نخستین مواجهه وزرای دهم با رسانه‌ها

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: نخستین مصاحبه اعضای هیات وزیران دولت دهم در صحن پاستور با حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های گروهی همراه شد. جلسه رییس جمهور با هیات دولت طبق روال معمول روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود ومعمولا اعضای هیات دولت پس از جلسات هیات وزیران با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان در زمینه‌های مختلف پاسخ می‌دهند؛ اما دیروز در اولین مواجهه برخی از وزرای دولت دهم با خبرنگاران‌، اگر چه برای‌‌این دیدار نمایندگان رسانه‌های گروهی بیش از ۲ ساعت در حیاط دولت به انتظار نشستند، اما، تنها چند وزیر در جمع خبرنگاران حاضر شدند و برخی از آنها که ‌نخستین تجربه خود را در برابر ساختمان شهید رجایی، مقابل پرسش‌های متناوب و متفاوت خبرنگاران تجربه می‌کردند‌، سعی کردند خیلی کوتاه و مختصر به سوالات جواب داده و از دادن وعده و وعید خودداری کنند. محمدرضا رحیمی ‌معاون اول رییس‌‌جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس‌‌دفتر، مصطفی محمدنجار وزیر کشور‌، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری، منوچهر متکی وزیر خارجه، کامران دانشجو وزیر علوم، ابراهیم عزیزی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، مجتبی ثمره‌هاشمی‌ دستیار ارشد، مسعود زریبافان و علی سعیدلو معاونان رییس‌‌جمهور از جمله غایبان مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت بودند و دلیل عدم حضورآنان برگزاری جلسه عنوان شد. در‌‌این دیدار محور سوالات خبرنگاران‌، مهمترین برنامه‌های وزرا برای وزارتخانه‌های متبوعشان بود که اغلب با پاسخ‌های کلیشه‌ای همراه شد.

وحیدی: اخبار سامانه موشکی S۳۰۰ اعلام می‌شود

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز در حاشیه جلسه هیات ‌دولت با بیان‌‌اینکه ما با دوستان روسیه در تمامی ‌زمینه‌ها روابط خوبی داریم‌، اعلام کرد: به موقع اخبار مربوط به سامانه ضد موشکی S۳۰۰ را اعلام خواهیم کرد. وی مهمترین برنامه‌هایش برای وزارت دفاع را ارتقای قابلیت‌های دفاعی، افزایش منزلت و معیشت نیروهای مسلح و توسعه همکاری‌های دفاعی با کشورهای منطقه خواند. وی در خصوص سطح تغییرات در وزارت دفاع اظهار کرد: ما در وزارت دفاع هیچ‌گونه تغییرات جدی نداریم.

واعظ زاده: پیشنهاد مسوولیت جدید را نپذیرفتم

صادق واعظ‌زاده، معاون مستعفی علمی ‌و فناوری رییس‌‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که مسوولیت جدیدی در دولت به وی پیشنهاد شده اما او آن را نپذیرفته است. وی در عین حال توضیح درباره علت عدم پذیرش مسوولیت جدید را به زمان دیگری موکول کرد.

وزیر بهداشت: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اول مهر

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی ‌بسیار مسلط و خندان در جمع خبرنگاران حاضر شد. وی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره تصمیم‌‌این وزارتخانه درباره بازگشایی مدارس در مهر ماه به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی از تشکیل جلسه‌‌ای بسیار مهم در دفتر سعیدلو طی روز جاری (چهارشنبه) برای بررسی تشکیل ستاد آنفولانزای خوکی خبر داد و اعلام کرد که همه مدارس و دانشگاه‌ها در اول مهر صد در صد باز خواهند بود. وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین کارهای وی در‌‌ این وزارتخانه اظهار کرد: توسعه بهداشت و درمان روستاها و کیفیت خدمات در شهرها به خصوص در اورژانس‌های بیمارستان‌ها از جمله اقدامات بنده در وزارت بهداشت خواهد بود.

برقعی: برنامه پنجم توسعه در دولت تصویب شد

برقعی، معاون سابق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی که به تازگی به معاونت اقتصادی وزارت خارجه راه یافته است، در حاشیه جلسه هیات دولت از اتمام احکام برنامه پنجم و تصویب نهایی آن در جلسه دیروز خبرداد. وی گفت: با تصویب نهایی احکام برنامه پنجم منتظریم که پس از بازگشت رییس‌جمهور از نیویورک آن را در قالب لایحه‌‌ای به مجلس شورای اسلامی ‌ارائه کنیم.

برقعی در خصوص اصلاحیه قانون بودجه سال جاری نیز اظهار کرد: در تکالیف و مسوولیت‌های قانون بودجه سال جاری ماموریتی وجود دارد که نیاز است از طریق اصلاحیه حل شود. برخی از نمایندگان نیز در مورد پروژه‌های عمرانی نظرات خود را برای افزایش بودجه ‌‌این پروژه‌ها اعلام کردند. وی با اشاره به ‌‌این که در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور دولت پیشنهاد داده بود تا افزایش بهای نفت از ۳۵ به ۴۰دلار بودجه‌های عمرانی نیز افزایش یابد، گفت: متاسفانه ‌‌این پیشنهاد هنگام تصویب قانون بودجه حذف شد، اما امروز نمایندگان به‌‌ این نتیجه رسیده‌اند که لازم است ‌‌این پیشنهاد مجدد به قانون بودجه اضافه شود. معاون سابق برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی رییس‌جمهور با بیان ‌‌اینکه جلسه‌ای برای بازبینی قانون بودجه سال ۸۸ تصویب شده، تصریح کرد: برخی از احکام مواد قانون بودجه سال ۸۸ براساس تقویم زمانی سال جاری در حال بازبینی است تا به بهترین نحوه ممکن بودجه پروژه‌های عمرانی نیز افزایش یابد.

میرکاظمی‌: ارائه اصلاحیه بودجه برای واردات بنزین

مسعود میرکاظمی، ‌وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه هیات وزیران از ارائه اصلاحیه بودجه برای واردات بنزین در صورت عدم تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت واقعی بنزین در کشور بین لیتری ۸۰۰ تا یک‌هزار تومان است.

وزیر ارشاد: تخصیص یارانه مطبوعات بر اساس رتبه‌بندی

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ که در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، از موضوع رتبه‌بندی مطبوعات در وزارتخانه متبوع خود خبر داد، گفت: از ‌‌این پس و براساس ‌‌این رتبه‌بندی یارانه‌ها به مطبوعات تخصیص پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: از آنجایی که‌‌این موضوع یکی از موضوعات مهم و حساس است در حال مشورت با مدیران مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستیم که اولین جلسه آن نیز هفته گذشته برگزار شد.

حسینی: برای واگذاری مخابرات باید ابهامات برطرف شود

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد تعویق واگذاری شرکت مخابرات در بورس، گفت: واگذاری شرکت مخابرات به تعویق نیفتاده، بلکه در مورد مسائل فنی یک ابهاماتی وجود داشت و در زمینه توانایی فنی شرکت‌هایی که معرفی شده بودند‌، ‌این ابهامات باید از بین می‌رفت و به محض رفع‌‌این ابهامات واگذاری شرکت مخابرات انجام خواهد شد.

تاکید مصلحی بر تشکیل وزارت اطلاعات هفتاد میلیونی

حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات پس از جلسه هیات دولت گفت: مردم باید برای حفظ کشور و نظام و مسائلی که به منافع ملی مربوط می‌شود، وزارت اطلاعات را مجموعه‌ای از خود بدانند تا وزارت اطلاعات ۷۰‌میلیونی محقق شود.وی گفت: زمانی که جمعیت کشور۳۶‌میلیون نفر بود امام(ره) فرمودند باید وزارت اطلاعات ۳۶‌میلیونی داشته باشیم و اکنون که جمعیت کشور هفتاد میلیون نفر است، وزارت اطلاعات ما باید هفتاد میلیونی باشد. وی افزود: یکی از راهکارها برای تحقق این هدف، ارتباط با رسانه‌ها و فعال کردن آن است، به نحوی که با اطلاع رسانی شفاف بتوانیم این هدف را محقق کنیم.

وزیر کار و امور اجتماعی: طرح بنگاه‌های زودبازده ادامه خواهد یافت

عبدالرضا شیخ‌الاسلام، وزیر کار و امور اجتماعی نیز در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره ادامه سیاست بنگاه‌های زودبازده در دولت دهم گفت: با بررسی طرح بنگاه‌های زودبازده و رفع مشکلات در نارسایی‌های آنها‌‌، این پروژه ادامه خواهد یافت. وی افزود: اقدامات وزارت کار در دولت دهم برای‌‌این پروژه‌ها انجام شده و با رفع مشکلات و نارسایی‌ها و شناخت کاملی که در نهایت از نتایج‌‌این بررسی‌ها به دست خواهد آمد، طرح بنگاه‌های زودبازده ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش حقوق کارگران در سال جاری گفت: بنده در جریان ‌‌این موضوع نیستم. وزیر کار و امور اجتماعی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تغییر و تحولات کابینه دهم اظهار داشت: اصل در تغییراتی که در دولت صورت می‌گیرد، مبنی بر شایسته‌سالاری است، همه افرادی که دارای شایستگی برای تصدی سمتی هستند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به ترتیب اولویت منصوب می‌شوند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آنچه که گفته می‌شود معاونت‌ها در دولت دهم با سفارش آقایان رحیمی‌و مشایی تعیین می‌شود، گفت: بالاخره آقای رحیمی معاون اول رییس‌جمهور و آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور هستند، من ‌‌این طبقه بندی را قبول ندارم. ‌‌این نوع برداشت‌ها پرداخت سیاسی به انتصابات است. نظر رییس‌جمهور تشکیل کابینه با حداکثر همگرایی است، زیرا واگرایی و تشتت آرا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

غضنفری: توسعه صادرات در اولویت کاری وزارت بازرگانی قرار دارد

وزیر بازرگانی توسعه صادرات را از اولویت‌های اصلی وزارت بازرگانی دانست و گفت: با توجه به اهمیت توجه به حوزه صادرات خارجی تلاش خواهیم کرد که این بخش به جایگاه واقعی خود برسد.

مهدی غضنفری اظهار کرد: تنظیم بازار، قیمت‌ها، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده یکی از چالش‌های موجود در بحث حوزه وزارت بازرگانی داخلی است و تلاش خواهیم کرد با حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یک تعادل منطقی در این عرصه به وجود آید.

وی همچنین تنظیم بازار را مهمترین راه برای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: با بخش خصوصی نیز تعاملات گسترده ای را آغاز کردیم تا بتوانیم با تامین خواسته‌های منطقی مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به یک نقطه تعادلی مطلوب برسیم.