مرگ در باران

امیر قویدل کارگردان سینما و تلویزیون ایران ظهر دیروز ـ ۱۷ آبان ماه ـ در بیمارستان «پارسیان» از دنیا رفت. این کارگردان از چند ماه گذشته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری بود. قویدل متولد ۱۳۲۶ مشهد بود و مدرک تحصیلی فوق دیپلم فعالیت در تئاتر را داشت. شروع فعالیت او در سینما با نوشتن فیلمنامه و دستیاری کارگردان فیلم «مرگ در باران» (ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۳) آغاز شد.

او که فیلم «بار هستی» را آماده نمایش دارد، فیلم‌هایی چون «رخساره»، «بندر مه آلود»، «گالان»، «دل نمک»،«ترن»، «سردار جنگل»، «میرزا کوچک خان»، «برنج خونین» و «خونبارش» را کارگردانی کرده است. قویدل همچنین دستیاری ساموئل خاچکیان در فیلم‌های«مرگ در باران»، «اضطراب»، «کوسه‌ جنوب» را در کارنامه هنریش دارد.

امیر قویدل پس از سال‌ها دوری از سینما امسال با فیلم «بارهستی» خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کرد. تازه‌ترین فیلم سینمایی امیر قویدل از جمله آثاری است که گفته می‌شود در ژانر وحشت تولید شده است. قویدل با بیان این مطلب که فیلم او در ژانر وحشت قرار ندارد، به خبرنگار خبر آنلاین گفته بود: «اگرچه در جای جای فیلم می‌توان گرایش به سمت سینمای وحشت را دید، اما کلیت داستان و محتوای آن این‌گونه نیست؛ چرا که بخش‌های دلهره‌آور فیلم تنها به دلیل ایجاد جذابیت در آن گنجانده شده، اما این بخش‌ها را نمی‌توان به کل داستان تعمیم داد.»

او درباره این‌که آیا «بار هستی» در جذب مخاطب موفق خواهد بود یا خیر معتقد بود: «من هیچ‌گاه در خصوص فیلم‌های خودم اظهار نظر نکرده‌ام و آن را برعهده مخاطبانم گذاشته‌ام. پس باید اندکی تأمل کرد تا موسیقی، تدوین و دیگر عناصر تولید آن بیاییند تا در کنار هم بتوانند بیننده را با خود همراه کنند. این فیلم از چند روز آینده وارد مرحله مونتاژ می‌شود. و باید ماحصل کار گروه را از این زمان به بعد شکل درستی به‌خودش می‌گیرد. به‌ هر حال نسبت به آینده آن ناامید نیستم؛ زیرا برای آن زحمت کشیده‌ام و ان‌شاءلله در جشنواره شاهد تلاش گروه خواهید بود.» قویدل در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: «من پس از ۷ سال دوری به خانه خودم سینما بازگشته‌ام. به هرحال خانه من سینما است و نه تلویزیون. بنابراین امسال با این فیلم در جشنواره حضور پیدا می‌کنم و مطمئن هستم که حرف اول را در این رویداد خواهم زد.»

به هر حال تقدیر این بود که فیلم بار هستی زمانی به نمایش در آید که امیر قویدل در این دنیا نباشد.