واکنش متکی به نشست 1+5 در نیویورک

وزیران خارجه ۱+۵ امروز درباره ایران نشست برگزار می‌کنند

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در واکنش به اعلام نشست ۱+۵ در نیویورک گفت که این کشورها و ایران باید به یک اعتماد جامع‌الاطراف برای پرداختن به مهم‌ترین مسائل برسند و مذاکرات را شروع کنند. به گزارش ایرنا، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک گفت: این موضوع را دو روز قبل از سفرش، در نشستی با سفیران اروپایی به آنان اعلام کرده است.

دولت انگلیس گفته است که روز چهارشنبه (امروز) نشستی در سطح وزیران میان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان درباره موضوع هسته‌ای ایران برگزار می‌شود، موضوعی که برخی تحلیلگران می‌گویند بیش از همه نشان داد برخی از اعضای غربی این گروه در مذاکرات صادق نیستند.

مذاکرات رسمی و توافق شده میان ایران و این شش کشور قرار است اول اکتبر (۹ مهرماه) برگزار شود و اقدام شتابزده انگلیس به اعتقاد کارشناسان سیاسی، اندکی تامل‌برانگیز است.

متکی در پاسخ به این پرسش که شما چه انتظار و پیامی برای نشست روز چهارشنبه شش کشور دارید، با اشاره به بسته پیشنهادی ایران به این گروه گفت: ما باید به یک اعتماد جامع‌الاطراف برای پرداختن به مهم‌ترین مسائل برسیم و مذاکرات را شروع کنیم.

وی افزود: تحت این گفت‌وگو‌ها باید به یک دستور کار مشترک برسیم. ما در سلسله مباحثی که در این بسته پیشنهادی تهیه کردیم اعم از مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، بحث‌های بین‌المللی را آنجا گنجاندیم و در سرفصل‌های مباحث بین‌المللی موضوعات مربوط به عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، نظارت آژانس بین‌المللی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای در جهان قرار دادیم.

وزیر خارجه گفت: گمان می‌کنم اگر تدبیر و هوشمندی مناسبی وجود داشته باشد، ما می‌توانیم این چارچوب‌ها را به عنوان بستر بحث قرار دهیم و در واقع در ازای همکاری‌های سازنده که از گذشته داشته‌ایم، اعتماد متقابل را از طرف مقابل دریافت کنیم. وی همچنین گفت: تهران امید دارد بحث‌های مربوط به خلع سلاح که قرار است در شورای امنیت صورت گیرد، در نهایت به تدوین کنوانسیونی برای محو تسلیحات اتمی در عرصه جهانی منجر شود.

به گزارش ایرنا، اشاره «منوچهر متکی» احتمالا به نشستی است که قرار است روز پنج‌شنبه به ریاست باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و در سطح سران عضو شورای امنیت برگزار و موضوعات خلع سلاح و عدم‌گسترش تسلیحات اتمی در آن به بحث گذاشته شود.

به گفته وی، بحث خلع سلاح و عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، جایگاه مهم‌تری را به خودش اختصاص داده به گونه‌ای که امسال شورای امنیت در سطح سران این بحث را در دستور کار خودش قرار می‌دهد.

متکی افزود: ما فکر می‌کنیم برخی از اعضای شورای امنیت در موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، بحث خلع سلاح را به عنوان یک ضرورت مطرح کرده‌اند و این می‌تواند نشان و سیگنال روشنی باشد که به طور جدی محو سلاح‌های هسته‌ای در جهان در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: قریب ۲۰ سال پیش بالاخره رویای برچیدن سلاح‌های شیمیایی به وقوع پیوست که کنوانسیون آن نهایتا در ژنو تدوین شد و ما امیدوار هستیم که در این روند جدید بحث‌های مربوط به خلع سلاح هسته‌ای در جهان سامان جدیدی به خودش بگیرد و کنوانسیون جامعی تدوین شود که بشریت از این جهت در یک فضای آرامشی قرار گیرد.

ورود به گفت‌وگوهای اکتبر با اقتدار، منطق و ابتکار عمل

در همین حال به گزارش ایسنا، سعید جلیلی هم دیروز در ششمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت‌های انکارناپذیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: جهان امروز که بیش از پیش واقعیت‌های ایران را درک کرده به مولفه‌های قدرت کشورمان شامل جمهوریت قوی و عمق اجتماعی نظام و جایگاه والای رهبری اذعان و اعتراف می‌نماید. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران طی یکسال گذشته و پشت سر گذاردن تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تثبیت جایگاه کشورمان در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: به پشتوانه مردم و تدابیر حکمیانه رهبری، نظام جمهوری اسلامی ایران ضمن پاسداری و حفظ حقوق و اصول خود از اقتدار و جایگاهی والا و غیرقابل انکار در منطقه و جهان برخوردار است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی انتخابات اخیر را نقطه اوج و فرصتی کم‌نظیر برای اقتدار نظام دانست که نشان داد اسلامیت نظام مستظهر به جمهوریتی قوی است.

وی گفت: اگرچه برخی رفتارهای پس از انتخابات، بدخواهان و دشمنان را نسبت به تحقق آرزوهایشان در تضعیف ایران اسلامی امیدوار ساخت، اما هوشمندی مردم و تدبیر

مقام معظم رهبری بار دیگر امیدهای دشمنان را ناامید ساخت و بار دیگر این واقعیت را به رخ دشمنان کشید که برخلاف ادعای آنان جمهوری اسلامی ایران دارای عمق فراوان اجتماعی، پشتوانه عظیم مردمی و استحکام و انسجام داخلی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اقدامات خصمانه برخی دولت‌ها در برابر کشورمان طی ماه‌های گذشته به ویژه در مقطع پس از انتخابات اخیر گفت: با وجود آن که آنها از تمام ظرفیت‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای خود برای بحران‌آفرینی و ضربه به وجهه ایران استفاده کردند، اما در نهایت با سرافکندگی در برابر افکار عمومی جهان هم‌اکنون اذعان می‌کنند پیش‌بینی‌های‌شان درباره ایران محقق نشده و آنها از درک واقعیت‌های ایران عاجز بوده‌اند.

جلیلی تحرک جدید غرب و آمریکا و ابراز تمایل آنان را برای گفت‌وگو و ارتباط با ایران، یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی برای انجام گفت‌وگوهای عادلانه و مبتنی بر تعهدات دسته‌جمعی برای تقویت صلح، عدالت و پیشرفت جهانی بسته پیشنهادی خود را با هدف تعامل و همکاری سازنده ارائه کرده و گفت‌وگوهای اکتبر براساس همین بسته پیشنهادی انجام خواهد شد.

واکنش تازه فرانسه به تحریم بنزینی ایران

در همین حال، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تهدید برخی کشورهای غربی مبنی‌بر تحریم بنزین ایران برای افزایش فشار علیه این کشور گفت: پیامدهای این طرح طبقه کم‌‌درآمد مردم ایران را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، برنارکوشنه، وزیر خارجه فرانسه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، درباره طرح برخی کشورها برای تحریم بنزین ایران گفت: این پیشنهاد یکی از گزینه‌های موجود است، ولی به هیچ‌عنوان طرحی نیست که من از آن حمایت کنم. کوشنه افزود: چنین طرحی می‌تواند خطرناک باشد و باید مطالعات بیشتری درباره آن انجام شود. وی با اشاره به موضع‌گیری اخیر دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه که اعمال تحریم علیه ایران را رد نکرده بود گفت: می‌توان تحریم‌های دیگری از جمله اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران را روی میز قرار داد. کوشنه همچنین گفت: نمایندگان ۱+۵ طی چند روز آینده برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات اول اکتبر (۹مهرماه) با ایران، دیدار می‌کنند. وی تاکید کرد: از گفت‌وگوی مستقیم با ایران استقبال می‌کنیم. بنابراین گزارش، مقام‌های فرانسه پیش از این اعلام کرده بودند که موضع دولت این کشور در قبال طرح تحریم بنزین ایران هنوز مشخص نیست.

اسرائیل اظهارات مدودف را تکذیب کرد

اسرائیل با رد اظهارات اخیر رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که این رژیم گزینه اتخاذ اقدام نظامی علیه ایران را کنار نگذاشته است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه به تازگی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفته است که شیمون پرز، رییس رژیم اسرائیل اقدام نظامی علیه ایران را منتفی دانسته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دنی یعالون معاون نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به این که آیا این اظهارات مدودف تضمینی برای این است که اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد، گفت: با نهایت احترام باید بگویم که فکر نمی‌کنم رییس‌جمهور روسیه حق این را داشته باشد که به جای اسرائیل صحبت کند و ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌ایم.

گبی اشکنازی، رییس دفتر نیروهای مسلح رژیم اسرائیل نیز با تکرار این موضع در پاسخ به سوال رادیو ارتش این رژیم مبنی‌بر این که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد، گفت: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد. مدودف در گفت‌وگوی خود با سی.ان.ان یک حمله احتمالی رژیم اسرائیل به ایران را «بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد» توصیف کرده، اما گفته بود که رییس رژیم اسرائیل در ملاقات با مدودف در ماه اوت (مرداد) چنین نگرانی‌هایی را منتفی دانسته بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدودف افزوده بود: در دیداری که با پرز داشتم او چیزی را گفت که برای همه ما بسیار مهم است: «اسرائیل هیچ گونه برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد، ما یک کشور صلح‌طلب هستیم و چنین کاری نمی‌کنیم.»

اظهارات مدودف درباره ایران و اسرائیل در حالی تکذیب شده است که پایگاه خبری - تحلیلی دیپلماسی ایرانی به نقل از شرق‌الاوسط خبر داده است که قرار است به زودی مانور نظامی مشترکی میان نیروهای هوایی اسرائیل و نیروهای دریایی ایالات‌متحده آمریکا برگزار شود.