حسینی پس از کسب رای اعتماد: منتظر تصویب طرح تحول هستیم

اقتصاد در انتظار اولین تصمیمات اقتصادی دولت دهم به سر می‌برد تا پس از آن، دوباره به دوران آرامش و رونق خود برگردد؛ همان دورانی که خواسته همه و همه اقتصاددانان، تجار، بازرگانان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کسبه بازارهای مختلف است. به گزارش مهر، ماراتن رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت نهم پس از پنج روز سخت و نفسگیر سرانجام پنجشنبه به پایان رسید و از میان ۲۱ وزیر پیشنهادی معرفی شده، تنها سه وزیر پیشنهادی نتوانستند بر صندلی وزارت بنشینند.

فرماندهی اقتصاد به حسینی رسید

در دولت دهم، به نظر می‌رسد این بار فرماندهی اقتصاد ایران برخلاف گذشته به وزیر امور اقتصادی و دارایی یعنی سید شمس‌الدین حسینی واگذار شده است؛ اگرچه وی گفته است اقتصاد نیاز به فرماندهی ندارد.

این در حالی است که در ابتدای دولت نهم بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق به ریاست فرهاد رهبر (معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری) و وزارت امور اقتصادی و دارایی با مدیریت داوود دانش جعفری بارها و بارها شاهد کنش و واکنش این دو عضو کابینه بر سر فرماندهی اقتصاد بودیم، اما در نهایت فرماندهی اقتصاد به پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهور دولت نهم رسید و نفر دوم در این زمینه نه دانش جعفری و نه فرهاد رهبر، بلکه محمد جهرمی ‌وزیر کار و امور اجتماعی بود.

در دولت دهم، دیگر داوودی و جهرمی‌ نیستند، سازمان مدیریتی هم به معنای گذشته وجود ندارد و تنها این وزیر امور اقتصادی و دارایی که اخیرا به ریاست کمیسیون اقتصادی دولت نیز انتخاب شده است، باقی می‌ماند که بنا به گفته دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، در مجلس مخالفی نداشته است و این دلیلی بر تداوم سیاست‌های فعلی اقتصادی در این دولت به شمار می‌رود.

بهمنی می‌ماند

برهمین اساس، افراد اقتصادی کابینه چون علی‌اکبر محرابیان، سید مسعود میرکاظمی‌، سید شمس الدین حسینی، مهدی غضنفری و علی نیکزاد وزرای صنایع، بازرگانی، اقتصاد، بازرگانی و مسکن شاید نسبت به دولت نهم از هماهنگی بیشتری برخوردارند و به نظر می‌رسد رییس‌جمهور پس از تجربه دولت نهم به این نتیجه رسیده که هماهنگی کابینه در اجرای امور بسیار مهم است و سرانجام به این ترکیب رای داده است. در همین حال، برخی منابع مطلع هم می‌گویند ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران تقریبا قطعی شده است.

اولین تصمیم دولت دهم اقتصادی با رویکرد فرهنگی

با این تفاسیر، شاید اولین تصمیم اقتصادی کابینه دهم که می‌تواند «اقتصادی با رویکرد فرهنگی» باشد، پیام‌آور بازگشت رونق اقتصادی برای همه و همه کسانی باشد که انتظار آن را می‌کشند. البته بحران جهانی اقتصاد و آثار آن بر اقتصاد ایران برکسی پوشیده نیست؛ اما دولت‌ها با اجرای تدابیری خاص می‌توانند بر آن فائق و در نهایت زنگ آرامش و رونق اقتصادی را به صدا درآورند.

خواسته‌های فعالان اقتصادی از دولت

«اقتصاد نیاز به آرامش دارد، با دستور نمی‌توان به مدیریت اقتصادی پرداخت، کاهش نرخ سود بانکی نیازمند کاهش تورم است، مدیریت اقتصادی روش علمی ‌و کارشناسی را می‌طلبد، دولت به نظر کارشناسان اقتصادی بی‌اعتنایی نکند، جلوی واردات کالاهای خارجی بی‌کیفیت گرفته شود، صادرات غیرنفتی اولویت باشد، با برخی اقدامات نباید زمینه نابودی تولید را فراهم کرد، دوران اقتصاد نفتی به پایان رسیده است، تخصیص اعتبارات از محل حساب ذخیره ارزی برای تامین هزینه‌های جاری دولت ممنوع شود، دلارهای نفتی صرفا صرف سرمایه‌گذاری شود، در اقتصاد باید حقایق را گفت چون مردم هر اتفاقی در این بخش بیفتد، لمس می‌کنند، تسهیلات بانکی ضابطه‌مند پرداخت شود، از فشار به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به عنوان حیاط خلوت دولت جلوگیری شود، و ...» اینها فقط بخشی از مسائلی است که فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند و شاید این دولت در اولین تصمیمات خود پاسخ این نظرات را بدهد.

اولین حرف‌های وزیر اقتصاد پس از رای اعتماد

در همین حال، وزیر اقتصاد و دارایی پس از کسب رای اعتماد از مجلس در جمع خبرنگاران گفت: اصول و چارچوب کلی برنامه‌هایی که بنده ارائه کرده‌ام مورد قبول بسیاری از نمایندگان و همچنین بسیاری از نخبگان اقتصادی جامعه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح تحول اقتصادی بزرگ‌ترین طرح اقتصادی دولت است و ما منتظر ارائه مصوبه آن از سوی مجلس هستیم.

سیدشمس‌الدین حسینی افزود: اقتصاد ایران سال‌ها است که در تحریم است و بسیاری از هجمه‌های سیاسی روی ایران است.

وی تصریح کرد: یکی از نکته‌های حائز اهمیت این است برنامه‌هایی را که ما ارائه دادیم اصول و چارچوب کلی آن مورد قبول نخبگان جامعه است و فکر می‌کنیم این موضوع یک سرمایه بسیار بزرگی است که می‌توانیم ایران را به کمک آن بسازیم. خبرنگاری از حسینی پرسید در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش دولت طرح تحول اقتصادی است در این باره چه خواهید کرد؟ که وی پاسخ داد: نباید نام اجرای این طرح را چالش بگذاریم، چالش مربوط به زمانی می‌شود که در خصوص مساله‌ای اختلافی وجود داشته باشد، اما در حال حاضر در مورد اجرای این طرح اختلافی وجود ندارد.

به گفته وی، اجرای طرح تحول اقتصادی بزرگ‌ترین طرح اقتصادی دولت است، ضمن اینکه زمانی که مجلس شورای اسلامی‌مصوبه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به ما ارائه کند ما آن را اجرا خواهیم کرد.

حسینی درباره ایده حذف سه صفر از واحد پول ایران، اظهار داشت: حذف سه صفر زمانی و دوره‌ای مناسب خواهد بود که ما بتوانیم طرحی مانند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را انجام دهیم.

به هر حال، باید به انتظار نشست و دید سرانجام نقشه راه اقتصادی دولت دهم در اجرا چه خواهد بود.