ضرورت مهار رادیکال ها

عکس: آکو سالمی

مرجان توحیدی

دیروز بخش اول مصاحبه با محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس با دنیای اقتصاد را درباره موضوعات اقتصادی خواندید امروز بخش دوم را که به مسائل پس از انتخابات می‌پردازد، می‌خوانید: آیا فکر می‌کنید با توجه به برخوردی که با این جریانات اعتراضی شد، مدیریت بحران در آن مقطع، ‌مدیریت مناسبی بود؟ حالا بحث بازداشت شده‌ها پیش آمد، برخوردهایی که شده بود.

اگر یک نفر از بیرون نقد کند ممکن است هزاران نقد کند که اگر گاز اشک‌آور می‌زدند یا نمی‌زدند یا اگر فلان کار را می‌کردند یا نه....

در میدان دعوا نقل و نبات که پخش نمی‌کنند، زد و خورد و کتک است، کشته شدن است بچه‌های بسیجی شهید شدند، آن طرف بچه‌های بی‌گناه مردند، موقعی که جنگ راه می‌افتد وبی‌قانونی می‌شود متاسفانه این ضرر و زیان‌ها را دارد.

اگر بخواهیم علمی تحلیل کنیم که آیا بهتر از این می‌شد عمل کنیم، بله می‌شد.

موقعی که فضا را فضای هیجانی کردیم این داستان‌ها پیش می‌آید. گفته شد به آقای مهندس موسوی شما فرض کنید انتخابات باطل شد، بعد مجدد انتخابات برگزار کردیم و شما رای نیاوردید! آن وقت چه کار می‌کنید.

گفت: دوباره اعتراض می‌کنم.

داستان این است، این نمی‌شود که مسیر را باز کرده بودند آن موقع، حتی برای شمارش‌ها، این داستان‌ها نوشته شد و مکتوب وجود دارد. امضاهایی که کردند آقایان و بعد زیرش زدند.

بعد که گفتند صندوق‌ها را بشماریم گفتند ما اصلا به صندوق‌ها کاری نداریم به قبل از انتخابات کار داریم و آن موقع اشکالات پیش آمده.

حداقل در شمارش صندوق‌ها بنده مطلع بودم که امکان بازشماری همه صندوق‌ها داشت فراهم می‌شد.

جریان آقای احمدی‌نژاد پیروز شدند و بعد که اصولگرایان دست به پالایش زدند، به عنوان نمونه‌ انتقادهایی است که به خود شما دارد مطرح می‌شود به طور مشخص هم آقای رسایی دارند این انتقادات را فعلا مطرح می‌کنند که به هر حال ما خیلی چهره شاخص در این گروه در مجلس نمی‌بینیم. برآیند این صحبت‌ها و انتقادات این را می‌رساند که این تفکر اصولگرایی جدید آن بدنه سنتی اصولگرا را نمی‌پسندد و به همین دلیل هم به عناوین مختلف دارد به این مساله اعتراض می‌کند و سعی می‌کند نقش این جریان سنتی را کمرنگ کند. آیا چنین اتفاقی افتاده است و شما موافق این قضیه هستید؟

من گفتم که متاسفانه فضا دست رادیکال‌ها افتاد، در هر ۲طرف، یعنی هم در جریان اصلاح‌طلب و هم در جریان اصولگرا.

من با آقای مهندس موسوی بعد از انتخابات ملاقات کردم، الان من نمی‌خواهم آن خبر را بگویم که چه شد و چه وقت ملاقات بود یک دفعه مفصل در روزنامه‌ها آمده است. به آقای موسوی می‌گویم شما یک موقع هست که اپوزیسیون داخل نظام می‌شوید، آن ۱۳میلیون رای را حتما باید به رسمیت بشناسید. وظیفه‌مان است. باید حزب داشته باشیم.

من وظیفه خودم می‌دانم با تمام توان از یک حزب که ساختار شکن نباشد دفاع کنم.

من به آن حزب نمی‌روم، اما معتقدم آن حزب باید باشد. اما اگر سران آن حزب خواستند ساختار شکنی کنند و بگویند تا رییس جمهور از تخت پایین نیاید ما آرام نمی‌نشینیم مطمئن باشید با آنها برخورد می‌کنند.

کدام حکومت است که بگویند ما می‌نشینیم شما ما را پایین بیاورید.

من می‌خواهم بگویم که رهبران اصلاح‌طلب این بدبختی را سر اصلاح‌طلبان آورند. یعنی کروبی یک حرف بی‌ربطی زد، ‌یک ماهه نتوانسته یک سند بدهد.

دولت و قوه‌قضائیه به کنار، ما در مجلس گفتیم حرف با‌ربطی که خودت می‌گویی را برایش سند بیاور.

سند ندارد که بیاورد. سران اصلاح‌طلب کار را رادیکالیزه کرده‌اند.

شما می‌گویید اصلاح‌طلب‌ها کاری دستشان نبود، ‌خب چون کاری دستشان نبود گرفتند و این کار را کردند و ریختند در خیابان‌ها.

آیا تندروی اصلاح‌طلبان است که در اصولگرایان رخنه کرده است؟

شما طرفداری نکنید من اعتقادم این است که طرفین کار رادیکالی کردند و تند کردند و ساختارشکنی را جلو آوردند.

طرفی که باخته بود قبول نکرد که باخته است و رای کمتر آورده است.

در جریان اصولگرا هم رادیکال‌ها می‌خواهند جلو بروند و طبیعی است که هر جناحی که باشد؛ یعنی همیشه اینطور بوده، در جریان اصولگرا هم خیلی رادیکال‌های اصولگرا از میانه‌روهای اصولگرا خوششان نمی‌آمده است.

میانه‌روهای اصولگرا هم این کار را نمی‌خواستند به دست رادیکال‌ها بدهند. این همیشه بوده است. من می‌گویم بله الان جریان رادیکال اصولگرا بیشتر دارد نقش آفرینی می‌کند در پیشبرد مسائل تا جریان میانه‌‌رو اصولگرایی.

این داستان، داستان امروز نیست، در جریان اصلاح طلبی هم همینطور است. در زمان مجلس ششم خود آقای کروبی با بقیه مجلس ششمی‌ها اختلاف‌نظر داشتند. یعنی من عرض کلی‌ام این است که الان ۲طرف می‌خواهند فضا را رادیکالی نگه‌دارند.

ما علاقه‌مندیم که این فضا که فضای مقبولی شود و معقولی شود در چارچوب قوانین هر کس که جرم کرده رسیدگی شود، مجازات شود.

این مجرم و جرم شاید از طرف نیروهای دولتی باشد، ممکن است از طرفی باشد که آمدند کار را خراب کردند، اغتشاش کردند و قس علی هذا....

هر دو طرف باید محاکمه شوند که الان این کار دارد انجام می‌شود. اگر ما گفتیم که تندروی نکنید، حالا شما می‌فرمایید آقای رسایی...

خب بله اگر ما الان سایت‌ها را بگردیم هرروز هزاران کلمه علیه من شاید صحبت شود.

ما هم قرارمان این نیست که وقتمان را صرف چنین چیزهایی کنیم.

یک روز خانم رجبی علیه ما می‌گوید، یک روز آقای رسایی و کسان دیگر... قرار نیست که ما وقتمان را صرف این مسائل کنیم.

یعنی فکر می‌کنید این جریان آنقدر قدرت ندارد که بخواهد با جریان میانه‌رو اصولگرا...

من نمی‌خواهم تحقیر کنم طرف را، ممکن است قدرت هم داشته باشد، ممکن است در این کشمکش‌ها یک مدتی ما را هم به عقب‌نشینی وادار کنند، این قضیه طبیعی است، اما قرار ما این نیست که به خودمان بپردازیم. یعنی دعوا را شروع کنیم، یعنی آنها ۲ تا فحش دادند ما هم جوابشان را بدهیم. آنها تلاش می‌کنند جریان همین‌طور به صورت رادیکالی جلو برود. ما تلاش می‌کنیم که این را معقول‌تر کنیم.

اما انگار آنها تلاش‌هایشان خیلی پررنگ‌تر است. به‌طور مشخص راجع به خود شما...

این را در بیرون باید قضاوت کنند. این حملاتی که به ما می‌کنند تندتر است. بله تندتر است، ما قرار حمله نداریم.

قرار نیست ما به خشونت آنها جواب بدهیم.

یک بخشی از جریان اصولگرایی زیر سوال برده می‌شود، اینکه فعالیت‌های شما در بحث رای اعتماد به کابینه، این را آخرین گامی بدانند که قرار است دولت به زمین کوبیده شود.

لازم نیست شما اینها را بازگو کنید. آنها یک چیزهایی به ما می‌گویند، قرار نیست که ما جواب آنها را بدهیم. ما کارمان را جلو می‌بریم.

فکر نمی‌کنید همین ممکن است خطرناک باشد، ممکن است این را القا کند که فضای سیاسی کشور دارد به سمت یک تک‌صدایی می‌رود و این برای جمهوریت نظام خطر دارد؟

پیشنهاد شما چیست. جنگ را شروع کنیم.

نه، ما سوالمان این است که شما چه کار می‌کنید؟

ما درگیر لفظی با آنها نمی‌شویم، ولی داریم دنبال می‌کنیم. مجلس دنبال می‌کند و رسیدگی می‌کند.

اگر دادگاهی مثلا می‌خواهد تشکیل شود، تلاش کنیم دادگاه‌ها روال قانونی را طی کنند و کارهای عملیاتی که بتوانیم آنها را انجام می‌دهیم. ولی قرار نیست که اگر آنها تیری به سمت ما پرتاب کردند، ما هم تیری به سمت آنها پرتاب کنیم.

ما می‌گوییم دستتان درد نکند! شما تیر بزنید ما کار خودمان را می‌کنیم.

الان نمی‌توانیم بگوییم که فضا آرام است. به هر حال الان جو سیاسی جو ملتهبی است، شما به‌عنوان فردی که سابقه سیاسی زیادی دارید و تحلیل و اظهارنظرهای‌تان مورد توجه قرار می‌گیرد، تحلیلتان از این شرایط چیست، فکر می‌کنید در آینده آیا این فضا و این جو باقی می‌ماند؟ پیش‌بینی شما چیست؟

حتما با این صورت یعنی با رادیکال‌تر شدن فضا کار جلو نمی‌رود، شما مطمئن باشید که این هیجانات و مسائل یک بخشی‌اش هم طبیعی است. من گفتم بنده به‌رغم اینکه به شدت متنفرم از فضای تند امنیتی، اما قبول می‌کنم که وقتی فضا شلوغ شد، در فضای امنیتی دعوا است. کاریش نمی‌شود کرد. یعنی این فضا به مسوولان کشور تحمیل شد و الا مسوولان مملکت دوست ندارند که فضا فضای امنیتی باشد.

فرض کنید یک سری از جوانان را بازداشت کنند و محاکمه راه بیندازند، این مطلوب نظام که نیست. به نظام تحمیل شده و حتما این مساله باید کاهش پیدا کند.

بحث مصاحبه‌ها و دادگاه‌ها را شما موافق بودید؟

باز اینها را صفر و صدی نکنید. یک جاهایی را من نقد داشتم.

می‌شود خلاصه از جاهایی که نقد داشتید بفرمایید.

مثلا دادگاه ۵۰ نفره شکل خوبی ندارد. یا مثلا علنی این بحث را مطرح کنند، باید گناهکار و بی‌گناه از هم تفکیک شود.

سرعت را ما خیلی اصرار داریم. باید به سرعت رسیدگی شود.

کیفیت نباید فدای سرعت شود. خدای نکرده برای اینکه سریع می‌خواهند رسیدگی کنند، یک بی‌گناهی محکوم شود.

وکیل باید داشته باشند. اینها چیزهایی است که در آیین دادرسی باید رعایت شود. اینها مسائلی است که ما داریم دنبال می‌کنیم.

در راس همه، مقام معظم رهبری تاکید جدی دارند، مخصوصا تخلفاتی که از طرف مسوولان نظام شده است. الان تقریبا مدعی اصلی این مسائل خود مقام معظم رهبری هستند.

رییس قوه قضائیه هم که جدید آمده و تغییراتی که داده شده است، دارد دنبال می‌شود و من مطمئنم هم به فضل خدا و هم به مسیر حرکت که فضا اصلا رادیکالی نمی‌ماند.

فضا حتما آرام می‌شود و انشاءا... وقتی آرام شد، یک عده ذهنشان ممکن است اعتمادشان را از دست داده باشند و روی آنها باید کار شود، تیپ تحصیل‌کرده، تیپ دانشجو و...

یک سری اشکالات به بنده وارد است. باید این اشکالات را بپذیرم، یک‌سری هم به خودشان وارد است که باید بپذیرند.

چه اتفاقی می‌افتد که شما فکر می‌کنید فضا آرام می‌شود؟

باید کار از دست رادیکال‌ها خارج شود. یعنی اگر فضای ...

الان در این فضای امنیتی، رادیکال‌ها چه کسانی هستند که باید کار از دست آنها خارج شود؟

مهندس موسوی. ایشان یک بیانیه‌ای داده که حرف‌هایش بوی حرف‌های همه دشمنان ما را از اول انقلاب می‌دهد.

آقای کروبی یک ادعایی بر علیه نظام کرده است که این ادعا را یا باید ثابت کند یا جرمش بسیار سنگین است. من نمی‌خواهم مجازاتش را بگویم. من قاضی نیستم، آقای کروبی یا باید حرفش را ثابت کند یا بداند که حرف سنگینی علیه نظام زده است. شما خودتان اینها را می‌دانید، نکند فکر می‌کنید باید اینها را نازشان کرد.

بله، بنده هم آقای کروبی را به‌عنوان یک چهره قدیمی بهشان علاقه‌مند بودم الان هم اشکم در می‌آید که آقای کروبی را نظام دارد از دست می‌دهد. آقای کروبی هم مقصر است. چرا باید چنین عمل کنند که آقای کروبی که تا چند وقت پیش با احترام اسمش را می‌آوردم، هنوز هم نمی‌توانم اسم آقای کروبی را بدون احترام ببرم، چرا باید چنین شود.

بعضی‌ها وقتی عصبانی می‌شوند، ممکن است اسم یک مرجع عالی‌قدر را با خفت و کوچکی ببرند، من اصلا روحیه‌ام این نیست. من همین الان که فکر می‌کنم جناب آقای کروبی خطای بزرگی را مرتکب شده است.

مگر اینکه بتواند حرفش را ثابت کند. همین الان هم می‌گویم جناب آقای کروبی. اصلا نمی‌توانم به این بزرگانی که سابقه دارند و خدمت کرده‌اند، بی‌احترامی صورت گیرد.

ممکن است ایشان مسائلی را که مطرح کردند از روی دلسوزی بوده باشد. حالا شما حتما با یک نگاه دیگر به قضیه نگاه می‌کنید.

این یک حرف نخ نمای قدیمی است. آقای کروبی حق ندارد بگوید من دلیل دارم ولی چون امنیت ندارم نمی‌گویم.

. کروبی هم حق ندارد. امنیت یعنی چه بنده اگر جای آقای کروبی بودم و سند داشتم، بین خودم و خدای خودم فکر می‌کردم این جنایت توسط یک ماموری از طرف رژیم انجام شده، می‌آمدم این حرف را می‌گفتم، آخرش هم هزینه اش را می پرداختم.

آخه الان بحث امنیت آقای کروبی نیست، بحث امنیت کسانی است که مراجعه کردند و گفتند.

نه نه، کروبی امنیت خودش را می‌خواهد. این خیلی حرف نخ‌نمای قدیمی است. طرف شاید بگوید مامور دولتی از من رشوه گرفته است و ما بگوییم خوب بگو کیست؟ می‌گفت اگر بگویم اذیتم می‌کند.

بعضی نماینده‌ها می‌گویند که تعدادی از خانواده‌ها دو، سه دفعه به خاطر بحث‌هایی که مطرح شده مجبور شدند جای‌شان را عوض کنند.

اینها چیزهایی نیست که در رسانه مطرح شود. اما من می‌خواهم بگویم که ما حداقل به‌عنوان بخشی از حاکمیت، یک کمیته‌ای تشکیل دادیم، یک سری آدم هم هستند که دارند کار می‌کنند، نماینده‌ها هم هستند. تعرفه هم دادیم، گفتیم بیایند مراجعه کنند، ما حتی مطالب آنها را برای خودمان طبقه‌بندی شده نگه می‌داریم.

از برآیند فعالیت‌های این کمیته‌های مجلس آیا راضی هستید؟

بله، خوب است.

غیر از این، کمیته حقیقت‌یاب به بررسی وضعیت بازداشتی‌ها مشغول هستند، آیا خود شما یا آقای لاریجانی وارد فعالیت خاصی شده‌اید یا فعالیت خاصی را در نظر دارید که به‌عنوان چهره‌های خاص مجلس آن را انجام بدهید.

نه دیگر ما ابزارمان همین‌ها است. از خودمان مستقل که کار دیگری نمی‌کنیم.