رقابت داخلی مهم نیست

مهرداد فارسی

اولین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو موسوم به پکو ۲۰۰۹ در حالی ۲۸‌آبان ماه در مشهد آغاز می‌شود که یک ماه بعد از آن، نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران نیز میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. حاشیه‌های برگزاری ‌این دو نمایشگاه در چنین فرصت کمی، گاهی پررنگ تر از متن آن می‌شود.

مسعود فرشی فرید، مدیر پروژه پکو ۲۰۰۹ که دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز هست، در‌این گفت‌وگو به بخشی از شایعات و حاشیه‌ها پاسخ داده است.

با وجود این که کمتر از پانزده روز به برگزاری نمایشگاه زمان باقی مانده است، هنوز معتقدید انتخاب مشهد برای برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی تصمیم درستی بوده است؟

راستش را بخواهید، بله! در طرح توجیهی، از ابتدا دو شهر مشهد و تهران برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده و همه مشکلات و پیچیدگی‌ها در‌این دو شهر بررسی شده بود. خوشبختانه با همکاری نمایشگاه بین‌المللی مشهد و حمایت‌های مسوولان وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و همچنین سازمان توسعه تجارت مشکلات برطرف شده است‌. زیرساخت‌های شهری مشهد مانند هتل‌ها، خطوط هوایی و زمینی و همچنین استاندارد سالن‌ها و مرکز نمایشگاهی مشهد نیز به برگزاری بهتر نمایشگاه کمک می‌کند.

اما شایعاتی در روزهای گذشته شنیده شده که مسوولان اقتصادی کشور با برگزاری نمایشگاهی با عنوان بین‌المللی در مشهد مخالفت کرده‌اند.

شایعات که همیشه پشت سر پروژه‌های ملی هست‌، ولی ما در ستاد برگزاری با ‌این موضوع برخورد نکرده‌ایم‌. سازمان توسعه تجارت که در زمینه توسعه صادرات فعالیت می‌کند، بر بین‌المللی بودن ‌این نمایشگاه صحه می‌گذارد‌. حضور مستقیم کشورهایی مانند ژاپن‌، کره‌جنوبی‌، آلمان‌، هند و همین‌طور کشورهای عضو اکو در‌این نمایشگاه نشان از مهم بودن بازار منطقه‌ای چاپ و بسته‌بندی در ‌این حوزه است‌. اتاق بازرگانی‌ایران نیز یکی از حامیان برگزاری نمایشگاه اکو است که تا‌این لحظه تمامی ‌فعالان اقتصادی‌ایرانی را ترغیب به شرکت در نمایشگاه کرده است.

فعالیت اقتصادی،‌این روزها با مشارکت دولت مشکل به نظر می‌رسد، چون نهادهای دولتی علاقه‌ای به شریک شدن با بخش خصوصی نشان نمی‌دهند. الان تعامل شما با دستگاه‌های مختلف دولتی به چه شکل است ؟

شورای سیاستگذاری ‌این نمایشگاه متشکل از نمایندگانی از وزارت امورخارجه‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و سازمان توسعه تجارت است که اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ‌ ایران به عنوان برگزارکننده همکاری خوبی با ‌این نهادها دارد‌. حمایت معنوی‌ این سازمان‌ها در برگزاری ‌این نمایشگاه موثر بوده است‌. ستاد برگزاری حتی در دعوت نمایندگانی از کشور آمریکا نیز با مشکلی مواجه نبوده‌اند و همکاری‌ها در بخش کنسولی وزارت امورخارجه برای ورود بازدیدکنندگان خارجی صورت پذیرفته است‌. دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌نیز همکاری و پشتیبانی در خور توجهی با نمایشگاه اکو جهت توسعه صادرات محصولات چاپی داشته‌اند. در یک کلام ما با مشکل خاصی مواجه نشدیم.

خیلی‌ها معتقدند نمایشگاه چاپ کشورهای عضو اکو سودی برای ایران ندارد.این افراد می‌گویند تمام کشورهای حوزه اکو در صنعت چاپ از ما عقب‌تر هستند. با ‌این حساب چرا ایران باید برای چنین نمایشگاهی میلیاردها تومان هزینه کند؟

نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی اکو تمرینی است برای حضور شرکت‌‌های ایرانی در بازار منطقه اکو‌. در این رویداد فرصت عرضه توانمندی‌های صنعتگران ایرانی برای ارائه توان تولیدی و صنعتی خود به کشورهای منطقه به وجود آمده است‌. در‌این حوزه‌ ایران رقابت شدیدی با کشورهای ترکیه و پاکستان دارد‌. بهتر است برای ‌ایجاد رقابتی سالم در‌این حوزه به فکر ‌ایجاد اتحادیه‌ها و سازمان‌های مشترک منطقه‌ای بود‌.در عین حال ‌ایران به دلیل مشترکات فرهنگی در بعضی از ‌این کشورها می‌تواند حضور محکمی‌ داشته باشد‌. باز هم توصیه می‌کنم در مراودات تجاری و تبلیغات خوب است غرور ملی همسایگان نیز رعایت شود. بزرگنمایی نقاط ضعف‌این کشورها به جای جذب سفارش‌ها نتیجه خوبی ندارد.

آقای فرشی! شما دائما تلاش می‌کنید که در رسانه‌ها مشکلی با نمایشگاه چاپ تهران نداشته باشید، اما در ماه‌های گذشته همه اهالی چاپ کاملا حس رقابت بین‌این دو را دارند.

این دو نمایشگاه نگاه‌های متفاوتی دارند‌. برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های ‌این دو نیز به گونه‌ای متفاوت صورت پذیرفته است‌. ممکن است ‌این دو نمایشگاه غرفه‌گذاران مشترکی داشته باشند، ولی هدف شرکت‌کنندگان در ‌این نمایشگاه، توسعه صادرات و ارائه آخرین توانمندی‌های کشور در‌این حوزه‌ها است. نمایشگاه پکو ۲۰۰۹ می‌کوشد با رعایت استانداردهای نمایشگاهی برگزاری متفاوتی را از خود نشان دهد‌.

دعوت از میهمانان خارجی تصمیم‌ساز در عرصه چاپ و بسته‌بندی‌، همچنین دعوت از فعالان اقتصادی کشورهای عضو اکو و تامین هزینه‌های مسافرت و اقامت ‌ایشان در زمان نمایشگاه‌، درصد حضور بازدیدکننده خارجی را بالا می‌برد‌. امیدواریم که شرکت‌کنندگان‌ ایرانی از‌ این فرصت به دست آمده کمال استفاده را ببرند و سطح تراز تجاری‌ایران در بخش چاپ و بسته بندی ارتقا پیدا کند‌.

مطمئنا برگزاری نمایشگاه در سطح استاندارد توقع شرکت‌کننده ‌ایرانی را از هر نمایشگاه بالا می‌برد‌. ‌این خود باعث ‌ایجاد رقابت نمایشگاهی و بالا بردن سرویس و خدمات از طرف مجریان نمایشگاهی خواهد شد‌. اگر فعالان اقتصادی صنعت چاپ در نمایشگاه پکو ۲۰۰۹ به موفقیت دست یابند، مطمئنا حضور آنها در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران نیز گسترده‌تر خواهد بود، ولی نه با سطح توقعات کنونی‌. به طور یقین درخواست‌های این افراد از مجریان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران نیز بیشتر خواهد بود.مانند زمان برگزاری مناسب‌، سرویس‌ها و خدمات نمایشگاهی استاندارد و‌... که امید داریم ‌این پیشرفت نیز ظاهر شود‌. ما در ستاد برگزاری نمایشگاه اکو حاضر به انتقال تجربیات سودمند خود به نمایشگاه تهران نیز هستیم‌. هدف‌، پیشرفت و توسعه صنعت چاپ ‌ایران است.