آمریکا به عشق آباد و باکو پیشنهاد کمک در تقسیم خزر را داد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه پیشنهاد کمک آمریکا به ترکمنستان و آذربایجان در حل مباحث میان این دو کشور در خصوص تقسیم خزر را مطرح کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی گزارش داد: دانیل استین، مشاور ارشد فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی اورآسیا روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در عشق آباد اعلام کرد که آمریکا به ترکمنستان و آذربایجان در حل مباحث میان این دو کشور در خصوص تقسیم خزر پیشنهاد کمک کرد.

وی در ترکیب هیات آمریکایی در نمایشگاه بین‌المللی «نفت و گاز ترکمنستان-۲۰۰۹» حضور دارد. این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط حضور ترکمنستان در اجرای طرح «نابوکو» و حل مباحث مرزی میان ترکمنستان-آذربایجان در دریای خزر تاکید کرد: ما ابتدا امیدواریم که آذربایجان و ترکمنستان بتوانند مسائل مربوط به تقسیم دریای خزر را میان خود حل کنند.

وی گفت که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا، آذربایجان و ترکمنستان را به حل این مساله متقاعد می‌کنند تا اجرای طرح‌هایی مانند «نابوکو» و غیره به مرحله عمل نزدیک‌تر شود.

در پروژه نابوکو قرار است ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش شرکت داشته باشند و این طرح احداث خط لوله از مناطق حاشیه خزر با گذر از ترکیه به اتریش را تا سال ۲۰۱۱ در نظر دارد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که با ساخت خط لوله نابوکو وابستگی به صادرات گاز روسیه کمتر شود، اما کارشناسان اروپایی خاطرنشان می‌کنند که شرکت‌کنندگان در کنسرسیوم نابوکو یعنی مجارستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی و اتریش نتوانسته‌اند ضمانت عرضه گاز را از کشورهای حاشیه خزر دریافت کنند و بدون این نیز نمی‌توانند سرمایه لازم برای ساخت خط لوله جذب کنند. عرضه کنندگان بالقوه برای نابوکو کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، مصر، ایران و حتی عراق هستند. طرح مذکور که به ارزش ۳/۷میلیارد دلار ارزیابی می‌شود ادامه خط لوله انتقال گاز «باکو- تفلیس- ارزروم» خواهد بود قرار است که سالانه ۲۰-۳۰میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را پمپاژ کند.