درخواست از ایران برای ورود به مذاکرات هسته‌ای
دنیای اقتصاد- دیپلمات‌های ارشد کشورهای 1+5 از ایران خواستند پیشنهاد آن‌ها را برای مذاکرات مستقیم درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش بپذیرد و یک دیپلمات ارشد آلمانی بعد از جلسه پنج عضو دائم شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا که چهارشنبه شب در نزدیکی شهر فرانکفورت برگزار شد، گفت: این کشورها خواستار مذاکره «براساس احترام متقابل» شدند.

وی گفت که پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان یک‌بار دیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا تحولات را بررسی کنند. در همین حال به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: شش کشوری که در تلاش هستند به نگرانی‌های‌شان درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهند، چهارشنبه در آلمان با یکدیگر ملاقات کردند اما دولت آلمان اعلام کرد که اظهارات رسمی ایران درباره پیشنهادات جدیدی که قرار است تهران ارائه کند را دریافت نکرده است. این نشست پشت درهای بسته در نزدیکی فرانکفورت برگزار شد و متشکل از مدیران سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین و آلمان بود. یک دیپلمات آلمانی که خواست نامش فاش نشود گفت که هر شش کشور تاکید کردند که راه برای رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکرات باز است. وی با اشاره به اظهارات مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران از تهران خواست با انجام مذاکرات تا پیش از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل که ماه جاری در نیویورک برگزار می‌شود، موافقت کند. هم‌چنین نیس پلوئتنر ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان ـ گزارشات رسانه‌ای درباره اظهارات اخیر سعید جلیلی مذاکره کننده‌ هسته‌ای ارشد ایران را تصدیق کرد، اما گفت که این پیشنهاد باید به طور رسمی به دولت‌های درگیر در این مساله ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد. وی در برلین به خبرنگاران گفت: تاکنون هیچ‌گونه تماس از جانب دولت تهران از طریق کانال‌های رسمی دریافت نکرده‌ایم. او ادامه داد: در نتیجه از نظر ما چیزی تغییر نکرده است. پلوئتنر افزود: امیدواریم گزارشات خبری با چیزی در سطح رسمی دنبال شود. بنابر گزارش خبرگزاری رویتر، فولکر اشتانتسل ـ مدیر سیاسی وزارت امور خارجه‌ آلمان ـ پس از ریاست بر نشست با همتایانش در گروه موسوم به ۱+۵ در بیانیه‌ای از ایران خواست تا درباره‌ برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کند. وی به نمایندگی از شش کشور گفت: ایران باید از لزوم فوری احیای اعتماد به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای‌اش از طریق همکاری کامل با جامعه‌ بین‌المللی آگاه باشد. او با اشاره به اظهارات جلیلی گفت: انتظار دارم ایران به پیشنهاد گفت‌وگوها که در آوریل ارائه شد با موافقت برای ملاقات تا پیش از نشست عمومی سازمان ملل موافقت کند. در واشنگتن یان کلی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ـ نیز گفت که شش کشور نشستی سازنده داشتند و بیشتر بر راه‌های واداشتن ایران به بازگشت بر سر میز (مذاکرات) متمرکز شدند.
جلیلی: ارائه بسته پیشنهادی‌ ایران در هفته جاری
در این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که ایران به‌زودی بسته پیشنهادی خود را به کشورهای غربی ارائه خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، جلیلی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ایران در هفته‌ای که پیش‌رو دارد بسته جدیدی از پیشنهاهایش را به قدرت‌های جهانی ارائه خواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که ایران چه زمانی بسته به‌روز شده خود را ارائه می‌کند، گفت: خیلی زود در هفته‌ای که پیش‌رو داریم. در همین حال، یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این اتحادیه هیچ پاسخی را از ایران درباره بسته پیشنهادی درباره برنامه هسته‌ای تهران دریافت نکرده، اما مشتاق است هرگونه پیشنهاد جدیدی را بررسی کند.
رایس: ایران سریعا به پیشنهاد هسته‌ای پاسخ بدهد
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار پاسخ سریع ایران به پیشنهاد هسته‌ای غرب شد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار برخی ادعاها درباره مواضع هسته‌ای ایران گفت: به‌رغم اینکه رویکرد‌های ایران را چندان موثر ارزیابی نکرده‌ایم، امیدواریم پاسخ این کشور به پیشنهاد هسته‌ای غرب سریع و نتیجه‌بخش باشد. از طرف دیگر در پی برگزاری نشست گروه 1+5 که شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان است، این کشورها از ایران خواستند پیش از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) به میز مذاکره برگردد. فولکر استانزل، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان در پایان این نشست با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست برای اعتمادسازی تلاش کند. استانزل گفت: ایران باید متوجه ضرورت اعتمادسازی در رابطه با صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود از طریق همکاری کامل با جامعه‌جهانی باشد. بیانیه گروه 1+5 پاسخی به سخنان سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران است که از آمادگی کشورش برای ارائه بسته پیشنهادی جدیدی به قدرت‌های جهانی خبر داده بود. استانزل در بیانیه خود گفت: با توجه به سخنان این هفته دکتر جلیلی که گفته بود ایران آماده از سرگیری گفت‌وگوهااست، توقع دارم ایران در پاسخ به پیشنهاد گفت‌وگوی ارائه شده به این کشور در ماه آوریل، با از سرگیری مذاکرات پیش از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد موافقت کند. اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از 23 تا 25 سپتامبر (۳-۱ مهر) در نیویورک برگزار می‌شود.