اوباما می‌تواند مشکلات آمریکا را حل کند؟
مترجم: فیاض خاک
منبع: اکونومیست
آندره آغاسی بازیکن افسانه‌ای تنیس گفته است«تصویر همه چیز است». در روابط بین‌الملل چنین چیزی به طور کامل مصداق ندارد، اما می‌توان ادعا کرد که تصویر، اهمیت زیادی دارد. آمریکا روز گذشته خبر خوشی را دریافت کرد: باراک اوباما اثر بسیار خوبی بر تصویر ایالات متحده در جهان گذاشته است.

بر اساس آخرین مطالعه‌ای که در زمینه تصویر ایالات متحده در دیگر کشورها صورت گرفته است، اوباما توانسته اثر خوبی بر افکار عمومی جهان داشته باشد. در مقایسه با سال ۲۰۰۸، محبوبیت ایالات متحده تقریبا در همه جای جهان افزایش یافته است. از آن جالب‌تر این که تعداد کسانی که به سیاست خارجی ایالات متحده اعتماد دارند نیز به شدت افزایش یافته است. پیو مسوول مطالعه مذکور می‌گوید: «حتی در برخی از کشورها که ایالات متحده همچنان شهرت خوبی ندارد، ‌درصد بالایی از مردم گفته‌اند که معتقدند اوباما در امور بین‌المللی عملکرد خوبی خواهد داشت». اما سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا هیچ کدام از این‌ها اهمیتی دارد یا خیر.
ماه گذشته گیدئون راچمن یکی از همکاران سابق ما در مقاله‌ای در فایننشال تایمز نوشت: «باراک اوباما رییس‌جمهوری است با قدرت نرم که باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند که باید با قدرت سخت با آنها مواجه شد». در واقع به عقیده وی نمی‌توان به عملکرد آتی اوباما در روابط بین‌الملل امیدوار بود.
با این حال من فکر می‌کنم کاریزمای
رییس جمهور و مهارت‌های وی در سخنوری را باید دارایی‌های دیپلماتیک با ارزشی تلقی کرد. باید خوشحال باشیم که آقای اوباما می‌تواند از این توانایی‌های خود استفاده کند تا تصویر آمریکا را بهبود بخشد و جهان را تحت تاثیر قرار دهد. تلاش برای بازسازی«قدرت نرم» ایالات متحده اصلا چیز بدی نیست.
اما مشکلات پنهانی هم وجود دارد. یکی از این مشکلات این است که تاکید پرزیدنت بر آنکه «ما می‌توانیم» مبالغه آمیز است و گاهی امیدواری‌های بی حاصلی را در زمینه نتایج بالقوه دیپلماسی به وجود می‌آورد. در ماه‌های آتی خواهیم دید که قدرت نرم نیز محدودیت‌های خود را دارد.
در واقع نگرانی‌های آقای راچمن بیشتر متوجه امکان افزایش این گونه امیدهای مبالغه‌آمیز بین آمریکایی‌ها است، اما به نظر می‌رسد که همین انتظار را می‌توان راجع به مردم دیگر نقاط جهان هم داشت.
اخیرا آمریکا و جهان در مورد هر مشکلی به شدت عدم تفاهم داشته‌اند، بنابراین من مطمئن نیستم که حضور باراک اوباما در کاخ سفید به طور معنی داری این اختلافات را تغییر دهد. آقای اوباما نیز منافع آمریکا را به هر چیز دیگری اولویت می‌دهد و این اغلب به معنی ناامیدتر شدن مردم باقی جهان است.
نکته جالبی هم باید خاطرنشان شود و آن این است که طبق مطالعات آقای پیو «همان قدر که در اروپای غربی از بازار آزاد حمایت می‌شود در خاورمیانه هم می‌شود. به علاوه‌درصد بالاتری از مردم فلسطین (یعنی 82درصد آنها) نسبت به مردم اروپای غربی معتقدند که وضع مردم در بازار آزاد بهتر است با وجودی که در بازار آزاد برخی فقیر و برخی غنی‌اند».