تنش در مجلس درباره بررسی صلاحیت وزیر راه

زاکانی: گزارش عملکرد بهبهانی به مجلس غیرواقعی است

دنیای‌اقتصاد- در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دهم در مجلس، روز گذشته بررسی صلاحیت وزیر راه و ترابری با حاشیه‌هایی همراه بود. دیروز علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران که در مخالفت با بهبهانی وزیر راه و ترابری صحبت می‌کرد، آمار عملکرد ۱۱ ماهه وزیر پیشنهادی راه و ترابری در برنامه ارائه شده به مجلس را دروغ خواند وبا طرح این موضوع که مستنداتی برای روابط برخی از نمایندگان با این وزیر دارد، برای لحظاتی جو مجلس را متشنج کرد؛ به گونه‌ای که گروهی از نمایندگان مجلس به افشاگری‌های وی،‌ واکنش نشان دادند.

براساس این گزارش، زاکانی در پایان نطق خود که با ارائه مستندات درباره وزیر پیشنهادی راه همراه بود در حلقه نمایندگان موافق وی افرادی که در معرض اتهام نماینده مردم تهران قرار گرفته بودند، قرار گرفت و لحظاتی روال عادی مجلس دچار مشکل شد. در این هنگام لاریجانی رییس مجلس ضمن اینکه از نمایندگان خواست زاکانی را از حلقه خود خارج کنند، خطاب به خبرنگاران گفت: بر سر جای خود بنشینید و سوژه‌یابی نکنید. لاریجانی همچنین تاکید کرد که در مورد وزیر راه و ترابری حرف‌هایی نباید زده می‌شد و اینکه نمایندگان کمیسیون عمران مبالغی را از وزیر راه خواسته‌اند و او انجام داده است که باید گفت این مبالغ که مطرح شده یک نقص نیست.

زاکانی: بهبهانی از چندین محل حقوق دریافت می‌کند

علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و ترابری سخن می‌گفت، تصریح کرد: عملکرد ۱۱ ماهه وزیر پیشنهادی راه و ترابری در برنامه ارائه شده به مجلس دروغ است و موافقان هم از روی این گزارش خواندند و از وی دفاع کردند.

به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه گفت: برنامه ایشان یک سلسله اظهار نظر است؛ مثلا بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کردند؛ در حالی که باید توضیح بدهند در این یک سال چه میزان از شرکت‌های راه را واگذار کردند؟

وی ادامه داد: ایشان به راه‌آهن‌محوری اشاره کردند باید پاسخ دهند که در یک سال چند تن ریل وارد کردند، باید بگویم که در حد چند کیلومتر بوده که البته قبل از ایشان خریداری شده بوده است. وزیر پیشنهادی راه همچنین به جوان‌گرایی اشاره کردند؛ در حالی که برخی معاونان ایشان ۳۳ سال سابقه کار دارند یا افراد بازنشسته را به کار‌گرفته‌اند.

نماینده تهران افزود: گزارش عملکرد یکساله وزیر راه در دولت نهم دروغ است و موافقان هم از روی این گزارش خواندند و از وی دفاع کردند.

وی گفت: در مورد آزاد راه شمال اعلام کردند که مبلغ قرارداد را از ۴۵۰‌میلیون دلار به ۴۰۰‌میلیون دلار کاهش دادند، ولی اعلام نکردند که قرارداد اولیه چینی‌ها ۲۲۵‌میلیون دلار بوده است. چینی‌ها به بهانه افزایش قیمت میلگرد ۴۵۰‌میلیون دلار پیشنهاد می‌کنند و وزیر بدون اینکه قیمت قبلی را اعلام کند هنرمندی خود را کاستن مبلغ قرار داد اعلام کرده است و البته پس از آن هم هیچ تحرکی رخ نداده است.

زاکانی خاطرنشان کرد: وزیر اعلام کرده است ۷۶۷ کیلومتر بزرگراه ساخته شده است، برای هر کیلومتر یک‌میلیارد تومان اعتبار لازم است، باید پاسخ دهند که پول ساخت این بزرگراه‌ها را از کجا آورده‌اند و اساسا این بزرگراه‌ها را کجا ساخته‌اند؟ یکی بزرگراه ۲۵ کیلومتری پردیس بود که بعد از ۱۰ روز بسته شد.

وی ادامه داد: اعلام شده است ۸۵۰ کیلومتر راه‌آهن ریلی ساخته شده است ۲۲۸ کیلومتر راه‌آهن شیراز-اقلید قبل از دوران مسوولیت ایشان افتتاح شده بود این چه درد و مرضی است که پروژه‌های افتتاح شده را دوباره افتتاح می‌کنند، افتتاح نمایشی راه‌آهن تهران-شیراز را شاهد بودیم سه تونل این راه‌آهن مشکل پیدا کرده است یا اینکه گزارش خرید ۴۰ دستگاه لکوموتیو داده شده و گفتند ۵ دستگاه دیگر خریداری شده این ۵ دستگاه مربوط به ۲۰ دستگاهی است که سال ۸۰ خریداری شده و ایشان فقط این ۵ دستگاه را وارد کردند. زاکانی تصریح کرد: وزیر اعلام کرده است، تفاهم‌نامه ساخت ۸هزار کیلومتر ریل امضا شده است، ضرب و تقسیم کنند ببینند چقدر ریل باید وارد کشور شود و آن را با عملکرد یکساله‌شان مقایسه کنند.

وی یادآور شد: وزیر قبلا اظهار داشته ۵۰ فروند هواپیما خریداری کرده‌ایم در گزارش ایشان هم آمده است ۳۷ فروند هواپیما خریداری کرده‌ایم که این‌گونه نبوده است. در یک سال گذشته ۳۹ فروند هواپیما وارد کشور شده است که ۱۴ فروند قبلا خریداری شده بود و ۲۵ فروند استیجاری بوده است. حتی از این ۲۵ فروند هم ۲۱ فروند قبل از حضور ایشان در وزارت راه اجاره شده بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: فعالیت‌های انجام شده در فرودگاه امام یا کشتیرانی، پروژه‌هایی است که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ انجام شده ربطی به دوران مسوولیت بهبهانی ندارد، ولی ایشان این فعالیت‌ها را به نام خودشان زده‌اند. وی گفت: براساس بند ۷ میثاق‌نامه‌ای که وزرا امضا کردند، نباید از یکجا بیشتر حقوق بگیرند ایشان از دانشگاه علم و صنعت حقوق می‌گیرند، پنجشنبه‌ها هم می‌روند چابهار درس می‌دهند حتی به خاطر ایشان پرواز تهران چابهار را از ساعت ۱۱ به ۸ صبح تغییر داده‌اند، علاوه بر آن از وزارت راه هم حقوق می‌گیرند تا چهار ماه قبل از مسوولیت ماهانه از پژوهشکده حمل و نقل حقوق دریافت می‌کردند، چنین مواردی کجا سابقه داشته است. من پرینت ریز حقوق دریافتی وزیر را دارم و همکاران می‌توانند دریافت کنند.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر با حضور در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یک‌میلیارد تومان اعتبار برای حوزه انتخابیه اعضای کمیسیون در نظر گرفته است. یک نماینده سوال مطرح کرده است ۵۰۰‌میلیون تومان اعتبار به حوزه انتخابیه‌اش داده‌اند تا سوالش را پس بگیرد. در موردی دیگر ۲‌میلیارد تومان برای حوزه انتخابیه نماینده‌ای اختصاص داده شده است، اگر این موارد را درست نمی‌دانند تکذیب کنند تا اسنادش را منتشر کنم.

گزارش بهبهانی از برنامه‌های آینده

حمید بهبهانی وزیر پیشنهادی راه و ترابری نیز دیروز در سومین روز بررسی وزرای پیشنهادی درباره‌ برنامه‌های آینده خود و دفاع از عملکرد وزارت راه در دولت نهم سخن گفت.

بهبهانی تصریح کرد: باند شمالی آزادراه تهران - پردیس و ان‌شاءالله اتمام کامل پروژه در سال جاری، اتمام بازگشایی باند کنارگذر در یکی از شهرها بعد از ‌٢٣ سال، تعیین تکلیف وضعیت آزادراه تهران - شمال، به بهره‌برداری رساندن یک باند از آزادراه کمربندی اهواز در کمتر از ‌١٠٠ روز و در حوزه‌ ریلی آغاز به کار خطوط راه‌آهن شیراز - اصفهان و بم - زاهدان از موفقیت‌های این وزارتخانه است. وی ادامه داد: همچنین تکمیل و به بهره‌برداری رساندن حدود ‌٨٥٠ کیلومتر راه‌آهن جدید، خریداری ‌٤٠ دستگاه لکوموتیو و برنامه‌ریزی برای خرید ‌٥٠ فروند هواپیمای مسافربری که ‌٣٦ فروند آن در سال گذشته به ناوگان هوایی کشور اضافه شده، از کارهای دیگر صورت گرفته در وزارت راه و ترابری است و باید به استحضار نمایندگان برسانم که وزارت راه موفق شد تا پایان سال چهارم برنامه توسعه به طور متوسط ‌٣/٧٠درصد از اهداف کمی برنامه را تحقق بخشد و ان‌شاءالله در سال جاری تلاش خواهد شد به بخش قابل توجه دیگری از اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.