تدوین طرحی برای برون رفت از وضعیت فعلی

عکس: ایسنا، مهدی قاسمی. هاشمی‌ رفسنجانی در اجلاسیه خبرگان رهبری ازتلاش دلسوزان نظام خبر داد:

تدوین طرحی برای خروج از وضعیت فعلی

این درست نیست که هر رسانه هرچیزی که خواست بنویسد و ما شاهد بی‌احترامی به شخصیت آبرو و حیثیت افراد باشیم

روزگذشته ششمین اجلاسیه خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان در این اجلاس بار دیگر با تاکید برسخنانش در آخرین نماز جمعه‌ای که آن را امامت کرد خبر داد که: «عده‌ای از افراد خیرخواه در حال تنظیم مسیر و اقداماتی هستند که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نظرات صاحب‌ نظران، فضای جامعه را از وضع فعلی به سمت فضایی بهتر، دلسوزانه‌تر و بدون درگیری و اینکه حالت بدی در جامعه وجود نداشته باشد سوق دهند.» هاشمی گفت: دلسوزان نظام برای برون رفت از وضعیت فعلی در حال تدوین یک متن هستند.

به گزارش ایسنا، در جلسه روز گذشته که ارائه گزارش‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مورد مسائل داخلی و خارجی، از جمله موضوع هسته‌ای، در دستور کار اجلاس قرار داشته. رییس مجلس خبرگان در بخشی از سخنان خود مسائل داخلی را «قابل ملاحظه» خواند و ضمن توصیه به هوشیاری، با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و هشدار نسبت به «جنگ روانی که بیگانگان دست‌اندرکار آن هستند» گفت که مقداری درنگ و تامل، مسائل را می‌تواند به سمت وضع خوبی ببرد، مشروط بر اینکه هم شرایط را به خوبی ارزیابی کنیم و هم به موقع تصمیم بگیریم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت قانون گفت: ما همه باید بر محور قانون حرکت کنیم، بعد از ۳۰ سال همه‌ زندگی ما می‌تواند قانونمند باشد و بر اساس قانون سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و قوانین حرکت کنیم.

هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه‌ ششمین اجلاسیه خبرگان در دور چهارم ادامه داد: کسانی که دست‌اندرکار هستند، باید مقید به قانون باشند و کسانی که معترض هستند باید در چارچوب قانون حرکت کنند؛ چه مجریان و چه معترضان نباید از قانون عبور کنند، همه باید قانون را رعایت کنند؛ چراکه اگر هرکس از قانون عبور کند دیگر ما شاهد هرج و مرج خواهیم بود و مبنایی وجود نخواهد داشت و در واقع امور به پیش نمی‌رود.

وی همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در مورد دادگاه‌ها و محکوم کردن سوءاستفاده از مسائل مطرح ‌شده و اعترافات اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند آن چیزی اعتبار قانونی دارد که متهم در مورد خودش بگوید نه آن چیزی که در مورد دیگران می‌گوید و آن چیزی که مربوط به دیگران است، اعتبار ندارد.

وی تاکید کرد: اگر تخلفی هست باید با متخلف برخورد شود، این درست نیست که هرکسی هرچیزی که خواست بگوید و هر رسانه هرچیزی که خواست بنویسد و ما شاهد بی‌احترامی به شخصیت، آبرو و حیثیت افراد باشیم. این تذکر رهبری مانند دیگر تذکرات‌شان اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه «مقام معظم رهبری تاکید داشتند که سیاست ما باید بر اساس و مبنای رفتار حضرت علی (ع) باشد» ادامه داد: رهبری بحث مدارای حداکثری و برخورد حداقلی با مخالفان را مطرح کردند. کسانی که در چارچوب قانون حاضرند کار کنند و با اصول مشکل ندارند.

وی افزود: رهبری بحث دوری از مکر، فریب و دروغ را مطرح کردند؛ چراکه اینها بلای جان و جامعه است. در جامعه باید صداقت، صراحت، صمیمیت و شفافیت و پرهیز از فریبکاری حاکم باشد. باید در جامعه فضای اخلاقی با تکیه بر ارزش‌ها حاکم باشد و اینها باعث می‌شود که فضای جامعه فضای خوب و بااخلاقی باشد.

وی همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری بحث معالجه با دارو تا آن‌جا که ممکن است قبل از معالجه با جراحی را عنوان کردند و این تعبیر درستی است و قانون نیز بر این مساله تاکید دارد و در این ارتباط باید در مسیر اجرای قانون حرکت کرد و در واقع قانون هم همین را می‌خواهد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر مفید بودن انتقادات دلسوزانه در چارچوب اصول و مقررات تاکید داشتند و انتقاداتی که در راستای مچ‌گیری و خارج از مقررات باشد، مفید نیست، ولی انتقاداتی که در چارچوب اصول، قانون و مقررات است باید پذیرفته شود و احترام این‌گونه منتقدان باید رعایت شود.

وی همچنین به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد رعایت لزوم حق افراد و اینکه افراد از خودشان دفاع کنند نیز اشاره کرد و گفت: صحبت‌های ایشان محورهای فراوانی دارد؛ همه‌ صحبت‌های ایشان مهم است که من در این‌جا به چند نکته‌ آن اشاره کرده‌ام. همه دست‌اندرکاران و کسانی که وظیفه قانونی دارند باید با جدیت بیشتری این محورها را در دستور کار قرار دهند و آن را رعایت کنند و اگر این مجموعه فرمایشات همه با هم اجرا شود، بسیاری از درگیری‌ها، اعتراضات و چیزهایی که شاهد آن هستیم و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد به مباحثی بین انسان‌های متعهد و متمدن و متخصص تبدیل می‌شود که مردم خود آنها را گوش می‌کنند و بر اساس تشخیص خود تصمیم می‌گیرند و باعث بهبود شرایط می‌شوند.

وی یادآور شد: من قبلا نظرات خود را در نمازجمعه گفته‌ام؛ در حال حاضر عده‌ای از افراد خیرخواه در حال تنظیم مسیر و اقداماتی هستند که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نظرات صاحب‌نظران، فضای جامعه را از وضع فعلی به سمت فضایی بهتر، دلسوزانه‌تر و بدون درگیری و اینکه حالت بدی در جامعه وجود داشته باشد، سوق دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: ما در صحنه‌ جهانی احتیاج به دیپلماسی موثر داریم و با امروز و فردا کردن و انتظار حادثه‌ای داشتن مسائل به پیش نمی‌رود و اتفاقی رخ نمی‌دهد. دشمنان ما فعال هستند، در حال مذاکره هستند، طراحی می‌کنند، جنگ روانی ایجاد می‌کنند و ما باید آمادگی داشته باشیم و این اقدامات را خنثی کنیم، ما در پی حق خود هستیم. وی گفت: در مسائل داخلی نیز باید حقیقتا مسوولان ذی‌ربط بیشتر از این کار کنند. بیکاری، رکود اقتصادی و مشکل واردات فوق‌العاده تولیدات داخلی را تحت فشار قرار داده و مولدها را به شدت نگران کرده است؛ لذا من فکر می‌کنم که کار و تلاش بیشتر در چارچوب سیاست‌های کلی مطلوب رهبری ما را می‌تواند از این وضع خارج کند و مسائلی که مردم دارند و با آن روبه‌رو هستند را حل کند. مردم باید بانشاط بیشتری در صحنه باشند و امیدوارم این مسائل حل شود. رییس‌مجلس خبرگان گفت: باید شرایط اتحاد و وحدت در جامعه را فراهم کنیم و موانع اتحاد و وحدت در جامعه را برداریم. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «عوامل بخشیدن روحیه نشاط و تلاش به جامعه و جوانان و نیروهای تحصیلکرده، در این ارتباط بسیار نقش دارند» ادامه داد: باید در این راستا فکری بکنیم و موانعی که در این ارتباط وجود دارد را برداریم.

وی در ادامه به اهمیت تعامل حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: امروز تعامل و ارتباط حوزه و دانشگاه بسیار مهم است. البته خیلی‌ها تلاش می‌کنند که بین این دو مرکز فاصله بیندازند، باید مواظب باشیم که این اتفاق نیفتد و تفرقه و فاصله ایجاد نشود و این‌که تهییج ایجاد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری مراجع و حوزه‌ها با کل نظام بسیار ضروری و مهم است، ما در طول این ۳۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی هیچ وقت مشکلی با حوزه‌ها نداشته‌ایم و ان‌شاءالله نخواهیم داشت. نباید اجازه داد که مشکلات کوچک باعث ایجاد شکاف شود، البته مراجع، علمای قم و مسوولان کشور به این مسائل توجه دارند.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه «راه‌های پیدا کردن وسایل همدلی بین اقشار ـ که در چارچوب قانون اساسی و مقررات مایل به همکاری هستند ـ در اظهارات اخیر رهبری به اندازه کافی وجود داشت و با اتکا به آنها می‌توان هدف مقدس وحدت را تامین کرد».

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه و عید فطر مسائل زیادی را مطرح کردند که اگر ما همه توجه کنیم؛ کسانی که معترض هستند و نیروهای دست‌اندرکار به آن توجه کنند، فکر می‌کنم مشکل جدی که باعث نگرانی باشد، نخواهیم داشت. البته ممکن است بحث‌ها ادامه داشته باشد که البته اینها برای یک جامعه‌ زنده اشکالی ندارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری از راهپیمایی مردم در راهپیمایی روز قدس ابراز رضایت کردند؛ مردم یکپارچه آمدند و یادگار امام(ره) را حفظ کردند و علاقه‌مندی خود را به این یادگار و میراث نشان دادند. نشان دادند که ملت ما به آرمان فلسطین توجه دارند؛ چراکه فلسطین حقیقتا مظلوم است.

وی گفت: اکنون ما شاهد بدترین وضع در غزه هستیم؛ مردم غزه در محاصره‌ کامل قرار دارند و حضور مردم در راهپیمایی نشان داد که مردم به مساله قدس توجه دارند و خداوند ان‌شاءالله کمک کند تا مساله فلسطین هرچه زودتر حل شود.

رییس مجلس خبرگان همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری فضای تهمت، مشاجرات نامشروع و تخریب را در کشور محکوم کردند و این بیانگر واقع‌بینی ایشان و توجه به این نقطه‌ چرکین است که در جامعه‌ ما وجود دارد و باعث می‌شود که دل‌ها در کشور ما از هم دور شود. همه باید به این مساله توجه کنند نه این‌که یک بخشی توجه کند و بخش دیگر توجه نکند. همه باید توجه کنند که فضای تهمت و تخریب ناامنی فکری و فضای بدبینی به وجود می‌آورد و جامعه آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: همه‌ گروه‌ها، احزاب، نهادها باید مواظب باشند که با صداقت عمل کنند، فضا آلوده نشود و کارها به خوبی انجام شود. رییس مجلس خبرگان گفت: تنها راه برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در کشور وحدت است و صحبت‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه و عید فطر می‌تواند محور این وحدت باشد.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به فرا رسیدن هفته‌ دفاع مقدس و دلاوری‌های مردم ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی یادآور شد: خداوند در این جنگ هشت ساله به وعده شکست دشمن متجاوز تحقق بخشید و اکنون می‌بینیم که صدام و منافقان به چه سرنوشتی دچار شدند؛ سرنوشت آنها روشن است و خداوند هیچ کدام را بدون کیفر نگذاشت. ما در این جنگ توانستیم به پیروزی نظامی و سیاسی دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مسائل امروز کشور و شرایط دنیا و آتشی که استعمارگران علیه ما فراهم کرده هشدار می‌دهد که ما باید خیلی مواظب باشیم و خودمان را باید برای هر شرایطی ـ که البته شرایط ناگواری پیش نخواهد آمد ـ آماده کنیم. هاشمی ادامه داد: دشمنان در خارج طراحی، برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند، البته خیلی از آن‌ها جنگ روانی است تا ما را در انفعال قرار دهند، ولی احتمال گرفتن تصمیمات نامناسب وجود دارد که ما باید با دیپلماسی فعال جلوی آن را بگیریم نه به طور کامل، ولی می‌توانیم محدود کنیم و خداوند کسانی که در راهش استقامت کنند را پیروز می‌کند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «امام راحل طراح و بنیانگذار این مسیر بودند و در طول حیات‌ و مبارزات سیاسی‌شان میراث گرانقدری را برای ما باقی گذاشتند تا بتوانیم از گردنه‌های این‌چنینی عبور کنیم» گفت: از نظر داخلی ما باید کاملا هوشیار و مواظب باشیم. وی تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم، به عنوان علمای دارای شرایط و کسانی که مردم به ما اعتماد کرده‌اند، مسوولیت مهمی داریم و باید در مسائل نقش درستی را ایفا کنیم؛ ما همه به شرایط آگاه هستیم و باید هوشیار باشیم.

حاشیه‌های اجلاس خبرگان

در اجلاسیه روز گذشته خبرگان حاشیه‌هایی نیز داشت. به گزارش ایلنا، در این نشست تعداد خبرنگاران داخلی و خارجی که برای این دوره از اجلاس خبرگان رهبری به ساختمان سابق مجلس آمده بودند بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی بود. همچنین جای خالی محمد یزدی نایب رییس مجلس خبرگان در سمت چپ هاشمی رفسنجانی بسیار جالب توجه بود و ناخودآگاه اختلافات بین این دو نفر پس از خطبه‌های نماز جمعه هاشمی در ۲۶ تیرماه را به یاد می‌آورد؛ هر چند یکی از مسوولان مجلس خبرگان به ایلنا گفت که علت غیبت نایب رییس مجلس خبرگان بیماری وی می‌باشد. به روایت خبرنگارها هنگام سخنان رییس مجلس خبرگان سکوت کامل بر جلسه حکمفرما بوده و بسیاری از نمایندگان از روی سخنان وی یادداشت‌برداری می‌کردند. در همین حین در جلسه دیروز آیت‌الله مهدوی کنی، موحدی کرمانی، مقتدایی و امامی کاشانی در ردیف جلو نشسته بودند و آیت‌الله صادق لاریجانی و احمد جنتی در ردیف‌های میانی حضور داشتند. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در یکی از صندلی‌های گوشه سالن نشسته بود. آیت‌الله واعظ طبسی در میان صحبت‌های هاشمی وارد جلسه شد و بلافاصله پس از اتمام آن نیز جلسه را ترک گفت.

عکس: ایسنا