اتهام 3 شهروند آمریکایی جاسوسی است

دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد:‌ اتهام سه شهروند آمریکایی که در مرز ایران و عراق دستگیر شده‌اند، جاسوسی است و تحقیقات درباره آنها ادامه دارد. عباس جعفری دولت‌آبادی در مصاحبه‌ای با ایرنا درباره وضعیت سه شهروند آمریکایی اظهار داشت: اتهام آنها جاسوسی است. این مقام قضایی تصریح کرد: تحقیقات در مورد‌ این سه نفر ادامه دارد و در فرصت نه چندان دوری درباره آنها اظهارنظر خواهد شد. این سه تبعه ایالات متحده آمریکا به نام‌های «جوشوآ فاتال، شان بوئر و سارا شورد» نهم مردادماه سال‌جاری از طریق مرز عراق وارد ایران شدند. دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره آخرین وضعیت «گیلز کاداسگار» تبعه دانمارکی که روز ۱۳ آبان دستگیر شده است، نیز گفت: این فرد، خود را خبرنگار معرفی کرده؛ در حالی که دلایلی در پرونده وجود دارد که این مساله را نشان نمی‌دهد. جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: این متهم، خود را خبرنگار معرفی کرده و خبرنگار باید دارای مجوز رسمی از مراجع ذی‌صلاح باشد، بنابراین تحقیقات در مورد وی ادامه دارد و این مساله را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز استعلام کرده‌ایم که با ارسال پاسخ، تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد. دادستان تهران در پاسخ به اینکه اتحادیه انجمن روزنامه‌نگاران دانمارک نیز این فرد را خبرنگار معرفی کرده است، گفت: آنها چنین ادعایی کرده‌اند ولی ما باید از طریق مراجع رسمی کشور هویت خبرنگار وی را احراز کنیم و روز گذشته به وکیل سفارت دانمارک اجازه داده شده با زندانی ملاقات کند.

«ریس» پس از پایان مهلت، محاکمه می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره وضعیت «کلوتید ریس» تبعه فرانسه و از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: وکیل وی به دلیل فوت یکی از بستگان متهم درخواست مهلت کرد که دادگاه با درخواست این مهلت موافقت کرد.

تعداد بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان را اعلام خواهیم کرد

دادستان تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت‌شدگان روز ۱۳‌آبان گفت: تعداد بازداشت‌شدگان در این روز را پس از آزادی‌ها، اعلام خواهیم کرد. جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت: افرادی که ابراز ندامت کرده‌اند یا واقعا بی‌گناه باشند یا دلایل چندانی بر توجه اتهام به آنان نباشد، آزاد می‌شوند. دادستان تهران در عین حال گفت: ۴۰ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان روز ۱۳‌آبان آزاد شدند که با احتساب کسانی که شنبه شب آزاد شدند، تعداد آزاد شده‌ها در ۴۸ ساعت اخیر ۷۰ نفر است. وی اضافه کرد: البته در روز اول، تعدادی از افراد را نیز پلیس آزاد کرده بود.

پاسخ‌های دادستان تهران به برخی انتقادهای منتقدان

دادستان تهران در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره برخی انتقادها به عملکرد دادستان تهران در قبال ‌آزادی برخی از متهمان حوادث پس از انتخابات گفت: از منتقدین خود، بسیار تشکر می‌کنم که فرصتی را فراهم کردند تا این موضوع را بیشتر توضیح دهم. جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: آزادی بازداشت‌شدگان بر اساس چند مبنا صورت می‌گیرد. اول اینکه سیاست دادستانی در مورد کسانی که تحقیقات مقدماتی آنها به پایان رسیده، این است که آزاد شوند و دادستان موظف به نگهداری طولانی‌مدت این افراد در زندان نیست و بر این سیاست نیز قاطعانه پافشاری می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران تاکید کرد: دادستان حق ندارد، خارج از مقررات قانونی افراد را در زندان نگه دارد. وی تصریح کرد: سیاست ما نگهداری افراد در زندان به میزانی است که برای تکمیل تحقیقات نیاز است.

دادستان تهران در عین حال اظهار داشت: دسته دیگر آزادی‌ها شامل کسانی می‌شوند که در برخی مناسبت‌ها مانند ۱۳ آبان دستگیر می‌شوند. وی اضافه کرد: در ۱۳ آبان عده‌ای در تجمعات غیرقانونی، شعارهای انحرافی دادند و موجب اخلال در نظم عمومی شدند. یک شیوه این است که ما همه افراد اعم از مجرم و غیر مجرم را نگه داریم. این مقام قضایی تصریح کرد: افرادی که دلیلی برای نگهداری آنها وجود ندارد باید آزاد شوند. به بیان دیگر، افرادی که دلیل چندانی بر توجه اتهام به آنان وجود ندارد یا از اقدام خود اظهار ندامت می‌کنند یا بی گناه هستند، باید آزاد شوند. دادستان تهران تاکید کرد: اصل بر بازداشت افراد نیست و بازداشت امر خلاف قاعده است و باید کسانی بازداشت شوند که دلایل کافی علیه آنان وجود داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید در چارچوب قانون حرکت کند، گفت: اگر قراری نامتناسب است، این به آزادی‌ها ربطی ندارد. ممکن است یک قاضی قرار نامتناسب صادر کرده باشد، مثلا باید قرار بازداشت موقت صادر می‌کرده؛ اما حکم قرار کفالت صادر کرده است. دادستان تهران تاکید کرد: انتقادات نیز نشان می‌دهد که دادستانی در مسیر قانون و استقلال حرکت می‌کند.

در مورد آقای بهشتی

معتقدیم احتمال فرار وجود ندارد

خبرنگار ایرنا از دادستان پرسید: برخی منتقدین نیز معتقدند شما در برخورد در قبال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات دوگانه رفتار کرده‌اید و یکی از این سایت‌ها مطلبی در نقد شما نوشته بود. به طور مثال می‌گویند در پرونده تعداد کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات، دادستانی درباره «علیرضا بهشتی» در مقایسه با «ابراهیم امینی» و «مرتضی الویری» از دیگر متهمان این پرونده، برخورد دوگانه داشته و آقای بهشتی را پس از دستگیری، بلافاصله آزاد کرده‌اید. پاسخ شما به این دسته از منتقدانتان چیست؟

دادستان بار دیگر به ماده ۱۳۴ آیین دادرسی کیفری در مورد عوامل صدور قرار تامین کیفری اشاره کرد و گفت: قرار تامین باید باید با اهمیت جرم، شدت مجازات، دلایل و اسباب اتهام، احتمال فرار متهم، از بین رفتن آثار جرم، سابقه متهم و وضعیت مزاج، سن و حیثیت او متناسب باشد. جعفری دولت‌آبادی گفت: در مورد آقای بهشتی معتقدیم احتمال فرار وجود ندارد. او از خانواده‌ای شناخته شده است و بنابراین قراری که برای او صادر شد، متناسب با اوضاع و احوال بود و این به معنای مصونیت وی از تعقیب نبوده و نیست.

آزادی آقای بهشتی

سیاست دستگاه قضایی بود

این مقام قضایی تصریح کرد: اساسا این تصور، اشتباه است، وقتی کسی که آزاد می‌شود از تعقیب مصون می‌ماند و شاید همین تصور، زمینه این انتقاد را فراهم کرده است. دادستان تهران گفت: ما معتقدیم برای دسترسی به برخی افراد مشکلی وجود ندارد. جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت: بنابراین، ممکن است با رعایت اصل استقلال و قانونمداری با متهمان متفاوت رفتار شود.

دادستان تهران تصریح کرد: آزادی آقای بهشتی سیاست دستگاه قضایی بود. نه تنها در دادستانی بلکه در برخی سطوح نظام این تفکر وجود داشت که به اتهام آقای بهشتی رسیدگی شود، اما وی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. جعفری دولت‌آبادی در عین حال خاطرنشان کرد: پرونده قضایی علیرضا بهشتی در دست پیگیری است.