه و آلمان هر دو بر این عقیده‌اند که پس از آن تحریم‌های شدیدتری باید اعمال شود.

سارکوزی پیش از این نیز گفته بود که در صورتی که تهران برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌اش تمایلی نشان ندهد، پاریس برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران تلاش خواهد کرد. وی هفته گذشته در سخنرانی سالانه‌اش خطاب به سفرای این کشور، بی‌صبری خود را نسبت به عدم تمایل ایران به شرکت در مذاکرات ابراز کرد و گفت که مساله تحریم‌های احتمالی شدیدتر علیه تهران هنگامی‌که سران کشورهای جهانی در پایان ماه سپتامبر در نیویورک دیدار می‌کنند مورد بحث قرار خواهد‌گرفت و در صورتی که تغییری در موضع ایران صورت نگیرد، «مساله تشدید جدی تحریم‌ها به وضوح مطرح خواهد شد». آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز هفته گذشته پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفته بود که ایران پیش از آن که با تحریم‌های شدیدتر روبه‌رو شود زمان محدودی برای بازگشت به مذاکرات بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش دارد.

مرکل گفته بود: پیشنهاد ما برای گفت‌وگو با ایران و متقاعد کردن آنها به توقف برنامه هسته‌ای‌شان مدت‌ها است که روی میز قرار داشته است، اما من بار دیگر تکرار می‌کنم که زمان محدود است و ما امیدواریم به زودی پاسخ مثبتی را از جانب ایران دریافت کنیم وگرنه مجبور می‌شویم درباره اقدامات شدیدتر گفت‌وگو کنیم. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز با تهدید خواندن ایران گفته بود: اسراییل انتظار دارد همه اعضای مسوولیت‌پذیر جامعه بین‌المللی به این تهدید بپردازند و من از شنیدن این مساله از زبان مرکل که آلمان به برخورد مسوولیت‌پذیرانه با این تهدید متحد است، خشنود شدم.

نتانیاهو افزوده بود که به عقیده وی «در صورتی که قدرت‌های جهانی با یکدیگر متحد شوند فشار اقتصادی حقیقی» می‌تواند بر روی تهران اعمال شود. وی گفته بود: زمان زیادی باقی نمانده است. مهمترین چیزی که می‌تواند اعمال شود همان چیزی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا تحریم‌های فلج‌کننده خواند. این در حالی است که علی اصغر سلطانیه تاکید کرده است که گزارش جدید محمد البرادعی درباره اجرای پادمان‌ها در جمهوری اسلامی‌ایران گواه بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی نماینده دایم جمهوری اسلامی‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به خبرنگاران گفته است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس برای حدود بیستمین بار است که بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای ایران تاکید می‌کند. وی اظهار کرده است: تهران این را ارج می‌نهد که با وجود فشار قوی سیاسی، در گزارش‌های البرادعی اقرار به راستای صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

واکنش ایران به اظهارات مقامات فرانسه و آلمان

سخنگوی وزارت خارجه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسوی و آلمانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را بیانگر تلاش این دولت‌ها در حمایت از رویکردهای ناامن‌سازی دیگر کشورها دانست که با اصل حاکمیت ملی کشورها تناقض دارد. به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی درباره موضع وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مقامات فرانسوی و آلمانی گفت: اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسوی و آلمانی نشان از نداشتن درک و شناخت صحیح و واقع‌بینانه نسبت به تحولات ایران است و دخالت آشکار در امور داخلی سایر کشورها تعبیر می‌شود که صراحتا با قوانین موضوع بین‌المللی منافات دارد و بیانگر تلاش دولت فرانسه و آلمان در حمایت از رویکردهای ناامن‌سازی دیگر کشورها بوده و با اصل حاکمیت ملی کشورها تناقض دارد. سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه فرانسه در مسیر تندروی خود بنای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را گذاشته و این امر به هیچ وجه از جانب جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و نخواهد بود. قشقاوی در پاسخ به اظهارات بی‌اساس و منطق مقامات آلمانی و فرانسوی در ارتباط با موضوع برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران اظهار کرد: ما متاسفیم که اظهارات مقامات آلمانی و فرانسوی قبل از این که متضمن مبانی حقوقی و مستند باشد، بیانگر تاثیرپذیری از افکار خصمانه دولتمردان صهیونیست بوده و با منافع و دیدگاه مردم مترقی آلمان و فرانسه فاصله دارد و نمی‌تواند تاثیری بر استیفای حقوق حقه مردم عدالت‌خواه ایران در قبال فن‌آوری صلح‌آمیز اتمی داشته باشد. وی افزود: استفاده از ابزار سوخته شده و بی‌اعتبار تحریم هیچ خللی در مطالبات قانونی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و هرگز این رویکردها تاثیری در منطق گفت‌وگو و عدالت‌خواهی ملت ایران نمی‌گذارد.

عکس: AP