معرفی سه وزیر جدید برای دولت دهم

حاجی‌بابایی، محصولی، نامجو و میرتاج‌الدینی در راه پاستور

۴ مرد برای تکمیل حلقه یاران احمدی‌نژاد

دنیای‌اقتصاد- سرانجام نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی باقی‌مانده از کابینه دهم، روز گذشته در مجلس شورای اسلامی قرائت و مقدمات تکمیل کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد فراهم شد.

همزمان، روز گذشته محمدرضا میرتاج‌الدینی با اعلام استعفای خود از نمایندگی مجلس، گزارش‌های منتشرشده در خصوص انتصابش به معاونت پارلمانی رییس‌جمهور را تایید کرد. با این حساب، یکشنبه آینده، مجلس دو دستور کار مهم برای تکمیل تیم همکاران رییس‌جمهور خواهد داشت: اول، بررسی رای اعتماد به حمیدرضا حاجی‌بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو؛ و دوم، بررسی استعفای محمدرضا میرتاج‌الدینی از نمایندگی مجلس.

قرائت نامه معرفی و نامه استعفا

در ابتدای جلسه دیروز مجلس، نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: «در اجرای اصول ۷۷ و ۱۳۴ قانون اساسی جناب آقای حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش،‌ آقای صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی و آقای مجید نامجو به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو جهت اخذ اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.» در هنگام قرائت متن این نامه، نمایندگان هنگام اعلام نام‌ حاجی‌بابایی با فریاد ۴-۴ موافقت خود و هنگام اعلام نام محصولی با فریاد ۲-۲ اعتراض خود را نشان دادند. همچنین در میانه جلسه علنی و پیش از نطق‌های میان‌دستور، محمدرضا میرتاج‌الدینی با قرائت متن نامه استعفای خود که خطاب به رییس مجلس نوشته شده بود، ضمن اشاره به دعوت دولت از وی برای پذیرفتن سمت معاونت پارلمانی دولت، درخواست کرد: بر اساس مواد ۹۲، ۹۳ و ۹۴ آیین نامه داخلی، این درخواست در جلسه علنی مجلس اعلام و در دستور کار هفتگی قرار گیرد. جالب آنکه در حین قرائت این نامه نیز برخی از نمایندگان مجلس با فریاد ۲-۲ مخالفت خود را با این درخواست نشان دادند.

۴ مرد تازه‌نفس رییس‌جمهور

با معرفی قطعی چهار فرد اعلام شده از سوی رییس‌جمهور و در صورت رای مثبت مجلس، تیم محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم کامل خواهد شد. در میان معرفی‌شدگان، شاید تایید نهایی حضور محمدرضا میرتاج‌الدینی و حمیدرضا حاجی‌بابایی در دولت از بقیه محتمل‌تر باشد؛ چه اینکه میرتاج‌الدینی تنها به تایید استعفایش از سوی همکاران خود احتیاج دارد و برای ورود به دولت، نیازمند رای اعتماد نیست. حاجی‌بابایی نیز با توجه به آنکه در میان نمایندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است و ضمنا رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز بوده است، برای کسب رای اعتماد مشکلی نخواهد داشت. از سوی دیگر، صادق محصولی کاندیدای وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز به نظر می‌رسد که مشکلی برای رای آوردن نخواهد داشت. در همین حال، کم‌حاشیه‌ترین مرد معرفی‌شده مجید نامجو است، که برای تصدی وزارت نیرو به مجلس پیشنهاد شده است. نامجو که پیش‌از این سرپرست وزارت نیرو و قبل از آن نیز معاون وزیر نیرو بوده، از آنجا که چهره‌ای کمتر شناخته‌شده است، چندان نظر موافق و مخالفی را در میان نمایندگان برنینگیخته است.

سوابق وزیران پیشنهادی

حمیدرضا حاجی‌بابایی که برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است، سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس را دارد و اکنون نیز عضو هیات رییسه مجلس است. او که همزمان، ریاست فراکسیون فرهنگیان را نیز بر عهده دارد، در ادوار مختلف مجلس همواره به‌عنوان فردی پیگیر مسائل فرهنگیان شناخته شده است و خود نیز پیش‌تر یک فرهنگی بوده است. اما صادق محصولی، وزیر پیشنهادی رفاه، سوابقی سیاسی را یدک می‌کشد. او که در ۹ ماه پایانی دولت نهم، وزیر کشور بود، پیش از آن نیز همواره به‌عنوان یک مشاور ارشد در کنار محمود احمدی‌نژاد حضور داشت. محصولی همکاری با جهاد سازندگی، فرمانداری شهرستان ارومیه، معاونت استانداری آذربایجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵ (آذربایجان شرقی و غربی) و تدریس در دانشگاه علم و صنعت را نیز در کارنامه دارد. مجید نامجو، وزیر پیشنهادی نیرو هم که بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران در رشته سازه‌های هیدرولیکی است، سوابقی بدین شرح دارد: مدیر پروژه و رییس کارگاه طرح‌های عمرانی قرارگاه سازندگی سپاه، فرمانده مهندسی لشکر ۴۱ ثارالله، معاون عمران قرارگاه سازندگی کربلا، معاون عمران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، عضو شورای شهر کرمان در دوره دوم، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور.

جایگزینان کم‌اقبال‌ها

حمیدرضا حاجی‌بابایی، در حالی به عنوان دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است، که سلف او، سوسن کشاورز که در مرحله نخست به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دهم معرفی شده بود، در مجلس کمترین رای را از نمایندگان مجلس کسب کرد. صادق محصولی نیز همچون حاجی‌بابایی، جایگزین خانمی می‌شود که مجلس برای تصدی وزارت به او اعتماد نکرد. احمدی‌نژاد در مرحله نخست، فاطمه آجرلو، نماینده مردم کرج در مجلس را برای وزارت رفاه معرفی کرده بود که او هم از ورود به کابینه بازماند. اما مجید نامجو، جانشین یکی از یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد شده است. رییس دولت دهم برای تصدی وزارت نیرو، ابتدا محمد علی‌آبادی، رییس سابق سازمان تربیت بدنی را معرفی کرده بود که مجلس به او نیز اعتماد نکرد. آخرین مرد قریب‌الورود دولت دهم البته جایگزین مردی خوش‌اقبال‌تر از خود می‌شود. میرتاج‌الدینی که به‌زودی به‌عنوان معاون پارلمانی به تیم احمدی‌نژاد وارد خواهد شد، جانشین محمدرضا رحیمی می‌شود که در دولت نهم معاون پارلمانی بود و در دولت دهم به معاونت اول رسید.