توافق جدید همکاری ایران با آژانس

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از دورنمای «همکاری عمیق‌تر» با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حالی خبر داد که به سوی گفت‌وگویی با قدرت‌های جهانی پیش می‌رود که احتمالا در ترکیه برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز‌، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از ملاقات با محمد البرادعی،‌مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عباراتی خوش‌بینانه صحبت کرد.

وی درباره گفت‌وگوهایش با البرادعی در وین به طور خلاصه به خبرنگاران گفت: ما به توافقی برای تعیین یک چارچوب جدید برای همکاری بهتر و عمیق‌تر در آینده رسیدیم. صالحی که روز سه‌شنبه صحبت می‌کرد به جزئیات اشاره‌ای نکرد و آژانس هم ‌اظهارنظری نکرد.

یک دیپلمات نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که صالحی هیچ تعهدی در خصوص گام‌های شفاف‌ساز جدید خاص ارائه نکرد؛ اما در خصوص شکل‌گرفتن فضای بهتر برای راه‌هایی جهت رفع سوءتفاهم در فعالیت هسته‌ای تهران حرف زد.

این دیپلمات گفت‌: صالحی در برابر درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی‌های سرزده گسترده‌تر به منظور راستی‌آزمایی اینکه هیچ مواد یا دانش هسته‌ای به سوی اهداف نظامی منحرف نشده است در خصوص همکاری ایران با تحقیقات آژانس درباره گزارش‌های جاسوسی که می‌گوید تهران و راه‌های ساخت بمب اتم را بررسی کرده است، تسلیم نشد. جمهوری اسلامی تردید غرب به این که این کشور به طور پنهان برای تولید قابلیت تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند، نمی‌پذیرد و تاکید دارد که غنی‌سازی اورانیوم را برای تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای انجام دهد.

تهران با گفت‌وگوهای فراگیر با قدرت‌های جهانی موافقت کرده است، اما مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را منتفی دانسته است. آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید دارند که باید مساله هسته‌ای بر گفت‌وگوها تمرکز شود.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از صالحی نوشت‌: کشورش قصد ندارد یک رژیم کامل‌تر بازرسی‌ را اجرا کند یا به پرسش‌های باز مربوط به مطالعات ادعایی پاسخ دهد.

وی در خصوص تمایل آژانس برای بازرسی بیشتر درباره رآکتور تحقیقاتی اراک که در دست ساخت است، گفت که کشورش در حال حاضر گام‌هایی را در این مسیر برداشته است. به گفته وی، همکاری جدید در آینده شکل خواهد گرفت. رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود:از نظر ما مطالعات ادعایی یک مساله تمام شده است. این مانند یک فیلم است که بسیار منسجم و جامع است، اما در نهایت تخیلی است. صالحی گفت: توپ در زمین دیگران است و آنها باید اعتماد ملت ما و دولت ما را جلب کنند.

‌صالحی در حاشیه اجلاس عمومی آژانس با محمد البرادعی مدیرکل و یوکیا آمانو، مدیرکل آتی آژانس به طور جداگانه دیدار کرد. به گفته علی‌اصغر سلطانیه‌، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌، رییس سازمان انرژی اتمی با محمد البرادعی مدیرکل و یوکیا آمانو، مدیرکل آتی آژانس و نیز سرگی کرینکو، رییس کورپوراسیون انرژی اتمی روسیه در روز سه شنبه دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین در ضیافت شامی که شب گذشته از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی در وین به افتخار رییس‌ سازمان انرژی اتمی برگزار شد، نمایندگان حدود ۴۰کشور شرکت‌کننده در اجلاس عمومی حضور یافتند.