محسن پرویز بار دیگر از جایزه‌های ادبی که توسط بخش خصوصی اهدا می‌شود، انتقاد کرد و جایزه‌هایی را که توسط نهادهای دولتی و با حمایت دولت اهدا می‌شود، «جایزه‌های ملی» نامید.

به گزارش ایسنا، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ادبی «گام اول» که در ارومیه برپا شد، گفت: گاهی در برخی از صحبت‌ها و تبلیغات غیرمنصفانه، دیده می‌شود که انتصاب دادن بعضی از جوایز به دولت و اسم بردن بعضی از آن‌ها به عنوان جوایز دولتی، مایه سرافکندگی آن بخش می‌شود؛ در حالی‌که دقیقا عکس این موضوع است.

او افزود: دولت با ارتباط خاصی که با ملت و کل جامعه فرهنگی دارد، از اعتبار بالاتری در این زمینه برخوردار است.

پرویز تصریح کرد: افراد برگزیده در این جشنواره‌ها از سوی داوران، بر اساس ضوابط و به صورت تخصصی و کارشناسی‌ شده انتخاب می‌شوند و انتخاب این افراد به هیچ وجه سلیقه‌ای نیست.

او در عین حال عنوان کرد: بعضی از جوایز ماهیت مشخصی ندارند و به بیگانگان وابسته‌اند. بعضی از جوایز سلیقه‌ای هستند و پاسخگوی کسی هم نیستند؛ ولی جایزه‌هایی مانند جایزه «گام اول» که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند، از اعتبار و شان خاصی برخوردارند.

پرویز گفت: برای جوایز ملی باید یک حساب جداگانه باز کرد و از آثار برگزیده در سطوح ملی حمایت کرد. دولت در این مورد فقط نظارت می‌کند؛ دخالتی توسط دولت صورت نمی‌گیرد و به دلیل وجود کارشناسان داوری و نظارت دولت در این زمینه، اشتباهی در قضاوت رخ نخواهد داد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که جوایز ملی از جمله جایزه جشنواره «گام اول» را کسب می‌کنند، افتخاری بزرگ در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و امیدواریم در راه خدمت به مردم قلم به کاغذ بدوانند.

او همچنین با اشاره به این‌که جایزه «گام اول» برای حمایت از آثار برجسته در حوزه فرهنگ برگزار می‌شود، گفت: وقتی سه سال پیش مسوولان در خانه کتاب پیشنهاد کردند که جایزه برای کسانی که اولین اثر خود را چاپ می‌کنند، در نظر گرفته شود و این عزیزان مورد تقدیر قرار بگیرند، ما اولین قدم‌های استوارمان را در این راستا برداشتیم.

پرویز افزود: جشنواره کتاب جایزه گام اول در همین راستا برنامه‌ریزی شده و برگزاری همه این جشنواره‌ها برای حمایت از آثار فاخر و برجسته در حوزه فرهنگ بوده است. معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد: این‌گونه مراسم و تقدیر از کسانی که اثر خود را به خوبی به رشته تحریر درآورده‌ و گام اول را محکم برداشته‌اند، باعث می‌شود که گام‌های بعدی را استوارتر بردارند و مسیر را درست‌تر و بهتر ادامه دهند.

او ادامه داد: برخی از مسوولان پیشنهاد کردند که این جشنواره نه فقط در شهر تهران؛ بلکه به صورت دوره‌ای در نقاط مختلف کشور برگزار شود و این مشوقی برای نویسندگان محلی و کسانی باشد که در نقاط مختلف کشور اهل نوشتن هستند.