عیدی امسال کارگران مشخص شد

حداقل ۵میلیون و ۲۷۰‌هزار و ۴۰۰ریال و حداکثر ۷ میلیون و ۵۶۰‌هزار ریال

محمد پارسا در خصوص نحوه تعیین و میزان عیدی کارگران برای پایان سال ۸۸، گفت: بر اساس قانون کار، کارگران باید حداقل ۲ ماه و حداکثر ۳ ماه حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار را به عنوان عیدی از کارفرمایان و واحدهای تولید دریافت کنند. رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بر این اساس، کارگران باید در ماه‌های پایانی سال‌جاری حداقل ۵ میلیون و ۲۷۰‌هزار و ۴۰۰ ریال و حداکثر ۷میلیون و ۵۶۰‌هزار ریال عیدی دریافت کنند.

قانون اول: عیدی با نظر کارفرما

پارسا در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در هر سال مشاهده می‌شود که در بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی به کارگران عیدی پرداخت نمی‌شود و اگر هم چیزی پرداخت شود بر اساس نظر و تمایل کارفرما صورت می‌گیرد.

وی افزود: بدیهی است در این حالت کارفرما با توجه به منافع خود هر چقدر که بخواهد به کارگر می‌پردازد، به نحوی که در بسیاری از موارد کارگران تا ۵۰درصد عیدی مصوب قانون و شورای عالی کار را نیز نمی‌گیرند.

قانون دوم: عیدی بر اساس قانون کار

کلیه کارفرمایان مکلف هستند به هر یک از کارگران خود به نسبت یکسال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. بدیهی است مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند، ضمنا بر اساس تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند، باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند. در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ فوق پرداخت می‌کنند، برابر تبصره ۲ ماده واحده فوق، عرف کارگاه معتبر است.

برای عیدی سال‌جاری کارگران مساله جدیدی نیز به وجود آمده است، به نحوی که اگر کارگران بتوانند افزایش سبد هزینه‌های خانوار را برای نیمه دوم سال‌جاری ثابت کنند و بانک مرکزی نیز نرخ تورم واقعی را بدون اعلام رقم نقطه به نقطه اعلام کند، علاوه بر افزایش حداقل ۵درصدی حقوق پایه، میزان عیدی نیز برهمان اساس افزایش خواهد یافت.