مجید مجیدی: آقا، حال خوبی ندارم...

جمعی از هنرمندان، کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، نویسندگان، شعرا و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس، عصر سه‌شنبه با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این دیدار کار هنری در زمینه دفاع مقدس را یکی از برترین کارهای هنری دانستند و تأکید کردند: روایت و بازآفرینی هنری گنجینه خصلت‌های والا و انسانی هشت سال دفاع مقدس یک مجاهدت بزرگ است که قطعا تاثیرات آن حادثه عظیم را خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی‌دوران هشت سال دفاع مقدس را فراتر از یک برهه زمانی خواندند و افزودند: هشت سال دفاع مقدس مجموعه‌ای از صفات والا و فرهنگ‌های ممتاز و عقاید و معارف برجسته است که راویان آن همچون آیینه‌ای در مقابل یک مظهر جلال و جمال هستند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خاطرنشان کردند: هشت سال دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دین‌داری، آرمانخواهی، ایثار و از خودگذشتگی، ایستادگی و مقاومت، تدبیر و حکمت، و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها است.

ایشان افزودند: راوی و بازآفرین هنری دفاع مقدس در واقع روایتگر چنین ارزش‌ها و اوج‌هایی است که هر ملتی به داشتن برخی از آنها به خود می‌بالد. رهبر انقلاب اسلامی ‌تلاش‌های انجام گرفته در عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس را رو به جلو دانستند و تاکید کردند: آثار هنری مربوط به دفاع مقدس در عرصه‌های فیلم، کتاب، خاطره، و رمان یکی از پرمخاطب ترین آثار هنری بعد از انقلاب، در جامعه است، بنابراین هرچه بیشتر در این عرصه سرمایه‌گذاری و تلاش شود، مناسب است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای انعکاس کم بین‌المللی آثار هنری دفاع مقدس را یکی از نقایص این بخش برشمردند و افزودند: البته سیاست جشنواره‌های بین‌المللی برخلاف ارزش‌های انقلاب اسلامی ‌و دفاع مقدس است، ولی همه مخاطبان نیز در جشنواره‌ها خلاصه نمی‌شوند. ایشان فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس را به اهتمام بیشتر به تحقیق و پژوهش و حفظ اسناد توصیه و خاطرنشان کردند: مسوولان بخش‌های فرهنگی و هنری نیز باید بیش از پیش از نظرات و دیدگاه‌های فعالان این عرصه استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌با اشاره به روح لطیف و نگاه تیزبین هنرمندان به مسائل جامعه تاکید کردند: هنرمندان باید مراقب باشند تا نگاه واقع بینانه و روح حساس آنها موجب ایجاد روحیه یاس و ناامیدی نشود، زیرا عرصه فرهنگی و هنری کشور نیازمند انسان‌هایی پرتلاش، خستگی‌ناپذیر، خلاق و امیدوار به آینده است و باید در کنار تلخی‌ها، شیرینی‌ها را هم دید.

از چهره‌های حاضر در این دیدار می‌توان به سیدمحمد حسینی،‌ محمدحسین صفارهرندی، علیرضا سجادپور، عزت‌ا... ضرغامی، حسن بنیانیان، مرتضی امیری اسفندقه، سعید ابوطالب، محمد‌رضا سرشار، محمد گبرلو، محسن پرویز، محمد شمس، رضا فلاح‌فر،‌ منصور ارضی، اکبر نبوی، ناصر فیض، سجاد عزیزی آرام، سمیرا اصلان‌پور، مجتبی شاکری، احمد شاکری، مهدی کاموس، علی‌نقی امیر‌احمدی، محمد‌رضا جعفری جلوه، علی‌محمد مودب، محمدرضا شریفی‌نیا، مسعود ده‌نمکی، ابوالقاسم طالبی، جواد‌هاشمی، جمال شورجه، جواد شمقدری، محمدعلی زم، فرج‌ا... سلحشور، مرتضی شایسته، حبیب‌ا... کاسه‌ساز، مهدی چمران، مجید شاه‌حسینی، رضا ایرانمنش، حسین سربخش، سیدمهدی شجاعی، مجید مجیدی، حسین پارسایی، یوسفعلی میرشکاک، شفیع آقامحمدیان، جهانبخش سلطانی، جعفر دهقان، علی تفرشی،‌ امیر تاجیک، مجید اخشابی، ‌مسعود فراستی، مجید انتظامی، احمد سنگری،‌ حبیب احمدزاده، محمدرضا شرف‌الدین، حسین جعفریان، احسان محمد‌حسنی، بابک رضایی، مرتضی سرهنگی، انسیه شاه‌حسینی، حمید شریفی‌، راضیه تجار، مریم جمشیدی، سعید قاسمی،‌ نادر طالب‌زاده،‌ رضا میرکریمی،‌ محمد گلریز، محمد خزایی، احمد اسفندیاری، قاسم افشار،‌ مهرداد رایانی مخصوص، بیژن نوباوه وطن،‌ امیر حسین شریفی، پرویز کرمی، احسان خواجه‌امیری اشاره کرد.

حاشیه‌های این دیدار صمیمی

عقربه‌ها ساعت ۵ عصر را نشان می‌داد که آقا وارد حسینیه شدند و با شور اشتیاق میهمانان هنرمند رو به رو شدند، مجری برنامه آقای اکبر نبوی در جایگاه قرار گرفت و ضمن سلام به آقا و حضار یادآوری کرد که این جلسه قرار است صمیمی ‌و صریح باشد.

اولین میهمان سخنران حبیب احمدزاده از حوزه ادبیات داستانی بود، این داستان‌نویس خاطره‌ای نقل کرد و گفت: گزارشگری از من پرسید تو این همه به جبهه رفته‌ای چرا شهید نشدی و من به او گفتم من دوبار شهید شده‌ام، بنیاد شهید مرا قبول ندارد.

هنگامی‌که حبیب احمدزاده مطرح کرد که گزارشگر از من پرسید چرا شهید نشده‌ای، مقام معظم رهبری با همان صمیمیت همیشگی به ایشان گفتند: می‌خواستی بگویی بروید از عراقی‌ها بپرسید.

حاج مرتضی سرهنگی (مسوول فرهنگ و هنر ادبیات پایداری) دومین سخنران این نشست صمیمی‌ بود. او خاطر نشان کرد که ادبیات دفاع مقدس در ایران ساخته نشده است، متولد شده است و این فرزند پدر می‌خواهد. او همچنین گزارشی از روند آثار ادبیات دفاع مقدس ارائه داد.

- مسعود فراستی (از منتقدان حوزه سیما و تلویزیون) ایشان هم در مدت زمانی اندک سه مساله مهم را گوشزد کرد؛ ۱- خود را هنرمند ندانیم ۲- کار جدی ارائه دهیم ۳- فرهنگ را سیاست‌زده نکنیم.

محمدرضا سنگری (استاد دانشگاه، شاعر و منتقد) مثل همیشه سخنرانی جذابی کرد. یک سخنرانی کوتاه مزین به شعر رجزی از حضرت علی اکبر(ع). وی همچنین ضرورت حضور یک بانک اطلاعاتی را در حوزه ادبیات خاطر نشان کرد.

مجید مجیدی (کارگردان سینما) دیگر سخنران این نشست بود. مجیدی بسیار شاعرانه صحبت کرد. او با یاد کردن خاطرات ۸ سال دفاع مقدس متذکر شد که بهترین روزها همان روزها بودند. روزهایی که پر از معنویت و ایثار بود روزهایی که رویاهای سرزمین ما هستند.

مجیدی گفت: خیلی از فیلمسازان می‌خواستند به این جلسه بیایند اما نه به دلیل ناراحتی بلکه به دلیل ناخوش‌احوالی نتوانستند بیایند. او در این لحظه رو به آقا کرد و با صدایی بغض آلود به‌ آقا گفت: من هم حال خوبی ندارم و گریه‌اش گرفت. مجید مجیدی بسیار صمیمی‌و روان درددل کرد و گلایه‌اش از صدا و سیما را هم مطرح کرد. پس از صحبت‌های مجید مجیدی مقام معظم رهبری با همان مهربانی همیشگی فرمودند نباید ناامید بود. در کنار سختی‌ها، آسانی‌ها را هم باید دید و این ویژگی هنرمندان است. آقا گفتند: من یک تسلا به ایشان (مجید مجیدی) بدهم. این رویاها که شما می‌گویید، وقتی خود من رییس جمهور بودم، در زمان جنگ و سال‌های ۶۳،۶۴ و ۶۵ در اهواز، در خاطرات دفاع مقدس خیلی زیاد است. الان در کنار این جهنم، یک بهشت‌هایی هم وجود دارد، از آن غفلت نکنید.

نادر طالب‌زاده (کارگردان و مستندساز) از دیگر شرکت کنندگان سخنران بود. و در سخنان خویش مطرح کرد که ضرورت ایجاد یک شبکه مستقل مستند در صدا و سیما احساس می‌شود.

سیدمهدی شجاعی (نویسنده انقلاب) با این که کسالت داشت، در جایگاه حاضر شد و مختصر و مفید ادب و متانت خویش را نثار مقام معظم رهبری و میهمانان ارجمند کرد.

ساعت ۱۸:۵۰ هنگام سخنرانی آقا فرا رسید که مقام معظم رهبری فرمودند نوبت به میهمانان بدهید و نوبت به حسین مسافر آستانه از حوزه تئاتر رسید.

آخرین سخنران این جلسه مسعود ده‌نمکی (کارگردان سینما) بود. ده‌نمکی مثل همیشه لبخند بر لب‌، راحت سخنرانی کرد. او در صحبت‌هایش، به تسلای مجید مجیدی رفت و گفت ما هم دل‌مان گرفته است.

ده‌نمکی همچنین اهمیت سینمای دفاع مقدس را یادآور شد و با امیدواری، نشاطی هم با گفتن خاطره‌ای به جمع هدیه داد.

در این نشست سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزت اله ضرغامی‌رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران، محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد، حسن بنیانیان رییس حوزه هنری، محمد علی زم، محمد رضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزیر ارشاد، سردار سیدفیصل باقرزاده، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران‌، بیژن نوباوه نماینده

مجلس و ... حضور داشتند.

نشست هنری هنرمندان ادبیات دفاع مقدس با اقامه نماز به امامت مقام معظم رهبری و صرف افطار در بیت آن معظم‌له به پایان رسید.

مقام معظم رهبری در سخنان خویش از آثار مرتبط دفاع مقدس همچون کتاب دا، فیلم‌های آژانس شیشه‌ای‌، لیلی با من است و اخراجی‌ها یاد کردند.