ترسیم روابط دولت و مجلس در آینده

دنیای اقتصاد- علی لاریجانی پس از رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی کابینه دهم در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار محمود احمدی‌نژاد حاضر شد و با اشاره به جلسات بررسی رای اعتماد گفت: بنده فکر می‌کنم نگاهی که در این مدت جاری و ساری بود نشان دهنده الفت و دوستی و برادری بود، هر چند ممکن است در برخی موارد در خصوص برخی وزارتخانه‌ها نقدی جدی مطرح می‌شد، اما دوستانه و عادلانه بحث‌ها صورت گرفت و خوشبختانه وزرا نیز با دقت نظر و بردباری به سوالات پاسخ دادند که از آنها سپاسگزاریم.

لاریجانی با اظهار خشنودی که همگان در طول این چند روز متانت را حفظ کردند، گفت: فرآیند این جلسات همگرایی بود که به نفع کشور است و هر چه نتیجه آرای مردم توسط نمایندگان‌شان برای هیات دولت مشخص شود باعث خیر و برکت برای کشور است و ما امیدواریم با یک توان مضاعفی این بار دولت آقای احمدی‌نژاد شکل بگیرد. لاریجانی ادامه داد: قطعا مجلس حامی دولت است و در چارچوب نظامات قانونی به دولت کمک می‌کند تا بتواند با سرعت بیشتری نیازهای مردم را مرتفع کند.

رییس مجلس تاکید کرد: این روزها از لسان برخی صاحب‌نظران غربی سخنان زیادی برای تفرقه‌افکنی مطرح شد که به نظر من این ناشی از آن است ‌که آنها به خصوصیات بومی کشور ما ناآشنا هستند.

مسوولان کشور در منافع ملی کشور یک‌صدا و هم رای هستند

لاریجانی با تاکید بر این‌که شاید مسوولان کشور ما آرای متفاوتی داشته باشند، اما در منافع ملی کشور یک‌صدا و هم رای هستند، ادامه داد: در دفاع از اسلام و تفکر اسلامی همه مسوولان کشور ما قطعا یک‌صدا هستند و مجلس و دولت و قوه قضائیه در این مشی یک فکر را دنبال می‌کنند. رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که مکانیزم‌های قانونی کشور راه و رسم‌هایی را مشخص کرده است، افزود: من از نظر آقای احمدی‌نژاد استقبال می‌کنم که ساز و کارهای جدیدی را برای همگرایی قوا طراحی کنیم و ارتباطات برای افزوده شدن توان‌ها نزدیک‌تر شود. لاریجانی گفت: ما حتی برای این‌که هیات دولت در آینده اگر تغییراتی داشت یک برنامه دقیق داشته باشیم یک طراحی جدیدی در آیین‌نامه انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم نظم بیشتری حاصل کند.

لاریجانی در بخشی از سخنانش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص طرح تحول اقتصادی گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها یک بسته‌بندی خاصی دارد و در مجلس کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این طرح تشکیل شده است و تاکنون هم ۵۰ جلسه داشته است که آقای حسینی از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسات شرکت کردند. وی گفت: ما نظرات بخش خصوصی و کارشناسی را هم گرفته‌ایم، خود من نیز در یکی دو جلسه این کمیسیون شرکت کردم و خوشبختانه همگرایی خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و برخی نظرات نقش میانه‌ای داشتند. لاریجانی در حین سخنانش زمانی که از نتیجه رای نمایندگان به وحیدی وزیر دفاع مطلع شد، خطاب به احمدی‌نژاد که در کنارش ایستاده بود، گفت: خبر خوشی برای شما دارم، آقای وحیدی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توانست یکی از حداکثر آرای مثبت نمایندگان را جلب کند.

احمدی‌نژاد: پیگیر طرح تحول اقتصادی خواهم بود

همچنین احمدی‌نژاد هم در این کنفرانس بر پیگیری طرح تحول اقتصادی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت تاکید و به اجرای آن با کمک مجلس اشاره کرد.

اما احمدی‌نژاد در آخرین سخنان خود در جلسه مجلس قبل از رای‌گیری، با تاکید بر این که دیگر در مورد کابینه حرفی نخواهد زد و حرف‌ها گفته شده است، اظهار داشت که مجلس فراتر از صف‌بندی‌های معمول، کابینه را بررسی کرد. وی افزود: صحنه این چهار پنج روز نشان داد که دموکراسی در ایران حقیقی است و یک الگوی جدید از دموکراسی را به دنیا ارائه کرد. رییس‌جمهوری که از آرای مردم است و رییس‌جمهور منتخب مردم آزادانه وزرای خود را انتخاب کرد و مجلس آزادانه همه آنها را بررسی کرد و همه مسائل را زیر ذره‌بین گذاشت و به فضل الهی این الگویی جدید در جهان است و ما افتخار می‌کنیم. به فضل الهی همه دیدند که در این جا اندیشه حاکمیت داشت و همه باید قانع شوند و تصمیم بگیرند و به نتیجه برسند و این موجب استحکام نظام است.

احمدی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: دیدیم به فضل الهی رابطه مجلس و دولت کاملا صمیمی است. بسیار برادرانه و صمیمی است. همه با هم می‌خواهند کشور را به جلو ببرند و همه پای آرمان‌های امام و انقلاب ایستاده‌اند. وی خطاب به دشمنان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرد: بشنوند کسانی که در دنیا خیال می‌کردند می‌توانند با زدن بعضی حرف‌ها کاری کنند و فکر می‌کردند می‌توانند مجلس، دولت و مدیران کشور را دلسرد و متفرق کنند و دولت را تضعیف کنند. بدانند که این مجلس و این دولت با هم، دست به دست هم، پای آرمان‌های امام (ره) و انقلاب ایستاده‌اند و ان‌شاءالله امانت انقلاب را با سرافرازی به نسل‌های بعدی تحویل می‌دهند.

مجلس و دولت مصمم‌اند عدالت را پیاده کنند

او در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «من چند نکته در مورد اشتراکات مجلس و دولت و درباره آرمان‌ها عرض می‌کنم»، اظهار کرد: می‌خواهم از زبان همه اعلام کنم مجلس و دولت مصمم‌اند که با هم کشور را بسازند و عدالت را پیاده کنند. وی ادامه داد: اجرای عدالت آرمان مشترک مجلس و دولت است. رسیدگی مناطق محروم، ‌اصلاح ساختارها، بالا بردن عزت مردم ایران در جهان، حمایت از ملت‌های مستضعف، اینها آرمان‌های مشترک مجلس و دولت است و مجلس و دولت قدر این مسوولیت و توفیق الهی را به خوبی می‌شناسند و به کمک هم آن را ایفا خواهند کرد.

در این دوره به تجربیات جدیدی رسیدم

وی درباره رابطه کاری مجلس و دولت نیز گفت: حقیقت این است که همه ما یک خانواده هستیم و این تقسیم کار برای انتظام امور است. همه در کنار هم و در یک سنگر هستیم. هیچ کس در برابر کسی نیست و خیلی از وزرا که آمدند مثل خودتان مردمی، پاک، انقلابی، مومن، پرتلاش، دلسوز و مثل نوع نمایندگان مجلس از یک جنس هستید. رییس‌جمهور با بیان این‌که من در این دوره به تجربیات جدیدی رسیدم، گفت: البته ما در خدمت هیات رییسه مجلس هستیم، برنامه‌ریزی می‌کنیم و کارها را جلو خواهیم برد. دولت باید در خدمت، ‌تعامل و همکاری با آحاد نمایندگان مردم باشد.

ماهی یکبار همه با هم بنشینیم

احمدی‌نژاد ادامه داد: آقای رحیمی با نظر خود شما مامور شدند، به نظرم رسید ماهی یکبار همه با هم بنشینیم کارهای مشترکی که در مناطق، حوزه‌ها و در کلان کشور داریم با هم حل کنیم. آنچه به عهده مجلس است، مجلس و آنچه به عهده دولت است دولت انجام دهد. وی افزود: رابطه وزرا با مجلس هم همین‌طور، باید با هم کارها را جلو ببریم، پیشنهاد من این بود قبلا که هر دو هفته یک بار وقتی را تنظیم کنیم و هیات رییسه مجلس کمک کنند همه وزرا، معاونین رییس‌جمهور به مجلس بیایند و هر کاری با هم است اینها را ردیف کنید برود و دیگر چیزی در حوزه، منطقه و کلان کشور باقی نماند. بنده هم در خدمت شما هستم و وقتی نشستیم و با هم توافق کردیم بنده به طور قاطع از آنها حمایت می‌کنم.

نباید بار مسوولیت اداره کشور را به دوش رهبری و ‌علما بگذاریم

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان، در ادامه سخنرانی‌اش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دو سه تا خواهش کوچک دارم؛ نخست اینکه من و شما مسوول اداره کشوریم. ما نباید بار مسوولیت اداره کشور را به دوش رهبری، ‌علما و دیگران بگذاریم، ما باید کشور را بر اساس موازین دینی، انقلابی و آرمانی اداره کنیم. وی افزود: ما آمده‌ایم باری از دوش نظام برداریم نه اینکه باری بگذاریم. نکته‌ دوم درباره شرایط جهانی است. بالاخره دشمنان تلاش کردند اقتدار ملی ایران عزیز را خدشه‌دار کنند به نظرم جا دارد که یک پاسخ قاطعی از طرف نمایندگان مردم به آنها داده شود تا مایوس شوند.

من شنیده‌ام که بعضی دوستان می‌خواهند نمره‌ دولت را ۲۰ بدهند

احمدی‌نژاد اظهار کرد:‌ من شنیده‌ام که بعضی دوستان می‌خواهند نمره‌ دولت را ۲۰ بدهند. من از همه تشکر می‌کنم ولی در این معاملات ۲۱ هم می‌شود داد. بالاخره اگر یک وزیری از نظر عزیزی ضعیف آمد، نظر محترم؛ شما و بنده دست به دست هم می‌دهیم کمکش می‌کنیم. اگر یک وزیر ضعیف باشد در کابینه، بعدا تقویتش می‌کنیم و به وجهه و اقتدار نظام آسیب وارد نمی‌شود. اما یک رای یکپارچه ۲۱ نفره‌ای، هم به کام ملت و هم به کام رهبری عزیز شیرین است و ان‌شاءالله یک مشت محکمی بر دهان مستکبران و بدخواهان خواهد بود. البته نمایندگان عزیز هر تصمیمی بگیرند دولت از آن استقبال می‌کند.