دلایل احمدی‌نژاد برای بازپس‌گیری یارانه‌ها

عکس: ایلنا

اگر این طرح به بودجه سالانه بند شود ما لایحه را پس می‌گیریم دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد که برای دفاع از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود با تاکید بر این که در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به دنبال حذف یارانه‌ها نیستیم، افزود: لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مهم‌ترین لایحه اقتصادی ۳۰ سال اخیر است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور همچنین گفت: با اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، تقریبا همه روابط و مناسبات کشور دگرگون می‌شود. وی با تاکید بر این که در این لایحه به دنبال حذف یارانه‌ها نیستیم، به اظهارات و تصمیمات نمایندگان در رابطه با این لایحه اشاره و اظهارکرد: برخی دوستان از موضعی سخن ‌گفتند که انگار بنا است یارانه‌ها حذف شود؛ این در حالی است که بنا نیست یارانه‌ای حذف شود، بلکه قرار است این یارانه‌ها درست توزیع شود؛ زیرا امروز بدترین شکل توزیع یارانه در کشور وجود دارد.

احمدی‌نژاد در توضیح این مطلب افزود: یارانه دارو را به صنف دارو می‌دهیم. بعد به مردمی که باید یارانه دریافت کنند، می‌گوییم در صف بایستید تا حق خود را بگیرید. همین موضوع نیز در مورد یارانه شیر حکم‌فرما است؛ به گونه‌ای که به مردمی که به شیر نیاز دارند می‌گوییم یک کیلومتر در صف شیر بایستند تا بخشی از آن یارانه را دریافت کنید. در مورد یارانه نان نیز این گونه است. یارانه نان را به صنف نانوا ، آرد و کارخانه‌ها می‌دهیم، ولی به مردم می‌گوییم در صف بایستید تا نان یارانه‌ای نصیبتان شود؛ بنابراین می‌توان گفت این بدترین شکل توزیع یارانه است که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند.

رییس‌جمهور افزود: در حوزه انرژی نیز چنین شرایطی حکم‌فرما است؛ یارانه را پخش می‌کنیم و بعد می‌گوییم هر فردی که بیشتر توانست بردارد و در جیبش بگذارد؛ نوش جانش! در مورد کود شیمیایی نیز یارانه را به توزیع‌کننده یارانه می‌دهیم و سپس به کشاورز می‌گوییم تلاش کند هر چقدر توانست از آن بکند، عایدش شود. انگار همیشه مردم باید بدوند تا حقی را که مستحق آن هستند، به دست آورند. این را باید زیر و رو کرد؛ این کاری بزرگ است. احمدی‌نژاد با تاکید بر این که مدیریت تولید و بهره‌وری اسیر سیستم کنونی توزیع یارانه است و رشد نمی‌کند، اظهار کرد: این امر باید زیر و رو شود و تغییر پیدا کند که یک کار بزرگ است.

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخت و توضیح داد: این کار باید فراگیر و در کل کشور انجام شود؛ به گونه‌ای که همه ملاحظات در آن دیده شود. اگر به یک گوشه توجه شود و گوشه‌ای دیگر عقب بیفتد فاصله به هم می‌خورد و تقاضاها به یک بخش منتقل می‌شود. نتیجه نیز آن می‌شود که دوباره روابط ناسالمی شکل می‌گیرد؛ پس باید در این زمینه همه کشور را هماهنگ جلو برد.

باید مردم را در هدفمندکردن یارانه‌ها مشارکت داد

احمدی‌نژاد افزود: باید مردم را در مدیریت هدفمندکردن یارانه‌ها مشارکت داد؛ به گونه‌ای که مردم در این امر وارد شوند و با مشارکت احساس مسوولیت و همراهی کنند. همچنین اکثریت قاطع مردم باید با این طرح همراه باشند، اگر عده کمی از مردم تحت مدیریت و پوشش قرار گیرند و اکثریت مردم خارج از این دایره بمانند، طرح موفق نخواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه «در مدیریت طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند ثبات هستیم» اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی سرمایه‌گذاری در کشور نبود ثبات شرایط در بازار و مقررات اقتصادی است. اگر فردی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید بداند تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده چه وضعیتی حاکم است. هم‌چنین هنگامی که دولت می‌خواهد با گروهی از سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شود، باید تصویر آینده‌ را برای آنها ترسیم کند و همه این موارد نیازمند انعطاف است.

هدفمندکردن یارانه‌ها با ساختن دبیرستان یا سد تفاوت می‌کند

احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان گفت: لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با ساختن یک دبیرستان یا سد تفاوت می‌کند. ممکن است پیش بینی ساختن یک سد در طول هفت سال به هشت یا نه سال کشیده شود که مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما اگر بنا باشد بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در شش ماه یا یکسال آینده تغییر کند، همه کشور به هم می‌ریزد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه با تشکر از نمایندگان، اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی و مصباحی‌مقدم، رییس آن، گفت: در این چند هفته بسیاری از دیدگاه‌ها نزدیک و زحمات بسیاری کشیده شد، اما نکته کلیدی که باید به آن توجه اساسی شود، اختیارات دولت در این لایحه است. در این طرح همه مناسبات اقتصادی و زندگی مردم سیال می‌شود. دولت باید بتواند این موضوع را به نفع مردم مدیریت کند.

اختیارات مطلق دولت‌های قبل و بی‌اختیاری مطلق این دولت

وی افزود: دولت‌های قبل با داشتن اختیارات مطلق زیر بار این مسوولیت سنگین نرفتند، پس چطور این دولت با بی‌اختیاری تقریبا مطلق می‌تواند زیر بار این کار عظیم رود. می‌گویند این موضوع در بودجه سالانه لحاظ شود، اگر قرار بود این امر در بودجه سالانه گذاشته شود، دیگر نیازی به قانون مجزا نبود. هر چیزی می‌تواند در بودجه سالانه بیاید؛ به طور مثال ما قانون حمل و نقل عمومی را در بودجه سالانه گذاشتیم، اما شما مصلحت دیگری دیدید و تصمیم دیگری گرفتید و برنامه‌ای که ما تنظیم کرده بودیم متوقف شد؛ بنابراین دولت نمی‌تواند در هدفمندکردن یارانه‌ها در بازه زمانی یکساله تصمیم‌گیری کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: مقدمات ساختن یک کارخانه‌ حداقل پنج سال طول می‌کشد و بازپرداخت آن هفت تا ۱۰ سال، بعد آن فرد با وزیر صنایع صحبت می‌کند که چه امکاناتی در اختیارش برای ساختن کارخانه قرار می‌گیرد، وزیر صنایع برای آن سال قول‌هایی می‌دهد و سپس می‌گوید باید منتظر بماند در لایحه بودجه چه مواردی تصمیم‌گیری می‌شود تا به او امکاناتی را در سال آینده بدهند. آیا این سرمایه‌گذاری در کشور است؟

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بازار ممکن است در بعضی بخش‌ها دچار نابسامانی شود، دولت باید چنین انعطافی را داشته باشد که بلافاصله وارد شود و مدیریت کند. اگر انعطاف و اختیاری دست دولت نباشد آن گاه می‌گوید اگر بازار به هم خورد باید لایحه به مجلس ببرد یا منتظر بماند تا سر سال ببیند چه می‌شود؛ اینها نشدنی است.

با این کار مردم را روی لبه تیغ می‌برید

احمدی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: این کار سنگینی است، اما اگر آخرش بخواهید آن را به بودجه سالانه ببندید این موضوع نشدنی است. با این کار مردم را روی لبه تیغ می‌برید و دولت در این شرایط ابزاری برای حمایت از مردم ندارد. وی افزود: در همه جای دنیا هنگامی که این لایحه اجرا شده کاری مستقل بوده و به بودجه سالانه مرتبط نشده است. برخی آقایان می‌گویند این کار خلاف قانون اساسی است. چطور خلاف قانون اساسی است؟ می‌گویند الان حساب ذخیره ارزی داریم مگر حساب ذخیره ارزی در بودجه سالانه می‌آید؟ این حساب دارای هیات امنایی است که وارد می‌شود و از آن طرف نیز هزینه می‌شود. رییس‌جمهور افزود: دوستان به دولت لطف دارند ، بعضی می‌گویند شاید دولت بعدا هر کاری خواست کرد؛ آیا اعتماد به دولت این است؟

مگر دولت می‌خواهد به مردم فشار بیاورد و کشور را به هم بریزد؟

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به مصوبه‌ مجلس هفتم برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: یادمان نرفته در آن زمان یک خط نوشته شد که بنزین باید سهمیه‌بندی شود. ما می‌فهمیدیم چه بار عظیمی روی دوش دولت است. در عین حال دولت با کمترین تنش و با این‌که خودش روش دیگری را پیشنهاد می‌داد و این روش را قبول نداشت، آن را اجرا کرد. ما می‌گفتیم با همان کارت سوخت و به صورت پلکانی می‌توانیم قضیه را حل کنیم، بدون این‌که بخواهیم سهمیه‌بندی کنیم که مردم به زحمت بیفتند، اما اصرار شد باید این قانون اجرا شود و ما آن را اجرا کنیم. وی افزود: مگر دولت می‌خواهد به مردم فشار بیاورد و کشور را به هم بریزد؟ ما می‌خواهیم سرمایه‌گذاری و تولید در کشور انجام شود و مردم در آرامش باشند. به خدا اگر شما اجازه دهید دولت اجرا کند و اگر طرح هدفمند کردن درست اجرا شود و دولت اجازه و قدرت انعطاف داشته باشد، وضع ما بهتر خواهد شد. در حال حاضر ما در این طرح سوخت اضافه داریم، اسراف و سوءاستفاده هم داریم. اگر همین را حذف کنیم وضع مردم بهتر خواهد شد؛ اینها استدلال منطقی ماست.

اگر این طرح به بودجه وابسته شود بود و نبودش فرقی نمی‌کند

وی تصریح کرد: البته از گذشته عده‌ای حذف یارانه را در ذهن داشتند و این ذهنیت هنوز وجود دارد و فکر می‌کنند اگر یارانه‌ها هدفمند هم بشود وضع مردم بدتر می‌شود، در حالی که وضع مردم بهتر خواهد شد؛ چراکه حداقل ۲۰ تا ۳۰‌درصدی که نفله و از آن سوءاستفاده می‌شود، احیا می‌شود و به زندگی مردم برمی‌گردد. ما نمی‌گوییم صندوق یا چیز دیگری وجود داشته باشد، اما حسابی مستمر وجود داشته باشد که دولت بتواند راجع به آن تصمیم بگیرد. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه «دولت با قوانین ثابت می‌تواند برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشد»، ادامه داد: چنین طرحی هم نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت است. با امری که هر سال زیر و رو می‌شود، دولت چطور می‌تواند برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشد؟ این نشدنی است. با همه ارادتی که خدمت شما دارم به شما عرض می‌کنم اگر این طرح به بودجه سالانه وابسته شود، تمام زحمات شما در این مدت هدر می‌رود؛ یعنی بود و نبود این لایحه فرقی نخواهد کرد.

اگر طرح به بودجه سالانه بند شود لایحه را پس می‌گیریم

وی ادامه داد: من که تصمیم گرفته‌ام این کار بزرگ را انجام بدهم و دو سال است که هرگونه فشاری اعم از تبلیغاتی و توهین را تحمل کرده‌ایم و گفته‌ایم زیر بار این مسوولیت می‌رویم، اما به شما می‌گویم اگر این به بودجه‌ سالانه بند بشود، دولت زیر بار این مسوولیت نمی‌رود. ما در دولت تصمیم گرفتیم و من یادداشت دولت را به رییس محترم مجلس خواهم داد. اگر این طرح به بودجه سالانه بند بشود ما لایحه را پس می‌گیریم؛ چرا که این کار نشدنی است. شما که نمی‌خواهید مردم را به مشکل بیندازید؟

در این هنگام، تعدادی از نمایندگان با فریاد دو دو مخالفت خود را با سخنان رییس‌جمهور ابراز داشتند. احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: آقای عباسپور! من فکر می‌کنم ما در این جلسه باید برخی مسائل را رعایت کنیم. شما همیشه می‌توانید در این‌جا صحبت کنید.

اختیارات دولت در این لایحه کجاست؟

وی افزود: به هر حال دولت اختیاراتی دارد اما اختیارات دولت در این لایحه کجاست؟ این بار سنگین را روی دوش دولت گذاشته‌اید؛ اما دولت چه اختیاری دارد؟ دولت می‌خواهد زیر بار ۱۰۰میلیارد تنی برود تا اصلاح اساسی در اقتصاد انجام بدهد؛ اما در مقابل چه چیزی را در دست دارد؟ این اختیارات را به من بگویید تا من طبق آن عمل کنم. مگر می‌خواهیم کشور را به هم بریزیم؟ قطعا نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم وضع مردم را بهتر کنیم.

این لایحه به درد نمی‌خورد

وی تصریح کرد: من برادر، دوست و دلسوز شما هستم و می‌گویم در متن اجرای کشور هستم و با اصرار ایستاده‌ام که این قانون باید اجرا شود. شما بروید قانون برنامه دوم، سوم و چهارم را ببینید. در آن‌جا دولت‌ها اختیار مطلق داشتند؛ یعنی به دولت گفته‌اند خودت تشخیص بده و نگفته‌اند قانون برای آن بنویس یا آن را در بودجه سالانه بیاور. ما خواستیم همان قانون برنامه را اجرا کنیم، دوستان اصرار کردند لایحه بیاور و ما هم لایحه آوردیم؛ اما حالا این متصل به بودجه‌ سالانه شده و معنایش این است که این لایحه به درد نمی‌خورد و ما در این صورت مردم را به فضایی می‌بریم که در آن سال به سال باید تصمیم‌گیری شود.

کسانی هستند که دوست دارند این طرح بزرگ زمین بخورد

رییس‌جمهور ادامه داد: من به همه‌ عزیزان ارادت دارم و دست شما را می‌بوسم. از شما هم تشکر می‌کنم که زحمت کشیده‌اید؛ اما وظیفه من این است که اگر خطری می‌بینم اعلام کنم. ما نمی‌توانیم به مردم خیانت کنیم و به آنها دروغ بگوییم. برادران عزیز! اگر این لایحه در بودجه‌ سالانه برود قابل اجرا نیست و این طرح به زمین می‌خورد. بعید می‌دانم کسی در مجلس به دنبال این باشد که این طرح زمین بخورد؛ البته در بیرون کسانی هستند که دوست دارند این طرح بزرگ زمین بخورد تا فهرست اتهاماتشان علیه دولت و مجلس تکمیل شود.

من دو هفته قبل از مقام معظم رهبری خواستم کمک کنند

وی خاطرنشان کرد: ما با هم مسیری را آمده‌ایم و می‌خواهیم کاری بزرگ انجام دهیم. خواهش من از دوستان این است که این گره کوچک را با هر تدبیری که خودتان بلد هستید باز کنید. من دو هفته قبل خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم اگر این قانون متصل به بودجه‌ سالانه بشود، قابل اجرا نیست و از ایشان هم خواستم کمک کنند؛ زیرا این‌گونه این قانون اجرا شدنی نیست. این را دولتی می‌گوید که خودش داوطلب است و سنگین‌ترین بارها را در چهار سال گذشته برداشته است.

وی همچنین تاکید کرد: شما مقایسه‌ای با دولت‌های قبل داشته باشید و ببینید به قبلی‌ها چه اختیاراتی داده‌اند و آنها انجام نداده‌اند. ما چطور می‌توانیم، در حالی که دست‌مان بسته است و چند وزنه به ما آویزان کرده‌اند تا ما را در دریا بیندازند و بگویند از زیر دریا صدف‌های عالی را صید کن و بیاور! این نشدنی است. از دوستان خواهش می‌کنم، عجله نکنید. بالاخره ۲۰ سال است این قانون اجرا نشده، بگذارید این قانون پخته شود. اگر یک هفته زحمت کشیده‌اید، یک هفته‌ دیگر هم زحمت بکشید. کمیسیون محترم نزدیک یک سال زحمت کشیده، چند روز دیگر هم این کار را ادامه دهد.

باید مردم بدانند تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده شرایط این‌گونه است

وی گفت: باید راهی را برویم که واقعا شدنی باشد و مردم را به بستری ببریم که بدانند تا ۱۰ یا ۱۵ سال شرایط این‌گونه است و با آن شرایط مردم بتوانند تصمیم بگیرند. اگر این قانون به بودجه سالانه رفت، همان مردمی که شما دلسوزشان هستید بیشترین صدمه را خواهند دید. در ادامه جلسه علنی مجلس، پس از سخنان رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر این « همان‌طور که آقای رییس‌جمهور گفتند، موضوع هدفمندشدن یارانه‌ها موضوع مهمی است که در کشور باید انجام شود و طبعا قوای مختلف باید با هم هماهنگی داشته و انعطاف لازم برای این‌که این کار صورت بگیرد، وجود داشته باشد، اما تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها مغایر قانون اساسی است»، رییس‌جمهور با تشکر از وی اظهار کرد: آقای لاریجانی هم تایید کردند که این نگرانی وجود ندارد؛ البته قبلا درباره حساب ذخیره ارزی چنین تصمیمی گرفته شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است؛ لذا خلاف قانون اساسی نیست که یک حساب جاری وجود داشته باشد. وی افزود: چرا چنین چیزی را که راه‌حل ساده‌ای دارد بپیچانیم. در گذشته‌ ما برای حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری قرار بود دو ردیف متمرکز بیاوریم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم؛ لذا آن را در بودجه آوردیم، اما دست‌خوش تغییرات اساسی و مدیریت از دست دولت خارج شد. رییس‌جمهور گفت: خود شما اکنون نسبت به ترافیک معترض هستید و هیچ کدام از شهرهای ما در این سه سال حمل‌ و ‌نقل‌شان به سامانی نرسیده؛ زیرا نمی‌توانستیم اعمال مدیریت کنیم و فقط مکلف شدیم پولی به کسی بدهیم و مدیریتی نداشته باشیم.

بگذارید این کار در روال درستش حرکت کند

وی با تاکید بر این که هدفی که مد نظر شماست محقق نخواهد شد، گفت: ما امسال در قانون بودجه هدفمندکردن لایحه را آورده بودیم؛ درحالی که با تفاهم و توافق در بودجه گذاشته شده بود، اما دست‌خوش تغییرات اساسی شد. احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان افزود: شما که زحمت کشیده و ۹۹‌درصد راه را آمده‌اید، این یک گره‌ کوچک است و نمایندگان مجلس هم بر کار نظارت خواهند داشت؛ لذا بگذارید این کار در روال درستش حرکت کند و مردم آرامش پیدا کنند و سرمایه‌گذاران، اقتصادیون و کشاورزان و متن مردم به آرامش برسند. وی گفت: ما می‌گوییم مجلس اختیارات زیادی دارد و در قانون بودجه طرح می‌دهد، همچنین بسته به آنکه چه کسی در مجلس است نظرات تغییر می‌کند که زیبایی کار مجلس را نشان می‌دهد؛ لذا از آقای لاریجانی خواهش می‌کنم این لایحه و مواردی را که عنوان می‌کنیم اصلاح کنید و بدانید با قاطعیت و دقت اجرا می‌کنیم؛ به گونه‌ای که ان‌شاءالله همه مردم راضی باشند و افتخاری برای مجلس هشتم باشد.

ما معذوریم که اجرا کنیم؛ زیرا در دره سقوط می‌کنیم

وی با تاکید بر این‌که متواضعانه خواهش می‌کنم به این اصلاحات دقت کنید، خطاب به رییس مجلس گفت: اگر این اصلاحات انجام نشود، ما معذوریم که اجرا کنیم؛ زیرا می‌بینم در دره سقوط می‌کنیم و به همین دلیل مجبورم این نامه (نامه استرداد لایحه) را تقدیم کنم.

بنابراین گزارش، لاریجانی در ادامه با تشکر از سخنان احمدی‌نژاد گفت: دوستان در این زمینه تامل خواهند داشت، اما در مورد صندوق ذخیره‌ ارزی یا صندوق‌های دیگر از نظر قانونی سطح و نحوه برداشت باید براساس قانون در بودجه یا در برنامه‌ بیاید؛ لذا این نظر را که از صندوق چیزی برداشته شود، قبول نداریم.

وی گفت: تشخیص بنده از نظر اجرای قانون اساسی این است که مطابق اصل ۵۲ و ۵۳ خلاف قانون است؛ البته شورای نگهبان می‌تواند نظر نهایی را بدهد. لاریجانی در پایان گفت: ‌در هر حال نظر آقای رییس‌جمهور محترم است و نمایندگان روی آن تامل کنند؛ اما آنچه بنده فهمیده‌ام این است که این‌گونه موارد اشکال قانون اساسی دارد.