تشریح سیاست‌های جدید سینمایی ارشاد

«سینمای ایران در عرصه ایده و فکر تولید، مسائل فنی و اکران و بازاریابی مشکلاتی دارد از این رو مشکل دستمزد بازیگران مشکل اصلی نیست.» علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به روند صدور پروانه ساخت فیلم‌ها افزود: از زمان آغاز به کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز پروانه ساخت ۳۰‌فیلم‌ صادر شده است‌ و ساخت آنها نیز آغاز شده است و تصور می‌کنم که نیمی از این فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌رسند. امروز صدور پروانه ساخت به روز شده است و به جز چند پروانه ساخت که از لحاظ ارائه مدارک دچار مشکل هستند پروانه ساخت سایر فیلم‌ها صادر شده است.

وی ادامه داد: البته پروانه ساخت فیلمسازان فیلم اولی در دست بررسی است و از هفته آینده صدور آنها آغاز می‌شود، زیرا کسی که می‌خواهد برای اولین بار فیلم بسازد و وارد سینما شود باید با دقت بیشتری بررسی شود. همچنین تمام فیلم‌هایی که تقاضای پروانه نمایش کرده بودند پروانه نمایش آنها صادر شده است.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درباره فیلم‌هایی که توقیف شده‌اند، گفت:‌پرونده این فیلم‌ها که از گذشته به دلایل قانونی منع نمایش دارند باز است و در دست بررسی است بعضی از آنها نیز مشکل نمایش ندارند؛ بلکه در پروسه اکران نتوانستند سالن به دست نیاورند تلاش داریم تا مشکل این فیلم‌ها را که تعدادشان از ۱۰ فیلم کمتر است از طریق قانونی حل شود تعدادی از آنها نیز مرز حل مشکل رفته‌اند و فقط یک گام دیگر برای حل مشکل آنها باقی مانده است.

سجادپور درباره طرحی که بر اساس آن برای یک فیلم یک بار مجوز صادر شود، گفت: صدور مجوز دوباره برای یک اثر سینمایی به معنای محدود کردن نیست حتی در تلویزیون هم زمانی که قصد دارند فیلم سینمایی را نشان دهند مجوز صادر می‌کنند.

سجادپور با تاکید بر اینکه صدور مجوز نمایش فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی کمتر از ده روز طول می‌کشد، ادامه داد: طرحی داریم که بر اساس آن فیلم‌ها با یک برچسب خاصی برای مخاطبان رده‌های سنی خاص عرضه شوند به طور مثال مشخص کنیم که یک اثر آیا برای کودکان مفید است یا خیر.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی درباره روند بررسی دستمزد بازیگران گفت:‌ سینمای ایران به دلیل قدرت و پویایی خود مشکلات بسیاری دارد و زمانی که در سینما و در بخش‌هایی همچون ایده و فکر،‌مسائل فنی، اکران و بازاریابی، مشکلات اساسی وجود دارد مشکل دستمزد بازیگران در ردیف های آخر این فهرست است. وی ادامه داد:‌من قبل از این سمت به عنوان تهیه‌کننده و فیلمساز درسینما حضور داشتم و دستمزد غیرمنطقی بازیگران از مشکلاتی است که مدت‌ها گریبان سینمای ایران را گرفته است، اما امروز بررسی دستمزد بازیگران اصلا در اولویت‌های کاری نیست و اعتقاد دارم که این امر یک مشکل درونی است که تعدادی از تهیه‌کنندگان و بازیگران سینما بوجود آورده‌اند و خود صنف سینما نیز می‌تواند آن را حل کند و اگر در هر صورت صنف سینما نتوانست این مشکل را حل کند آن زمان ما وارد می‌شویم.

سجادپور با تاکید مجدد بر اینکه نمایش فیلم کتاب قانون در خارج از کشور مناسب نیست، افزود: در زمان اکران این فیلم نقدهایی از سوی نمایندگان مجلس و برخی چهره‌های سیاسی به این فیلم وارد شد من با بخشی از این نقدها که کلیت این فیلم را به عنوان یک فیلم هشداردهنده برای داخل می‌دانند موافقم و اعتقاد دارم لزومی ندارد تا این فیلم در خارج از کشور نمایش داده شود و برای نمایش خارج از کشور مناسب نیست.