ساخت نسل جدید سانتریفیوژ در ایران

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: دانشمندان ما نسل‌های جدیدی از سانتریفیوژ را ساخته‌اند و زنجیره‌های ده‌تایی از این سانتریفیوژها در حال آزمایش است. به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی دیروز در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت ۹۶‌درصدی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: تمام تجهیزات این نیروگاه نصب شده است و تنها برخی تجهیزات کوچک در شرف ارسال است و این نیروگاه به زودی راه‌اندازی می‌شود.

صالحی افزود: به زودی مهم‌ترین آزمایش این نیروگاه آغاز می‌شود که طی آن تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر تحت‌فشار ۲۵۰ اتمسفر مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اشکالات احتمالی رفع شود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران برای ساخت تاسیسات و نیروگاه‌های هسته‌ای با سایر کشورها در حال مذاکره است.

وی اضافه کرد: ایران برای ادامه کار رآکتور تحقیقاتی تهران که اصلی‌ترین تامین‌کننده رادیو دارو در ایران است، به سوخت با غنای ۲۰‌درصد نیاز دارد که در این خصوص تماس‌های لازم با کشورهای دارنده امکانات تامین سوخت برقرار شده است.

وی همچنین خبر از تهیه قوانینی مبنی‌بر نظام ایمنی و همچنین لایحه‌ای تحت‌عنوان قانون فراگیر انرژی کشور داد.

وی درباره زمان دقیق راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار نظر نکرد و این مساله را به بعد از طی شدن مراحل آزمایشی موکول کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های دانشمندان ایرانی در عرصه فناوری هسته‌ای، خبر از ساخت نسل‌های جدیدی از سانتریفیوژ داد.

صالحی گفت: دانشمندان ما نسل‌های جدیدی از سانتریفیوژ را ساخته‌اند و زنجیره‌های ده‌تایی از این سانتریفیوژها در حال آزمایش است. وی همچنین اضافه کرد: این زنجیره‌ها در حال تبدیل به نمونه‌های بزرگ‌تری هستند.

صالحی با بیان اینکه قدرت جداکنندگی سانتریفیوژهای کنونی ۲/۱ است، گفت: قدرت جداکنندگی سانتریفیوژهای جدید بیش از ۵ است و امیدواریم این میزان را به عدد ۱۰ برسانیم.

وی این دوران را برهه تثبیت دستاوردهای گذشته فناوری هسته‌ای خواند و تصریح کرد: تاکنون تاکید بر تولید بود تا ایران از خط مرزها عبور کند، اما هم‌اکنون ایران دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای است و از این به بعد بیشتر روی ابعاد تحقیقی و توسعه‌ای تمرکز می‌کنیم تا تولیدات از نظر کیفیت ارتقا یابد.