ممنوعیت نمایش  فیلم‌ها در قطارها و اتوبوس‌ها

رییس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران گفت: متأسفانه برخی از قطارهای مسافربری راه‌آهن، اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری و هتل‌ها به صورت غیرقانونی اقدام به نمایش فیلم‌های سینمایی می‌کنند که این اقدام سرقت فرهنگی است و حقوق معنوی و مادی تهیه‌کنندگان را تضییع می‌کند.

سیدغلامرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: این اقدامات که نوعی سرقت است، هم‌اکنون در قوه‌قضائیه نیز با همین تعریف شناخته می‌شود و به‌‌رغم اخطارهای مکرر تشکیلات تهیه‌کنندگی صورت می‌گیرد.

موسوی افزود: چندسال پیش و در ابتدای ورود شبکه‌های ویدئو به کشور برخی از مدیران وقت راه‌آهن، شرکت‌های مسافربری و هتل‌ها اعلام می‌داشتند که فکر می‌کرده‌اند خرید فیلم از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، مجوز پخش فیلم‌ها در قطارها، اتوبوس یا هتل‌ها است. به همین جهت تشکیلات تهیه‌کنندگی به دفعات اعلام داشتند که فیلم‌ها صرفا برای نمایش خانگی به این شبکه‌ها واگذار می‌شود و هرگونه بهره‌برداری از آن‌ها در مراکز عمومی نیاز به مجوز تهیه‌کنندگی یا پخش‌کنندگان و خرید حقوق نمایش آن‌ها در این‌گونه مراکز و حتی باشگاه‌ها یا دیگر مجامع را دارد. وی ادامه داد: این موضوع تاکنون بارها از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای معاونت سینمایی نیز به این مراکز اعلام شده است. بنابراین در شرایط حاضر به کسانی که این فیلم‌ها را بدون مجوز از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان به نمایش می‌گذارند و در حقیقت با علم به غیرقانونی بودن آن نمایش می‌دهند، شامل فروش مال دزدی می‌شود.

رییس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان تصریح کرد: به دلیل آن‌چه گفته شد در شرایط کنونی قضات محترم مجتمع‌های قضایی کشور در صورت شکایت تهیه‌کنندگان از مسوولان این شرکت‌ها، به موضوع رسیدگی و براساس سرقت کالاهای فرهنگی، حکم صادر می‌کنند. در این زمینه گفتنی است که تماشای این فیلم‌ها که امتیاز پخش آن‌ها خریداری نشده است حکم خرید مال دزدی را دارد. طبیعتا تماشاگران برای این ‌که گناه نکنند باید موضوع را به مسوولان تذکر بدهند تا آن‌ها را وارد گناه ناخواسته نکنند و این یعنی افزایش بار گناه مسوولان تصمیم‌گیرنده در این مراکز.

موسوی افزود: مسوولانی که قصد دارند به صورت قانونی و با خرید حقوق نمایش فیلم‌های سینمایی اقدام کنند می‌توانند از طریق تهیه‌کنندگان یا پخش‌کنندگان فیلم‌ها یا شورای عالی تهیه‌کنندگان در خانه سینمای شماره ۲ واقع در خیابان طالقانی، خیابان وصال شیرازی، شماره ۶۰ اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی با بیان اینکه شورای عالی در این زمینه تذکرات لازم را ارائه کرده است، گفت که در صورت تداوم این رشته اقدامات غیرقانونی با توسل به قوه‌قضائیه ضمن اعلام شکایت، این‌گونه سازمان‌ها را به مردم معرفی خواهد کرد.